اردوغان خواستار تحریم کالاهای فرانسوی در ترکیه شد

رییس جمهوری ترکیه پیش از گفته بود ماکرون با مسلمانان مشکل دارد و باید «سلامت روانی» او مورد ارزیابی قرار گیرد

امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه و رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه- LUDOVIC MARIN / POOL / AFP

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه از مردم کشورش خواست کالاهای فرانسوی خریداری نکنند و از رهبران اتحادیه اروپا نیز خواست مانع پیشبرد آنچه «اهداف ضداسلام» امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود خوانده است، شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی در یک نطق تلویزیونی گفت «درست مانند آنچه که آنها می‌گویند "کالاهای با مارک ترک را در فرانسه نخرید،" من هم از همین‌جا از همه شهروندانم می‌خواهم که هرگز مارک‌های فرانسوی نخرید یا به آنها کمک نکنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سومین روز است که اردوغان علیه فرانسه سخن می‌گوید. او روز شنبه گفته بود ماکرون با مسلمانان مشکل دارد و باید «سلامت روانی» او مورد ارزیابی قرار بگیرد؛ اظهاراتی که موجب شد وزارت خارجه فرانسه سفیر آنکارا در پاریس را فرا بخواند.

او روز یکشنبه هم اظهارات مشابهی بیان کرد. اما امروز در سخنرانی مربوط به جشن‌های میلاد پیامبر اسلام و فعالیت‌های مرتبط با آن در ترکیه، به سران کشورهای اتحادیه اروپا هشدار داد که باید به اهداف «ضداسلام» رئیس جمهوری فرانسه پایان دهند.

به دنبال قتل یک معلم فرانسوی توسط یک جوان افراطی مسلمان در ماه گذشته در اعتراض به نمایش برخی از کاریکاتورهای پیامبر اسلام در کلاسی با عنوان آزادی بیان، رئیس جمهوری فرانسه وعده داد با آنچه که «جدایی‌طلبی اسلامی» خوانده است مبارزه کند.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ترکیه، فرانسه دهمین کشور صادرکننده کالا به آن کشور است و هفتمین بازار بزرگ برای کالاهای صادراتی ترک نیز محسوب می‌شود. خودروهای ساخت فرانسه از عمده کالاهایی است که ترکیه از آن کشور وارد می‌کند.