باهنر: اگر اعتراضات آبان جمع نمی‌شد، انقلاب رخ می‌داد

«در سیاست خارجی اینکه با چه کشوری ارتباط داشته باشیم جزو اختیارات رئیس‌جمهور نیست و باید به تأیید رهبری برسد»

محمدرضا باهنر معتقد است که اگر سایر اقشار مردم در آبان به خیابان می‌آمدند، انقلاب مخملی رخ می‌داد - عکس از شفقنا

محمدرضا باهنر معتقد است که اگر اکثریت مردم به تظاهرات آبان‌ماه سال گذشته می‌پیوستند، اعتراضات به سمت انقلاب یا انقلاب مخملی حرکت می‌کرد: «اگر این موضوع می‌خواست شعله ور شود می‌‌بایست یک میلیون آدم در تهران به خیابان‌ها می‌آمد...این بود که توانستند آبان ماه را جمع و جور کنند و گرنه به سمت انقلاب یا انقلاب مخملی حرکت می‌کرد و اصلاً قابل جمع کردن نبود.»

او مدعی شد که بخشی از مردم از ترس آنکه امنیت از بین برود به تظاهرات نپیوسته‌اند.

در اعتراض‌های آبان سال گذشته که با گران‌شدن بنزین آغاز شد، مردم در بیش از ۱۰۰ شهر اعتراضات مسالمت‌آمیزی را برگزار کردند. در مقابل نیروهای نظامی و امنیتی از همان آغاز اعتراضات با سرکوب گسترده و استفاده از اسلحه جنگی شماری از معترضان را کشتند.

مقام‌های جمهوری اسلامی چندین ماه پس از سرکوب اعتراضات، شمار کشته شده‌ها را ۲۳۰ نفر اعلام کردند. سازمان عفو بین‌الملل تاکنون توانسته اسناد مربوط به کشته‌شدن ۳۰۴ نفر از معترضان را جمع‌آوری کند و گفته که شمار کشته‌ها بیش از این تعداد است. خبرگزاری رویترز هم تخمین زده که دست‌کم ۱۵۰۰ نفر در جریان این تظاهرات در شهرهای مختلف کشته شده‌اند.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایلنا و با اشاره به نارضایتی‌های عمومی در کشور معتقد است که صداوسیما و نمایندگان مجلس در دامن‌زدن به این موضوع، نقش پررنگی دارند. مردم فکر می‌کنند که مطالباتشان پاسخ داده نشده و صدای آنها شنیده نمی‌شود، ازاین‌رو عقده‌ها به یک بشکه باروت تبدیل شده و نهایتاً منفجر می‌شوند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه با اشاره به وقایع آبان سال گذشته، دلیل آن را عدم بروز رفتارهای خردمندانه از سوی دولت و حاکمیت عنوان می‌کند و در این باره می‌گوید: «سه پارامتر ناکارآمدی، سوءاستفاده (رانت‌خواری و دزدی) و عدم پاسخگویی به مطالبات مردم وجود داشته و من قبول دارم که هر سه این پارامترها در کشور وجود دارد.»

او همچنین درباره تلاش عده‌ای از نمایندگان مجلس برای استیضاح روحانی گفت: «رهبر انقلاب فرمودند دولت تا ۱۴۰۰ بماند؛ یعنی قوای ما باید به این فهم برسند که باید مملکت را با یکدیگر اداره کنند و علیه یکدیگر اقدام نکنند. متأسفانه خیلی از مواقع این‌گونه است که مجلس می‌گوید دولت کارآمد نیست و دولت نیز می‌گوید مجلس متوجه نیست و قوه قضاییه می‌گوید یکی از مجلس و یک نفر را هم از دولت باید گرفت بنابراین وضعیت خوب نیست.»

چهره نزدیک به اصول‌گرایان میانه‌رو در بخشی دیگر از صحبت‌هایش، ماحصل حکومت فعلی را امنیت می‌داند. اما تأکید می‌کند که منظور از امنیت، «وجود نداشتن دزدی و این مسائل نیست» بلکه همین‌که جنگ وارد خاک ایران نشده، کفایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نایب‌رئیس پیشین مجلس در مورد سیاست خارجی نیز گفت که در سیاست خارجی اینکه با چه کشوری ارتباط داشته باشیم جزو اختیارات رئیس‌جمهور نیست. او گفت: «رئیس‌جمهور ممکن است بگوید که من فکر می‌کردم اگر رئیس‌جمهور شوم به من اجازه می‌دهند که با آمریکا ارتباط برقرار کنم، خوب اشتباه فکر می‌کردی.»

در پایان محمدرضا باهنر با توضیح در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری و شرایط نظارت استصوابی در سال ۱۴۰۰، می‌گوید: «برخی فکر می‌کنند که با رأی نیاوردن می‌توان هنجارهای نظام را زیر سؤال ببرند آنها نیز معطل هستند و تا زمانی که نظام جمهوری اسلامی هست هرکسی که می‌خواهد هنجارشکنی کند و زیر خم نظام برود، مورد برخورد قرار می‌گیرد.»

بیشتر از