نمونه‌های جمع‌آوری شده ناسا در فضا نشت می‌کند

ناسا اعلام کرده که نمونه‌های جمع‌آوری شده، بیش از حد زیاد بوده‌اند

ابرهایی که دور ماه را پوشانده است- NASA/Newsmakers

به گفته آژانس فضایی ناسا، فضاپیمایی که قطعه‌هایی از یک سیارک را نمونه‌برداری کرده بود، در راه بازگشت، در حال نشت دادن این قطعه‌ها در فضاست. 

فضاپیمای مذکور مقادیر قابل توجهی را نمونه‌برداری کرده، اما گیر کردن سنگی در قسمت درِ محفظه، منجر به آن شده که در باز بماند و نمونه‌های جمع‌آوری شده در فضا پراکنده شوند.

فضاپیمای اوریسیس- رکس ناسا، هفته گذشته به سیارک بنو Bennu رسید و بازوی روباتیک آن، نمونه‌ای از مجموعه سنگ‌های این سیارک را جمع‌آوری کرد. به گفته محققان قرار است این نمونه‌برداری به زمین منتقل شود. اما ناسا اعلام کرده که نمونه‌های جمع‌آوری شده، بیش از حد زیاد بوده‌اند و آنها اینک، در حال کار روی متوقف کردن رها شدن این نمونه‌ها در فضا هستند. نشتی ایجاد شده، تیم ماموریت اوسیریس-رکس را بر آن داشته که تلاش کنند مانع از دست رفتن بیشتر نمونه‌ها از محفظه نگهداری شوند. توماس زورباکن مدیر علمی ناسا به خبرنگاران می‌گوید: «زمان مهم است.»

زورباکن می‌گوید تیم‌های ماموریت اوسیریس-رکس از اندازه‌گیری نمونه‌برداری مواد جمع‌آوری شده بر اساس برنامه‌ریزی اصلی، صرف‌نظر کرده و حالا در حال جلوگیری از نشت بیشتر هستند. فرایندی حساس از چینش نمونه‌ها در موقعیتی ایمن، بدون نشت دادن بیشتر این مواد باارزش.

ناسا تا زمانی که نمونه‌های جمع‌آوری شده در سال ۲۰۲۳ به زمین بازگردد نخواهد دانست که چه میزان از مواد سطح سیارک بنو جمع‌آوری شده است. رفع این نقص همچنین باعث شده، مدیران این ماموریت، از تکرار دوباره تلاش برای نمونه‌برداری صرف‌نظر کنند و در عوض مراحل بازگشت این فضاپیما به زمین در ماه مارس را آغاز کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانته لورتا، سرپرست ماموریت اوسیریس-ایکس، با تایید جمع‌آوری بیش از اندازه نمونه‌برداری به خبرنگاران گفت، «کاملا صادقانه بگویم، ما نمی‌توانستیم از این بهتر نمونه آزمایشی جمع کنیم.» او افزود، اما با گیر کردن یک سنگ در ورودی در محفظه و با مشاهده تصاویر نشت نمونه‌ها، ما در اینجا به نوعی قربانی موفقیت خود شده‌ایم. 

فضاپیمای ۸۰۰ میلیون دلاری اوسیریس-ایکس، با ابعاد یک مینی‌ون، از سوی لاکهید مارتین ساخته شده و در سال ۲۰۱۶ به عنوان نخستین تلاش ایالات متحده برای جمع‌آوری نمونه دست‌نخورده از مواد تشکیل دهنده سیارک‌ها به فضا پرتاب شد. ژاپن تنها کشور دیگری است که به چنین موفقیتی دست پیدا کرده است. 

سیارک‌ها بقایای به‌جا مانده از زمان تشکیل منظومه شمسی، یعنی چهار و نیم میلیارد سال پیش هستند. دانشمندان می‌گویند، بررسی نمونه از سیارک‌ها می‌تواند سرنخ‌هایی از منشاء حیات روی زمین را به دست دهد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی