مراکش نمایش کاریکاتورهای پیامبر اسلام را «اقدامی تحریک‌آمیز» خواند

فرانسه کشورهای عربی را به پرهیز از واکنش بیش از حد ترغیب کرد

تظاهرات مسلمانان علیه اظهارات امانوئل مکرون،‌ رئیس جمهور فرانسه، درباره کاریکاتورهای پیامبر مسلمین- Yasin AKGUL / AFP

مراکش به تازگی به کشورهای عربی پیوسته که فرانسه را به دلیل نمایش کاریکاتورهای محمد، پیامبر اسلام در دو ساختمان دولتی این کشور نکوهش کرده‌اند و این اقدام را «اقدامی توهین‌آمیز و تحریک‌کننده» خواند.  

در جریان افزایش تنش‌ها و تحولاتی که پس از بریده شدن سر ساموئل پتی، معلم فرانسوی و به دنبال آن اظهارات امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، رخ داد، دولت فرانسه با صدور بیانیه‌ای در آخر هفته گذشته، کشورهای عربی را به مقاومت در برابر درخواست‌های مردمی برای تحریم کالاهای فرانسوی، ترغیب کرد.  

روز یک‌شنبه، مراکش در بیانیه‌ای از فرانسه خواست تا «آتش‌افروزی» را متوقف کند و تداوم انتشار کاریکاتورهای پیامبر را محکوم کند. مراکش گفت این کاریکاتورها نشان‌دهنده «ناپختگی» افرادی است که آن‌ها را به تصویر کشیده‌اند.  

بیانیه مراکش می‌گوید: «آزادی بیان نمی‌تواند به هر دلیلی، تحریک‌های توهین‌آمیز و حمله به دین مسلمانان را توجیه کند که بیش از دو میلیارد پیرو در سرتاسر جهان دارد. سلطنت مراکش، به همان میزان که تمامی تاریک‌اندیشی‌ها و خشونت‌های وحشیانه‌ای را که به نام اسلام انجام می‌شود محکوم می‌کند، علیه این تحریک‌های تند از تقدس دین اسلام می‌ایستد.»  

پیش‌تر و در ماه جاری، ساموئل پتی، معلم ۴۷ ساله فرانسوی به دست جوانی ۱۸ساله به نام عبدالله الف، که بعدا به ضرب گلوله پلیس کشته شد، به قتل رسید. پتی پس از آن کشته شد که کاریکاتورهای محمد، پیامبر اسلام را که در هفته‌نامه فرانسوی شارلی ابدو منتشر شده بود، به شاگردان خود نشان داد. در سال ۲۰۱۵ و به دنبال انتشار این کاریکاتورها، ۱۲ نفر طی حمله‌ای به دفتر شارلی ابدو در پاریس کشته شدند.  

به دنبال افزایش مناقشات پس از مرگ پتی، هفته گذشته کاریکاتورهای مورد بحث و پرتره‌ای از پتی، در چارچوب گرامی‌داشت پتی، در شهرداری‌های دو شهر مون‌پلیه و تولوز برای چندین ساعت به نمایش درآمد.  

امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، پیش‌تر گفته بود که کشورش از حمایت این کاریکاتورها دست نمی‌کشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

مکرون در توییتی نوشت: «ما تسلیم نمی‌شویم، هرگز. ما با روحیه صلح‌آمیز، به همه تفاوت‌ها احترام می‌گذاریم. ما نفرت‌پراکنی را نمی‌پذیریم و از گفت‌وگوی منطقی دفاع می‌کنیم. ما همواره در طرف کرامت انسان و ارزش‌های جهان‌شمول خواهیم ایستاد.» 

با این حال، خودداری فرانسه از عقب‌نشینی و حمایت از کاریکاتورهای مناقشه‌برانگیز، منجر به تحریم کالاهای فرانسوی در بسیاری از کشورهای جهان عرب، از جمله مراکش، کویت و قطر شده است.  

بی‌بی‌سی گزارش داد که کالاهای فرانسوی از قفسه سوپرمارکت‌های اردن، قطر و کویت، مراکش جمع شده است. در کویت، یک اتحادیه عمده تجاری دستور تحریم کالاهای فرانسوی را صادر کرده است. رسانه‌های اجتماعی نیز با داغ کردن هشتگی در این باره، خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شده‌اند.  

در بیانیه‌ای، وزارت خارجه فرانسه گفت: «فراخوان تحریم کالاهای فرانسوی و همچنین حملات علیه کشور ما که از سوی یک اقلیت تندرو صورت می‌گیرد، بی‌اساس است و باید فورا متوقف شود.» 

با این حال، راه زیادی تا پایان مناقشه باقی مانده و در برخی کشورها واکنش‌ها به فرانسه از مواضع بالا به پایین هدایت می‌شود. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در آخر هفته اخیر، حمله به مکرون را ادامه داد و گفت که او باید از نظر سلامت روانی مورد معاینه قرار گیرد. فرانسه موقتا و در اعتراض، سفیر خود در استانبول را فراخوانده است.  

© The Independent

بیشتر از جهان