حزب بعث عراق از مرگ عزت الدوری خبر داد

او از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ به صورت مخفی زندگی می‌کرد

پس از اعدام صدام حسین در سال ۲۰۰۶، الدوری سمت دبیر كل حزب بعث را که پیش‌تر در اختیار صدام حسین بود، به عهده گرفت-INA / AFP

حزب بعث عراق که در ۱۷ سال گذشته به صورت غیرقانونی فعال باقی مانده ساعتی پیش از مرگ عزت ابراهیم الدوری خبر داد.

الدوری از شخصیت‌های سیاسی نزدیک و معتمد صدام حسین، رئیس‌جمهور اسبق عراق بود.

حزب بحث در اعلامیه مرگ الدوری گفته که ضمن سوگواری برای او، به‌زودی جانشین وی در این حزب را معرفی خواهد کرد.

پس از حمله عراق به کویت در سال ۱۳۶۹، صدام حسین برای مجاب کردن ایران به حمایت از عراق، او را به تهران فرستاد. الدوری در تهران با علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری وقت و حسن حبیبی معاون اول دولت دیدار کرد.

سفر الدوری به ایران موفقیت‌آمیز نبود و حسن حبیبی به نیابت از مقام‌های جمهوری اسلامی به او اعلام کرد که ایران در جنگ عراق و کویت و همچنین حمله احتمالی نیروهای بین‌المللی برای آزادی کویت بی‌طرف خواهد ماند.

اگر اطلاعات اعلام‌شده در این بیانیه درست باشد، آقای الدوری ۷۸ ساله پس از ۱۷ سال زندگی در خفا و در حالی که جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای دستگیری‌اش تعیین شده بود، درگذشته است.

در این بیانیه به محل زندگی و مرگ عزت الدوری در این سال‌ها اشاره‌ای نشده است.

او از تابستان سال ۱۹۷۹ تا زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، معاون صدام حسین بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عزت الدوری، متولد ژوئیه سال ۱۹۴۲، سمت معاون رئیس شورای فرماندهی انقلاب عراق را بر عهده داشت و پیش از آن چندین سمت عالی از جمله سمت وزیر کشور و وزیر کشاورزی را نیز تجربه کرده بود.

پس از حمله آمریكا به عراق، الدوری ناپدید شد. پس از اعدام صدام حسین در سال ۲۰۰۶، او سمت دبیر كل حزب بعث را که پیش‌تر در اختیار صدام حسین بود، به عهده گرفت.

الدوری ‍س از اعدام صدام با انتشار یک فایل صوتی، صدام را شهیدی خواند که به دست نیروهای خارجی آمریکایی، انگلیسی، اسرائیلی و ایرانی کشته شده است.

در سال‌های گذشته بارها خبر مرگ عزت الدوری توسط رسانه‌ها منتشر شده است ولی هر بار او با انتشار یک فایل صوتی یا تصویری، این گزارش‌ها را رد کرده است. البته اطلاعات هیچ کدام از این گزارش‌ها از سوی حزب بعث عراق ارائه نشده بود و بیانیه امروز صبح این حزب درباره دبیرکل فعلی‌اش می‌تواند درست باشد.

بیشتر از جهان