استرالیا در مورد «انتقال» کایلی مور گیلبرت از ایران اطلاعات خواست

وزارت امور خارجه استرالیا پرونده کایلی مور را «اولویت کامل» این وزارتخانه اعلام کرد

گزارش‌ها حاکی از آن است که کایلی مور به مکانی نامعلوم منتقل شده است-عکس از رسانه‌های اجتماعی

به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر انتقال کایلی مور-گیلبرت، شهروند استرالیایی بازداشت شده در ایران به مکانی نامعلوم، وزیر امور خارجه استرالیا خواستار دریافت اطلاعات از ایران شد.

گزارش‌های روز گذشته حاکی از آن است که این استاد دانشگاه ملبورن که به اتهام جاسوسی برای اسرائیل در زندان قرچک زندانی بود، به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

مریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا از دولت ایران خواسته است تا در مورد انتقال کایلی مور اطلاع‌رسانی کند.

کایلی مور گیلبرت شهریورماه ۱۳۹۷ برای حضور در کنفرانس شیعه‌شناسی در قم به ایران سفر کرد. او هنگامی که قصد بازگشت به استرالیا را داشت در فرودگاه دستگیر شد. تا مدت‌ها خبر بازداشت او رسانه‌ای نشد و سرانجام در جریان بازداشت دو استرالیایی دیگر در ایران این خبر با تاخیر ۱۰ماهه از سوی مقامات ایران و استرالیا تایید شد. کایلی مور بعدا در نامه‌هایی که برای اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا نوشت: پیشنهاد «همکاری با وزارت اطلاعات» را نپذیرفته است. کایلی مور گیلبرت و مقامات استرالیا بارها اتهاماتی که تهران علیه او مطرح کرده را رد کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قوه قضاییه حکم این شهروند استرالیایی-بریتانیایی را ۱۰ سال زندان اعلام کرده است.

کایلی مور گیلبرت تا اواسط تابستان در زندان اوین نگهداری می‌شد، اما ناگهان و بدون اعلام قبلی به زندان قرچک انتقال یافت. سپس اواخر وقت شنبه خبر انتقال او به مکانی معلوم از سوی فعالان حقوق بشر اعلام شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مریس پین گفت که سفیر استرالیا در ایران اخیرا  کایلی مور را در زندان قرچک ملاقات کرده بود. او افزود: به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد گزارش‌های مربوط به انتقال او هستیم.

وزارت امور خارجه استرالیا اعلام کرده که این موضوع در «اولویت کامل» این وزارتخانه است.

مقامات تهران هنوز در مورد این خبر واکنش نشان نداده‌اند. مقامات استرالیا نیز تا کنون بر این باور بوده‌اند که مذاکره در مورد آزادی کایلی مور گیلبرت از طریق کانال‌های دیپلماتیک و به دور از جنجال رسانه‌ها بهتر حل می‌شود.