«سیلیکون وادی»؛ زمینه‌ای دیگر برای همکاری اسرائیل و امارات

پیمان صلح بین اسرائیل و امارات زمینه گسترده‌ای برای همکاری‌های دوجانبه ایجاد کرده است

تکنولوژی یکی از زمینه‌های مورد علاقه دو طرف برای همکاری به‌شمار می‌رود - Karim SAHIB / AFP

وزارت امور خارجه و همکاری بین‌الملل امارات متحده عربی، اعلام کرد که بر اساس تفاهم‌نامه همکاری که اخیراً امضا شده است، شهروندان امارات متحده عربی می‌توانند بدون نیاز به اخذ ویزا و حداکثر برای مدت‌زمان ۹۰ روز، به اسرائیل سفر کنند.

عمر سیف غباش، معاون وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در این باره گفت که امضای این توافقنامه نشان‌دهنده تمایل دو کشور برای تقویت روابط و ایجاد فرصت‌های همکاری است که انتظار می‌رود باعث افزایش ظرفیت‌های اقتصادی شود و فرصت‌های همکاری منطقه‌ای را با هدف دستیابی به رفاه برای مردم منطقه و اطمینان از آینده بهتر برای نسل‌های آینده ایجاد کند.

به نظر می‌رسد همین موضوع باعث شده تا فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران دو طرف، اقدامات اولیه را برای شروع همکاری اقتصادی آغاز کنند.

کشاورزی و محیط‌ زیست

شرکت‌های اسرائیلی که در زمینه‌هایی مانند کشاورزی و آبیاری دقیق، بهبود بذر، نمک‌زدایی از آب دریا و انرژی خورشیدی فعالیت دارند، می‌توانند به‌سرعت در مورد استقبال امارات متحده عربی قرار بگیرند و شاید با استارت‌آپ‌های فناوری پیشرفته امارات متحده عربی همکاری کنند. بر همین اساس گفته می‌شود ۲۰۰ شرکت اسرائیلی، برای حضور در امارات در حال آماده‌سازی خود هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد ناصر آل نوایس، سرمایه‌گذار ساکن ابوظبی می‌گوید که تولید مواد غذایی به‌صورت محلی از اولویت‌های اصلی امارات است و کشور وی امیدوار است که باتوجه‌به شرایط خشک امارات، کمک‌های اسرائیل بتواند باعث تولید پایدار و مقرون‌به‌صرفه در این کشور شود. او افزود: «اسرائیل بهترین استارتاپ‌ها را در زمینه اکوسیستم دارد که من امیدوارم در زمینه کشاورزی به ما کمک کند.» این موضوع از نظر امنیت غذایی بسیار مهم است.

آموزش

الی وورتمن، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت پیکو ونچوز پارتنرز، با پروازی مستقیم از تل‌آویو به امارات رفت. او در مصاحبه‌ای گفت: «من بیشتر علاقه‌مند به همکاری در زمینه آموزش و ایجاد مبادله بین جوانان اسرائیلی و اماراتی برای مشارکت در دنیای امکانات، نوآوری و ایجاد آینده بهتر برای همه در منطقه هستم.»

وورتمن در ادامه سفرش در بحرین مجدداً بر این موضوع تأکید کرد و گفت که قصد دارد در سال آینده ۲۰ نماینده جوان (دانش‌آموزان بین سال‌های چهارم تا نهم) که در مجموعه خودش آموزش دیده‌اند را برای مشاهده کارآفرینان و نوجوانان اماراتی، به این کشور بیاورد.

سیلیکون وادی

یک مقام ارشد شورای شهر اورشلیم گزارش داد  که امارات متحده عربی علاقمند به سرمایه‌گذاری در «سیلیکون وادی» (Silicon Wadi) و توسعه همکاری‌های تکنولوژیکی در شرق اورشلیم است. سیلیکون وادی، قطب تکنولوژی که نام آن از «سیلیکون ولی» آمریکا گرفته شده است.

هدف از این سرمایه‌گذاری تقویت تجارت و همکاری‌های تکنولوژیکی بین دو کشور است. تا کنون شرکت‌های معتبر بین‌المللی مانند IBM، گوگل، اپل، فیسبوک، موتورولا و چند شرکت دیگر در منطقهٔ سیلیکون وادی دفتر تحقیق و توسعه تاسیس کرده‌اند. علاوه بر این شرکت‌های خارجی، بسیاری از شرکت‌های فناوری‌های رده‌بالای اسرائیلی در این منطقه مستقر هستند.

بیشتر از جهان