نیروهای امنیتی افغانستان رهبر ارشد القاعده را کشتند

المصری در آمريکا به جرم حمايت و تامین منابع مادی برای سازمان تروريستی خارجی و توطئه برای کشتن اتباع آمريکایی محکوم شده‌ بود

تصویری از خالد المصری که در حساب توییتری ریاست امنیت عمومی افغانستان (NDS) منتشر شده است

کریس میلر،رئیس مرکز ملی مبارزه با تروریسم آمریکا، در بیانیه‌ای مرگ خالد المصری، یکی از رهبران ارشد القاعده را تایید کرد و از دست دادن او را نشانه‌ای از «کاهش اثربخشی این سازمان تروریستی» خواند.

در این بیانیه آمده است: «حذف او از میدان جنگ شکستی بزرگ برای این سازمان تروریستی است که به طور پی در پی در حال تجربه شکست‌های استراتژیکی است که ایالات متحده و شرکایش موجب شده‌اند.»

به نوشته رویترز، المصری در آمريکا محکوم به حمايت و تامین منابع مادی برای يک سازمان تروريستی خارجی، و توطئه برای کشتن اتباع آمريکایی شده‌بود.

بر اساس بیانیه رئیس مرکز ملی مبارزه با تروریسم آمریکا، المصری دومین فرمانده القاعده است که در عملیات ویژه در استان غزنی کشته شده است.

اف‌بی‌آی حاضر به اظهارنظر در این خصوص نشد.

به گزارش اف‌بی‌آی، این عامل القاعده که با نام حسام عبدالرئوف نیز فعالیت می‌کرده، ملیت مصری داشته است.

ماه گذشته مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا اعلام کرد که کمتر از ۲۰۰ عامل القاعده در افغانستان باقی مانده‌اند.

حمله آمریکا به افغانستان برای سرنگونی حاکمان طالبان ۱۹ سال پیش اتفاق افتاد.

این حمله به تلافی حمله ستیزه‌جویان القاعده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به آمریکا صورت گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات‌متحده پس از رسیدن به توافقی مهم با طالبان در ماه فوریه، به تدریج نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند.

بر اساس این معامله قرار است شاهد نیروهای خارجی تا ماه مه ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شوند. در مقابل، طالبان تضمین کرده با تروریسم مقابله کند و درباره آتش‌بس دائمی و درباره نحوه اشتراک قدرت با دولت افغانستان مذاکره کند.

روند صلح داخلی افغانستان ماه گذشته در دوحه آغاز شد. با وجود این گفتگوها، نبرد میان طالبان و نیروهای دولتی افغانستان در هفته‌های اخیر شدت گرفته است.

هفته گذشته زلمی خليل‌زاد فرستاده ويژه آمريکا گفت که طالبان موافقت کرده بر اساس یک توافق خروج نیروها، دوباره به تعهداتش برگردد و تعداد تلفات را در افغانستان کاهش دهد.

بیشتر از