استقبال آمریکا از تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان توسط استونی و گواتمالا

پومپئو در توییت‌های جداگانه‌ای اقدام استونی و گواتمالا را تحسین کرد

سربازان لبنانی در مقابل حامیان حزب‌الله و حزب کمونیست در ورودی فرودگاه بین‌المللی بیروت، 8 اوت 2020- ANWAR AMRO / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، از قرار گرفتن نام سازمان حزب‌الله لبنان به عنوان سازمان «تروریستی» در فهرست کشورهای استونی و گواتمالا از تروریست‌ها استقبال کرد و از سایر کشورها خواست از این اقدام پیروی کنند.

با اعلام نخست‌ وزیری سعد حریری در لبنان و مکلف شدن او به تشکیل کابینه، فعالیت گروه‌های سیاسی و بازنگری سیستم سیاسی این کشور بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. حریری سال گذشته در پی اعتراض‌های مردمی استعفا داده بود، اما هفته گذشته بار دیگر به همین مقام منصوب شد.

در همین راستا، دولت استونی تصمیم گرفت دو بخش سیاسی و نظامی حزب‌الله را «تروریستی» اعلام کند.

پس از اعلام این خبر، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی این اقدام کشور استونی را گامی در راستای ممنوعیت ورود اعضای حزب‌الله به اروپا دانست. پومپئو در این توییت نوشت: «استونی، با ممنوع کردن ورود تروریست‌های حزب‌الله به خاک خود، گام مهمی علیه این سازمان تروریستی تحت حمایت ایران، برداشت. ما از شرکای اروپایی خود می‌خواهیم که با گرته‌برداری از این اقدام استونی، از ورود حزب‌الله به خاک اروپا پیشگیری کنند.»

گواتمالا هم روز جمعه، دوم آبان‌ماه، اعلام کرد که گروه حزب‌الله لبنان و همه وابستگان به آن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پومپئو در توییت دیگری به تحسین گواتمالا پرداخت و نوشت: «ما گواتمالا را به خاطر تروریستی شمردن سازمان حزب‌الله به طور کامل تحسین می‌کنیم. جهان در حال شناخت ماهیت واقعی حزب‌الله است و ما از دیگر [کشورهای] منطقه می‌خواهیم که اقدام گواتمالا را دنبال کنند تا توانایی آن در طرح حملات تروریستی و جمع‌آوری کمک‌های مالی از بین برود.»

در اروپا، غیر از بریتانیا، کشورهای آلمان و هلند هم هر دو شاخه حزب‌الله را سازمان تروریستی می‎‌دانند. اتحادیه اروپا شاخه نظامی این سازمان را تروریستی نامیده، اما شاخه سیاسی آن را در این فهرست قرار نداده ‌است. حزب‌الله در مجلس لبنان نماینده دارد.

حزب‌الله از سال ۱۹۹۷ در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قراردارد.

بیشتر از