پنج نکته‌ از بازی وستهام یونایتد در مقابل منچسترسیتی

تیم‌هایی که می‌خواهند قهرمان لیگ برتر شوند فرصت چندانی برای اشتباه ندارند

نمایی از مسابقه دو تیم منچستر سیتی و وستهام یونایتد - Catherine Ivill / POOL / AFP

وستهام یونایتد روز شنبه با تساوی ۱-۱ در مقابل منچسترسیتی او را از یک امتیاز محروم کرد.

میشل آنتونیو پس از یک سانتر از سمت راست با یک ضربه سر درخشان دروازه را باز کرد. سیتی برای مدت طولانی در عمق زمین توپ را در تصاحب داشت. اما تلاش‌های دفاعی بازیکنان وستهام یونایتد از بروز لحظه‌های خطرناک جلوگیری کرد.

در وقت استراحت، فیل فودن جای سرجیو آگوئرو را گرفت و به سرعت اثرگذار ظاهر شد. او فقط شش دقیقه بعد از شروع مجدد به سمت تیرک شوت کرد.

رحیم استرلینگ در اواخر وقت برای سیتی که اکنون که تنها در یکی از ۴ بازی اخیر خود در لیگ برتر پیروز شده است، بهترین شانس را برای پیروزی در این بازی داشت.

پنج نکته‌ که از این بازی در ورزشگاه لندن آموختیم، به قرار زیر است.  

بازیکنان جدید، مشکلات جدید؟

منچستر سیتی در این تابستان در تقویت دفاع خود عملکرد خوبی داشته است،  هم از نظر کیفیت و هم از نظر عمق.

باشگاه برای خرید ناتان آکه و روبن دیاس بیش از ۱۰۰ میلیون پوند هزینه کرده است، به علاوه آن‌ها اریک گارسیا را حفظ کردند. پپ گواردیولا در تلاش است نسبت به فصل گذشته تیم عملکرد بهتری داشته باشد. هم در کل کمتر گل بخورد، و هم در بازی‌های حساس کمتر گل بخورد.

شواهد اولیه این فصل نشان می‌دهد که هنوز جای کار بسیار است. این تیم پنج گل مقابل لستر خورد. ظاهراً وستهام یونایتد می‌خواهد تمرکزش را بر تاکتیک‌های نرم قدیمی یعنی ضد حملات و سانتر بگذارد.

باید گفت دیاس در نیمه اول مغلوب حرکات آنتونیو بود. او نتوانست با شتاب و قدرت آنتونیو هماوردی کند. خیلی راحت راه را برای گشودن دروازه باز نگاه داشت، و موفق به کنترل حرکات این هافبک در هوا نبود.

سرعت کایل واکر فاکتور با ارزشی بود، اما خیلی اوقات در ۴۵ دقیقه اول یک پاس مستقیم از وستهام یونایتد کافی بود تا بتواند دروازه تیم پپ گوآردیولا را باز کند.

حمله استاتیک

در این روزها مزیت بازیکنان منچستر سیتی نه در سرعت دويدن و نه تاکیک‌های فردی آن‌ها، بلکه در سرسختی آن‌ها در میدان بازی است.

جابه‌جایی مستمر در میدان، حفظ تمرکز، دویدن هوشمندانه بین خطوط و پشت دفاع و ضدحملات نقطه قوت این تیم است. 

اما سرانجام، این تاکتیک‌ها  تیم را خسته می‌کند. بعضی از مدافعان کم می‌آورند. در همان وقت استراحت پپ مجبور شد سرخیو آگوئرو را با بازیکن دیگر جابه‌جا کند.

به رغم ضعف‌های وستهام یونایتد، در بازی منچستر سیتی‌ نشانی از قدرت بدنی و دوندگی آنچنانی نبود. یک دفاع ۵ نفره آن‌ها را مدتی ‌طولانی و با خوش‌شانسی حفظ کرد. اما هرگز این احساس وجود نداشت که سیتی می‌تواند پیروز بازی باشد.

فرم بازی آنتونیو

او فقط ۵۱ دقیقه در این بازی دوام آورد. اما دوباره آنتونیو نشان داد که چرا برای وستهام ارزشمند است و یک مهاجم بسیار خوب در لیگ برتر به حساب می‌آید.

او دیگر یک بازیکن همه‌کاره نیست. قبلاً هم یک مهاجم خط میانی، هم مدافع عقب و هم مدافع خط میانی بود. اینک یک مهاجم خط میانی است که می‌تواند بهترین خطوط دفاعی را به دردسر بیندازد و به طور منظم گلزنی کند.

گل او خارق‌العاده بود: قدرت، انتظار و تکنیک برای زدن ضربه سر.

یکنواختی در کیفیت بازی او اما بهتر است: وی سه گل از شش گل این فصل در لیگ را برای تیمش به ثمر رسانده است. در هفت بازی آخر در فصل گذشته نیز دستاورد او به ثمر رساندن هشت گل بود.

خروج او به دلیل مصدومیت از زمین بازی برای دیوید مویس مایه نگرانی است و وستهام به شدت به او احتیاج دارد.

مهاجم و دروازه‌بان 

دو بازیکن بزرگ وستهام یکی دروازه‌بان لوکاس فابیانسکی و دیگری دکلان رایس هافبک است.

دوازه‌بان لهستانی با هندلینگ عالی و با اقتدار توپ‌ها را چه با شوت از بالا و چه از پایین گرفت. او به خوبی جلوی یک شوت دقایق نهایی را توسط استرلینگ گرفت تا تساوی را حفظ کند، و سپس یک حمله دیگر  را از ریاض محرز ناکام گذاشت. 

در آن سوی میدان، رایس هم در به دست آوردن توپ و رساندن آن به مهاجمان تیم خیلی خوب ظاهر شد. او در باز کردن میدان و حفظ موقعیت تهاجمی تمیش خیلی مؤثر بود.

این یک قدم دیگر در پیشرفت این بازیکن انگلیسی است و نشان می‌دهد چرا چندین تیم بالاتر جدول به خرید او علاقه دارند.

جبران امتیازات ازدست‌رفته

لیگ برتر هنوز در مراحل ابتدایی است، اما برای تیم‌هایی که می‌خواهند عنوان قهرمانی را بدست آورند، حاشیه کمی برای خطا وجود دارد. از دست دادن هر امتیاز در نهایت می‌تواند مهم باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، امسال شاید چندان این‌گونه نباشد. شرایط، زمان‌بندی، ماهیت شکسته جدول بازی‌ها پیش از شروع فصل به طور طبیعی به معنای این است که تیم‌ها ممکن است به طور غیر‌منتظره امتیازاتی را از دست بدهند. این وضعیت ممکن است هم برای منچستر سیتی و هم لیورپول رخ دهد.

اما سیتی اکنون در تعداد بیشتری از بازی‌ها از کسب امتیاز بازمانده است. و این به این معنی این است که بیشتر از دیگران برای جبران امتیازات از دست رفته باید تلاش کند.

یک پیروزی شنبه شب برای قرمزها باعث می‌شود پنج امتیاز از تیم پپ بالاتر باشد و حتی اگر هیچ یک از دو تیم در صدر جدول رده بندی نباشند، فعلا در دور رقابت باقی خواهند ماند. فعلا اصل بر زنده ماندن است.

© The Independent

بیشتر از ورزش