آمار قربانیان کرونا در آمریکا می‌تواند تا فوریه به نیم میلیون برسد

اجباری کردن استفاده از ماسک درآمریکا جان تقریبا ۱۳۰ هزار نفر را نجات خواهد داد

مقامات بهداشتی در آمریکا درباره موج سوم بیماری هشدار دادند-Spencer Platt/Getty Images/AFP
 

مطابق یک مطالعه جدید پیش‌بینی می‌شود که تعداد جان‌باختگان ویروس کرونا در ایالات متحده تا ماه فوریه به بیش از نیم میلیون نفر برسد.

مدل‌سازی انجام‌شده توسط محققان موسسه سنجش و ارزیابی بهداشت دانشگاه واشنگتن (IHME) پیش‌بینی می‌کند که تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ امکان دارد ۵۱۱۳۷۳ نفر در سراسر ایالات متحده بر اثر کرونا جان ببازند.

اگر این تحقیق صحیح باشد، اوج سوم شیوع این ویروس در آمریکا که همه از آن در هراس بوده‌اند، می‌تواند منجر به مرگ نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر طی چهار ماه آینده شود.

این مطالعه وضعیت‌های احتمالی مختلف و تأثیرات قابل‌انتظار آنها را در شیوع کرونا در سراسر ایالات متحده ترسیم می‌کند.

محققان پیش‌بینی می‌کنند که «تحت تمام وضعیت‌های احتمالی ارزیابی‌شده» در گزارش، ایالات متحده در طول سال ۲۰۲۱ «احتمالاً با یک چالش بهداشت عمومی ناشی از کرونا» دست و پنجه نرم خواهد کرد.

کریس موری، مدیر این موسسه که از نویسندگان این تحقیق است، می‌گوید: «اینک در حال ورود به موج بزرگ پاییز / زمستان هستیم.»

انتشار این مطالعه دقیقاً پس از آن انجام گرفت كه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریكا، در جریان آخرین مناظره ریاست جمهوری در روز پنجشنبه اصرار داشت كه آمریكا «در آستانه موفقیت در سرکوب ویروس» است و شیوع ویروس «رو به اتمام است.»

آقای موری گفت که پیش‌بینی‌ها، در کنار افزایش نرخ ابتلا به کرونا، نشان از این دارد که «این ادعا که بحران کرونا در آستانه پایان گرفتن است» به چه علتی درست نیست. وی افزود: «به عقیده ما این ادعا بی‌پایه است.»

در این گزارش، مداخلات غیردارویی مانند استفاده از ماسک صورت، فاصله‌گیری اجتماعی، محدودیت برگزاری اجتماعات، و دستور قرنظیه در خانه در حالی که هنوز واکسن یا درمان موثری وجود ندارد، به عنوان راهکارهای مؤثر برشمرده شده‌اند.

نمونه‌وار، محققان تخمین می‌زنند كه اجباری کردن استفاده از ماسک در این كشور جان تقریبا ۱۳۰ هزار نفر را نجات خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای موری می‌گوید: «گسترش استفاده از ماسک یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راهکارها برای ایالات متحده است ... و می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد.»

این خبر درست پس از آن منتشر می‌شود که تعداد کرونایی‌های بستری‌شده در بیمارستان در ایالات متحده به بالاترین سطح دو ماهه خود رسیده است. برای اولین بار از ماه اوت، تعداد بستری‌شدگان در بیمارستان بر اثر کرونا از رقم ۴۰ هزار فراتر رفته است.

طبق تجزیه و تحلیل رویترز، بیمارستان‌ها طی چهار هفته گذشته ۳۶ درصد افزایش در بیماران کرونایی داشته‌اند. چهارشنبه گذشته این رقم به ۴۰۲۶۴ نفر رسید.

ایالت‌های غرب میانه از جمله آیووا، کانزاس، میسوری، نبراسکا، داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی و ویسکانسین، همگی شاهد اوج  شمار بستری‌ها در بیمارستان‌ها بوده‌اند.

مدت‌هاست که کارشناسان بهداشت از این ترس دارند که با مصادف شدن با فصل آنفلوانزا، یک موج سوم عظیم در امریکا رخ دهد.

جاستین لسلر، دانشیار اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ در جانز هاپکینز، به سی‌ان‌بی‌سی می‌گوید: «ما نگران یک موج پاییزی هستیم و اینکه در پاییز شاهد یک شیوع مجدد عظیم باشیم.»

«این موضوعی است که فکر می‌کنم همه ما در جامعه بهداشت عمومی مدتی است نگران آن بوده‌ایم.»

از زمان شیوع کرونا در این کشور در ماه مارس، ایالات متحده بیش از ۸.۵ میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا و بیش از ۲۲۳ هزار مورد مرگ‌ ناشی از آن را ثبت کرده است.

آقای موری می‌گوید: «ما انتظار داریم كه موج افزایش در تمام ایالت‌ها و در سطح ملی پیوسته رشد كند و میزان مرگ و میر روزانه همچنان تا اواخر دسامبر و ژانویه، افزایش یابد.»

روز جمعه با انتشار این مطالعه در مجله نیچر، این موسسه برای اولین بار افق پیش‌بینی خود را از میزان مرگ‌و‌میر،  به بعد از اول ماه فوریه ۲۰۲۱ توسعه داد. پیش‌بینی فعلی این موسسه در تارنمای آن تا ۱ فوریه، ۳۸۶ هزار مرگ در اثر ابتلا به کرونا است.

در سطح جهان، با متوسط ۳۵۰ هزار ابتلای جدید در روز، شیوع کرونا با سرعت شتابان در حال رشد است. اینک تعداد مبتلایان به کرونا در سطح جهان از ۴۰ میلیون مورد فراتر رفته است. یک ماه پیش این رقم ۳۰ میلیون مورد بود.

© The Independent

© Reuters

بیشتر از جهان