کرونا در ایران؛ شروع دوباره دعوا برسر تعطیلی اماکن مذهبی 

خبرگزاری فارس: حرم‌ها تعطیل نمی‌شوند 

بحث بر سر تعطیلی اماکن مذهبی در ایران در میانه شدت‌گیری شیوع کرونا باردیگر بالا گرفته است- ATTA KENARE / AFP

آمارهای رسمی کشور می‌گویند که شدت شیوع کرونا در ایران به بالاترین میزان خود رسیده است. رئیس جمهوری اسلامی ایران از ۹ برابر شدن قدرت سرایت ویروس می‌گوید و رشد شمار دچارشدگان به ویروس و به تبع آن، بالارفتن تعداد جان‌باختگان، نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است. امروز، شنبه سوم آبان ماه، کمیته‌های درمان و اجتماعی امنیتی ۴۳ شهرستان ایران اعلام کردند که از روز دوشنبه محدودیت‌های شدیدی به مدت یک هفته، در این شهرستان‌ها اعمال خواهد شد. 

شدت‌گیری بحران کرونا در ایران، باردیگر موضوع تعطیلی حرم رضوی در مشهد و حرم حضرت معصومه در قم و حرم عبدالعظیم در تهران را به میان آورده است؛ موضوعی که با شروع همه‌گیری کرونا در ایران، یکی از اصلی‌ترین جدل‌های مقامات پرنفوذ مذهبی در حکومت با مقامات بهداشتی و اجرایی کشور بود. 

پس از اعلام محدودیت‌های جدید کرونایی در کشور، خبرگزاری فارس، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امروز، شنبه سوم آبان، در گزارشی کوتاه نوشته است که برخلاف ادعای یک رسانه «اصلاح‌طلب»، حرم‌ها در ایران تعطیل نخواهد شد. 

به نوشته خبرگزاری فارس، «هنوز جزئیاتی از محدودیت‌ها اعلام نشده و فقط به طور کلی بیان شده که محدودیت‌های شدید در شهرهای بحرانی اعمال می‌شود.»

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به آن که یکی از «رسانه‌های اصلاح‌طلب» با انتشار تصویر دسته‌بندی مشاغل اعلام کرده استت که حرم‌های امام رضا، حضرت معصومه، حضرت عبدالعظیم، امامزاده صالح، شاهچراغ و مسجد جمکران در شمار حرم‌های تعطیل شده هستند، می‌نویسد: «شهر‌های مشهد، قم، شیراز، تهران و ری، اصلاً در لیست ۴۳ شهر با وضعیت بحرانی نیستند. این در حالی است که زیارتگاه‌ها و اماکن متبرکه در فهرست شماره ۲ گروه‌های شغلی هستند، و با این حساب، شهرهایی که در فهرست شهرهای بحرانی نیستند، به فعالیت گذشته خود ادامه خواهند داد.»

تاکید این خبرگزاری بر عدم تعطیلی اماکن مذهبی در روزهایی که تقریبا همه ایران در سخت‌ترین برهه از مبارزه با کرونا به سر می‌برد، نشان آغاز دوباره جدل موافقان و مخالفان تعطیلی اماکن مذهبی در کشور است. 

این خبرگزاری می‌نویسد که براساس پیگیری‌های خبرنگار خود از مسئولان آستان قدس رضوی، مسجد مقدس جمکران، و آستان حضرت عبدالعظیم، نتیجه گرفته است که «هیچ اطلاعیه یا دستورالعملی مبنی بر تعطیلی این اماکن مقدس ابلاغ نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس همچنین ادعا کرده است که در پی تماس با علیرضا وهاب‌زاده، مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت، این مقام مسئول درباره تعطیلی حرم‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته است: «مشخص نیست منبع خبر فوق کجاست.»

در ابتدای همه‌گیری کرونا، اجرایی شدن تصمیم بسته شدن حرم‌های رضوی در مشهد و حرم حضرت معصومه در قم، پس از فراز و فرودهای بسیار و مخالفت‌های فراوان نیروهای متعصب مذهبی، به سرانجام رسید. حالا هم به نظر می‌رسد که نیروهای مخالف با تعطیلی اماکن مذهبی کشور، مشغول زمینه‌چینی برای اعمال نظر خود بر مراجع تصمیم‌گیرنده بهداشتی و اجرایی کشور هستند. 

بیشتر از