نام ایران در فهرست سیاه پولشویی باقی ماند

آمریکا از تغییرات گروه ویژه اقدام مالی برای مقابله با کشورهایی مانند ایران استقبال کرد

REUTERS/Charles Platiau

وزارت خزانه‌داری آمریکا از تصمیم گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی (FATF) به ترمیم استانداردهای موجود برای تشدید نظارت بر مبادلات پولی و مالی برخی کشورها مانند ایران و کره شمالی برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و آمریکا استقبال کرد.

این نهاد نظارتی بین‌المللی روز جمعه تصمیم گرفت محدودیت‌های سخت‌تری بر کشورهایی که در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم همکاری نمی‌کنند اعمال نماید و در همین راستا نام ایران و کره شمالی را در فهرست سیاه خود نگه دارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در واکنش در بیانیه‌ای که بامداد شنبه منتشر کرد گفت، حمایت از اعمال استانداردهای جدید توسط گروه ویژه اقدام مالی در نشست هفته‌ای که گذشت، اقدامات جهانی با هدف کنترل تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی را تقویت می‌کند.
به گفته این وزارتخانه، ایران و کره شمالی شبکه‌های پیچیده و دقیقی را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل و تامین پول بیشتر برای «اهداف خطرناک» خود ایجاد کرده‌اند؛ از جمله تاسیس شرکت‌های صوری در بسیاری از کشورهای عضو اف‌ای‌تی‌اف.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تغییرات جدید در سازوکار نظارتی این گروه به شرکت‌ها و موسسات مالی کمک می‌کند که اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی هویت و ارتباطات افراد و شرکت‌هایی صوری که برای کشورهای تحت تحریم مانند ایران و کره شمالی فعالیت می‌کنند را کسب کنند.

گروه ویژه اقدام مالی مدت‌ها به ایران فرصت داد به کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم بپیوندد، اما پس از بحث و جدل‌های فراوان در نهایت به آن نپیوست و گروه ویژه نام ایران را در اسفند سال گذشته به فهرست سیاه خود بازگرداند.

گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی در سال ۱۹۸۹ تاسیس شد و دارای ۳۷ عضو است و آلمان اکنون ریاست دوره‌ای آن را بر عهده دارد. واشنگتن در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ که ریاست را بر عهده داشت، تلاش کرد تغییراتی در سازوکار نظارتی آن به وجود آورد.

بیشتر از