کرزی: معامله بین آمریکا و پاکستان بر سر افغانستان را نمی‌پذیریم

«نباید هیچ معامله یا برنامه پشت صحنه‌ای در روند صلح افغانستان وجود داشته باشد»

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان- OMAR SOBHANI / POOL / AFP

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، می‌گوید که شهروندان افغانستان از مذاکرات صلح بین‌افغانی حمایت می‌کنند، اما معامله بین ایالات متحده آمریکا و پاکستان را قبول ندارند و در برابر آن ایستادگی خواهند کرد.

حامد کرزی، گفت: «مذاکرات صلح بین‌افغانی را که ایالات متحده آمریکا به میان آورده است، ما می‌بینیم که در هماهنگی عالی با پاکستان قرار دارد و به پیش برده می‌شود. ما نقش پاکستان را در روند صلح افغانستان درک می‌کنیم، اما صلح برای ما چیز دیگری‌ست و توافق بین آمریکا و پاکستان در مورد افغانستان یک موضوع متفاوت است، زیرا چنین معاملاتی بین آمریکا و پاکستان در مورد افغانستان، هنگام خروج اتحاد جماهیر شوروی نیز صورت گرفته بود که افغان‌ها را تا امروز به بدبختی‌ها دچار کرده است. اگر قصد آمریکا و پاکستان آوردن صلح به افغانستان باشد، بدون شک صلح خواهد آمد و ما نیز از آن استقبال می‌کنیم، اما معامله را قبول نداریم.»

او افزود: «ما برادران و خواهرانمان را در پاکستان دوست داریم، اما امیدواریم که نهادهای دولتی در پاکستان درک کرده باشند که رابطه آینده ما با این کشور، یک رابطه متمدنانه خواهد بود، نه بر مبنای استفاده آنان از افراط‌گرایی علیه کشور ما.»

آقای کرزی تاکید کرد: «نباید هیچ معامله یا برنامه پشت صحنه‌ای در روند صلح افغانستان وجود داشته باشد. ما در روند صلح شفافیت می‌خواهیم. ما نمی‌خواهیم افغانستان جای تضاد منافع کشورها و محل رقابت قدرت‌های منطقه‌ای باشد. ما رنج کشیده‌ایم. ما خواستار افغانستانی هستیم که محل همکاری کشورها باشد.»

او افزود: «جنگ کنونی در افغانستان مربوط به افغان‌ها و برای منافع افغان‌ها نبوده و نیست، اما این افغان‌ها هستند که برای منافع و اهداف بزرگ خارجی‌ها کشته می‌شوند. ما از ابتکار ایالات متحده امریکا در روند صلح حمایت می‌کنیم و خواهان شفافیت کامل در این روند هستیم.» 

در پایان، حامد کرزی از کشورهای همسایه افغانستان و منطقه مانند روسیه، هند، چین و سایر کشورها خواست که از روند صلح جاری در تفاهم با آمریکا حمایت کنند.

این گفته‌های رئیس جمهوری پیشین افغانستان در حالی ابراز می‌شود که در یک ماه اخیر، عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی، میررحمن رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان، و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی این کشور، به دعوت رسمی پاکستان به آن کشور سفر کرده‌اند. مقامات پاکستانی در دیدارهای جداگانه‌ای با این سیاستمداران افغان، تاکید کردند که از روند صلح جاری حمایت می‌کنند و می‌خواهند که هرچه زودتر به نتیجه مثبتی برسد که خواست و اراده افغان‌ها در آن دخیل باشد.

اما شماری از سیاستمداران افغان نیت پاکستان را در برابر افغانستان ناسالم و سودجویانه می‌خوانند و می‌گویند که پاکستان هیچ‌گاه در برابر دولت‌ها و مردم افغانستان صادق نبوده است و همواره کوشیده است تا به هر شکل ممکن از ناامنی و جنگ در این کشور سود ببرد و به همین دلیل نیز تاکنون از طالبان حمایت مالی و مادی کرده‌ است، و اکنون نیز تلاش دارد که در روند صلح دست بالایی داشته باشد و حرف آخر را نیز پاکستان از زبان هیات طالبان بزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمیدالله خوگیانی، آگاه سیاسی افغان، می‌گوید: «در این هیچ شک نیست که طالبان نمایندگان کشور پاکستان هستند و به اشاره پاکستان، هم جنگ می‌کنند و هم در مذاکرات دوحه شرکت دارند. متاسفانه پاکستان تداوم جنگ در افغانستان را به سود خود می‌داند و همیشه کوشیده است که با حمایت از طالبان، تنور جنگ را در افغانستان گرم نگهدارد. آمریکا بداند که اگر بدون مشورت با دولت و مردم ما، بار دیگر سرنوشت افغانستان را با پاکستان معامله کند، عاقبت خوبی نخواهد داشت و این‌بار این آتش جنگ هیچ کشور همسایه و منطقه ما را آرام نخواهد گذاشت و همه را  خواهد ‌سوزاند.»

رامش خواجه‌زاده، یکی از دیگر آگاهان سیاسی افغان، نیز می‌گوید:«امریکا نباید کاری کند که در آینده پشیمان شود. از بیانیه‌های دونالد ترامپ و تاکید وی برخروج نظامیانش از افغانستان چنین برداشت می‌شود که این‌بار نیز افغانستان را برای طالبان که در اصل پاکستان است، رها می‌کند و می‌خواهد که آتش‌ جنگ را دوباره شعله‌ور سازد. هر اشتباه عمدی آمریکا در برابر افغانستان، تاوان زیادی در پی خواهد داشت و اگر در مورد سرنوشت افغانستان معامله صورت گیرد، بدون شک جنگ داخلی دوباره آغاز می‌شود و همسایه‌ها و جهان را پر از تروریست‌ها و هراس‌افکنان خواهد ساخت و چنان معامله‌ای، پایان تلخ و دشواری برای همگان خواهد داشت.»  

بیشتر از