دبیرکل ناتو: مذاکرات صلح دوحه شکننده است

ناتو از طالبان به خاطر افزایش خشونت‌ها در افغانستان انتقاد کرد

دبیرکل ناتو گفت که نیروهای وقتی از افغانستان خارج خواهند شد که شرایط اجازه بدهد- WAKIL KOHSAR / AFP

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در پایان نشست دوروزه مجازی وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو می‌گوید که مذاکرات صلح افغانستان در دوحه شکننده است، اما بهترین شانس این کشور برای رسیدن به صلح در یک نسل است.

وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو درباره مأموریت این سازمان در عراق و افغانستان گفت‌وگو کردند.

دبیرکل ناتو گفت: ‌«ماه‌های آینده برای افغانستان سرنوشت‌ساز خواهد بود. مذاکرات دوحه شکننده است، اما بهترین شانس برای رسیدن به صلح در این کشور در یک نسل است.»

او بار دیگر تمام طرف‌های درگیر را تشویق کرد که اجازه ندهند این فرصت هدر برود.

استولتنبرگ گفت:‌ «تمام افغان‌ها باید این فرصت تاریخی را از دست ندهند. ناتو از روند صلح حمایت می‌کند. چند سال پیش ما بیش از صدهزار نیرو در افغانستان داشتیم که در عملیات رزمی شرکت داشتند. اکنون حضور خود را به کمتر از ۱۲ هزار نفر رسانده‌ایم. ما یکجا تصمیم گرفتیم که به افغانستان برویم. درباره تغییرات آینده یکجا تصمیم خواهیم گرفت و در زمان درستش هم این کشور را یکجا ترک خواهیم کرد.»

حملات خونین طالبان و ضدحملات قاطع دولت افغانستان همزمان با گفت‌وگوها در دوحه پیش می‌رود که وارد چهلمین روزش شده است.

دبیرکل ناتو از طالبان به خاطر افزایش خشونت‌ها در افغانستان انتقاد کرد. 

او گفت: ‌«طالبان باید میزان بالای خشونت را که غیرقابل‌قبول است کاهش دهند تا زمینه آتش‌بس فراهم شود. آن‌ها باید تمام روابطشان با القاعده و تمامی گروه‌های تروریستی را قطع کنند تا افغانستان دیگر هرگز بستر عملیات تروریستی به کشورهای ما نشود.»

دبیرکل ناتو دیدگاه کشورهایی را که میلیون‌ها دلار برای توسعه افغانستان هزینه کرده‌اند و از زمان حضورشان در این کشور تاکنون ۳۵۷۶ نفر قربانی داده‌اند، نیز بیان کرد: ‌«مهم است که دستاوردهایی که با قربانی‌ها فراوان در دو دهه گذشته حاصل شده است، حفظ شود. به‌ویژه در خصوص زنان و دختران تا صلح در راستای منافع تمام افغان‌ها تأمین شود و در درازمدت پایدار باشد.»

در سخنان دبیرکل ناتو هیچ چیزی درباره زمان خروج سربازان پیمان آتلانتیک شمالی از افغانستان گفته نشد. پیشتر مقام‌های آمریکایی در توافقی با طالبان بر خروج سربازان تا بهار سال آینده تأکید کرده‌اند. اما دبیرکل ناتو تنها به این حد بسنده کرد که نیروهای وقتی از افغانستان خارج خواهند شد که شرایط اجازه بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت:‌ «ما در افغانستان برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی حضور داریم و پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر در‌ آمریکا به افغانستان رفتیم. البته هدف ما این است که بیش از حد ضرورت در افغانستان نمانیم. اما هم‌زمان مهم است که پیش از وقت نیز این کشور را ترک نکنیم تا مطمئن شویم که افغانستان بار دیگر بستر فعالیت گروه‌های تروریستی نشود که بخواهند حملاتی را علیه کشور ما تأمین مالی و اجرا کنند. تصمیم‌های دشواری در ماه‌های آینده گرفته خواهد شد.»

طالبان به‌رغم آن که همچنان بر سر میز مذاکره نشسته‌اند، حملات خود را در هفته‌های اخیر در بیش از بیست استان به‌شدت افزایش داده‌اند و ده‌ها سرباز افغان را در تخار، هلمند، نیمروز و دیگر شهرها کشته‌اند. هزاران نفر نیز در پی حملات طالبان آواره شده‌اند.

مذاکره‌کنندگان صلح امیدوارند هرچه سریع‌تر گرهی از کار بگشایند تا روزنه‌ای برای کاهش خشونت و آتش‌بس مشروط فراهم شود.

بیشتر از