سازمان غذا و داروی ایران: انسولین با کارت ملی توزیع می‌شود

کامیون‌های حامل انسولین قاچاق چگونه به مرز عراق رسیدند؟

طی هفت‌ماهه نخست امسال، بیش از ۱۱۳ میلیون دلار انسولین وارد ایران شده که نشان‌دهنده رشدی ۱۳ درصدی است - Kerem Yucel / AFP

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران اعلام کرد از فردا، ۶۰۰ هزار انسولین قلمی در داروخانه‌های کشور توزیع می‌شود.

حیدر محمدی در گفتگوی خود با ایسنا در این باره گفت که از روز شنبه سوم آبان، ۶۰۰ هزار داروی انسولین قلمی در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع می‌شود و افرادی که به این دارو نیاز دارند می‌توانند با ارائه کارت ملی، آن را دریافت کنند. به گفته محمدی، بیماران می‌توانند با استفاده از سامانه «تیتک»، نزدیک‌ترین داروخانه‌ای که در آن انسولین توزیع می‌شود را بیابند.

اخیراً به دلیل کمبود انسولین در بازار دارویی کشور، موجی از نگرانی افراد نیازمند را فراگرفت. گفته می‌شود حدود ۱۰ درصد افراد جامعه به انسولین نیاز دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییتر خود توضیح داد که انسولین قلمی به دلیل سهولت در استفاده بیشتر از نوع دیگر، مورد اقبال نیازمندان انسولین است. او در بخشی از توییت خود نوشت: «انسولین آنالوگ یا قلمی یکی از ارزبرترین داروها در ایران است، اطلاعات به دست آمده از کشورهای مختلف هم حاکی است معدودی از شرکت‌ها در ادامه شرایط شبه انحصاری سال‌های گذشته با سواستفاده از شرایط تحریم، سعی دارند انسولین‌های برند خود را با قیمت قبلی به بازار ایران عرضه کنند. حجم بالای مصرف، تعدد و تکثر برندها و نسخه‌های بیوسیمیلار انسولین آنالوگ در بازار جهانی و البته آغاز تولید برخی از این موارد در ایران، اقتضا می‌کند قیمت عرضه شده این محصولات در بازار دارویی ایران کاهش یابد و البته انحصار بازار به نفع مصرف کننده شکسته شده و قیمت‌ها متعادل و منطقی شود.»

این سخنان پس از آن مطرح شد که نیروهای امنیتی عراقی اعلام کردند ۱۹ کامیون داروی قاچاق را که از مرز ایران وارد آن کشور شده، توقیف کردند.

درحالی‌که در داخل کشور با کمبود دارو مواجه هستیم، مشخص نیست که چطور این داروها به مرز عراق رسیدند. بااین‌حال وزارت بهداشت مسئله قاچاق بودن دارو را تکذیب کرد و ایران را تنها یک مسیر ترانزیتی عنوان کرد.

روز گذشته معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که طی هفت‌ماهه نخست امسال، بیش از ۱۱۳ میلیون دلار انسولین وارد ایران شده که نشان‌دهنده رشدی ۱۳ درصدی است. این در حالی است که وزیر امور خارجه و برخی مسئولان جمهوری اسلامی از تحریم دارو سخن می‌گویند.

بیشتر از