مناظره بر سر امیدواری یا احتیاط؛ انتخاب با آمریکا است

سرنوشت انتخابات را آمریکایی‌هایی مشخص خواهند کرد که هنوز برگه‌های رأیشان را در صندوقچه نگه داشته‌اند

مناظره آخر دو نامزد انتخابات به صورت خلاصه، نبرد امیدواری با احتیاط بود-JIM WATSON, Brendan Smialowski / AFP

دومین و آخرین مناظره انتخاباتی دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در دانشگاه ویلمونت در نشویل ایالت تنسی برگزار شد.

این آخرین فرصت دو نامزد برای ایجاد تغییری بزرگ در نتیجه آرای انتخاباتی است که ۱۲ روز دیگر برگزار خواهد شد.

قرار بود دونالد ترامپ و جو بایدن سه دور مناظره تا پیش از انتخابات برگزار کنند که مناظره دوم به دلیل ابتلای بی‌موقع ترامپ به کرونا و عدم توافق بر سر چگونگی برگزاری این مناظره به صورت مجازی، منتفی شد.

کریستین ولکر، خبرنگار شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی، دومین زن رنگین‌پوستی است که مناظره‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری را برگزار کرد.

در مناظره نخست هر چقدر کریس والاس ناموفق بود و رشته امور از دستش خارج شد، کریستین ولکر تلاش کرد هر دو نامزد را از همان ابتدا مهار کند.

برخلاف مناظره نخست، مجری موفق شد مجموعه سؤالاتش را به سرانجام برساند و هر دو نامزد را به سمتی بکشاند که در کنار حملات چالشی به یکدیگر، به سؤال اصلی هم جواب بدهند و ساید به همین دلیل شاید بتوان او را برنده مناظره امشب دانست.

در این مناظره دو نامزد بسیار کمتر از مناظره نخست در حرف هم وارد شدند ولی این سبب نشد تا به یکدیگر اتهام نزنند. محور اتهامات بایدن، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، همدستی روسیه با ترامپ و همچنین فرار مالیاتی و ضدمهاجر بودن ترامپ بود. در مقابل ترامپ نیز ایمیل‌های افشا‌شده از لپ‌تاپ پسر آقای بایدن را به عنوان برگ برنده استفاده کرد و گفت که او، برادران و فرزندش از مناصب سیاسی برای ثروت‌اندوزی سوءاستفاده کرده‌اند.

اما مناظره آخر دو نامزد انتخابات به صورت خلاصه، نبرد امیدواری با احتیاط بود. این موضوع در بسیاری از سؤالات تکرار شد. از همان نخستین سؤال که محور آن برنامه دولت آمریکا برای مقابله با بحران کرونا بود، ترامپ تلاش کرد تا مردم آمریکا را به پایان دوران سیاه کرونا امیدوار کند، بگوید که بیش از ۹۹ درصد جوانان از کرونا نجات می‌یابند، واکسن کرونا به‌زودی عرضه می‌شود و آمریکا دوباره از خاکستر برخواهد خاست.

در مقابل بایدن گفت که «زمستان سیاهی در پیش است» و باید بیش از پیش محتاط بود و به حرف دانشمندان گوش کرد وگرنه ۲۲۰ هزار نفر دیگر نیز قربانی کرونا خواهند شد.

گرچه قرار نبود موضوع سیاست خارجی در مناظره مطرح شود ولی وقتی مجری از برنامه‌های دو نامزد درباره امنیت ملی پرسید، لاجرم موضوع سیاست خارجی هم به وسط کشیده شد. ایران، روسیه و چین زودتر و بعد کره شمالی پایشان به مناظره باز شد. در مورد همین موضوع هم سیاست ترامپ امیدواری دادن به آمریکایی‌ها بود که او کسی است که کشور را امن نگه داشته، دست چین را کوتاه کرده و خطر جنگ با کره شمالی را که می‌توانست به قیمت جان صدها هزار نفر تمام شود، منتفی کرده است.

بایدن در این بخش نیز آمریکایی‌ها را زنهار داد که محتاط باشند، توطئه‌های خارجی را دست‌کم نگیرند و بدانند که او روسیه، چین و ایران را وادار خواهد کرد که بهای مداخله‌شان در انتخابات را بپردازند.

شاید دشوار باشد که بگوییم کدام نامزد برنده نهایی این مناظره خواهد بود چرا که فارغ از آنکه در جدل لفظی کدام‌یک توانسته دیگری را مقهور کند، دو سیاست کاملاً متفاوت و دو استراتژی متضاد در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

ترامپ در این مناظره کوشید در جایی که عملکرد او مورد پرسش بایدن قرار می‌گیرد، بایدن را نماینده سیاستمداران فرتوت و بی‌عمل واشنگتن معرفی کند که سال‌های زیادی در قدرت بوده‌اند و کاری از پیش نبرده‌اند.

در مقابل بایدن نیز کوشید ترامپ را بی‌برنامه، خوش‌خیال و بی‌تجربه نشان دهد. او به سیاست‌های دولت ترامپ درباره بیمه درمانی، کرونا، حداقل دستمزد و محیط‌زیست حمله کرد و گفت ترامپ در همه این امور مدیریتی نادرست داشته است.

در مقابل ترامپ بارها به بایدن گفت که این میراثی است که از او و دیگر سیاستمداران در دولت‌های قبلی آمریکا به او به ارث رسیده و او تا جایی که توانسته وضعیت را بهبود داده است.

۱۰۰ میلیون نفر در آمریکا مناظره آخر را دیدند و احتمالاً در ساعات و روزهای آینده موضوعات مطرح شده در آن  مهم‌ترین بخش از کارزار انتخاباتی دو نامزد خواهد بود.     

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 هم‌اکنون ۵۰ میلیون نفر در آمریکا رأیشان را به صورت پیش از موعد به صندوق ریخته‌اند و بعید است این مناظره تغییری در رأی آن‌‌ها ایجاد کند. اما سرنوشت انتخابات سوم نوامبر را آمریکایی‌هایی مشخص خواهند کرد که هنوز برگه‌های رأیشان را در صندوقچه خانه‌شان نگه داشته‌اند و به پرسشگران نظرسنجی‌ها هم پاسخ نمی‌دهند.

آن‌ها باید انتخاب کنند که به کاندیدایی رأی بدهند که نوید دمیده شدن آفتاب درخشان و بازگشت آمریکا به دوران رشد و رونق در آینده‌ای نزدیک می‌دهد یا کاندیدایی که می‌گوید خود را برای سیاهی زمستان آماده کنید، محتاط باشید و البته آغوش خود را برای تغییرات گسترده ولی مبهم در شیوه اداره اقتصاد و منطبق شدن با اقتضائات زمانه جدید آماده کنید.

این جدال امید و احتیاط است و اینکه آمریکایی‌ها خریدار کدام‌ گزینه باشند، نتیجه انتخابات سوم نوامبر را روشن می‌کند.

بیشتر از جهان