آمریکا، سفیر ایران در عراق و پنج نهاد ایرانی را تحریم کرد

سپاه، نیروی قدس و شرکت «بیان‌ رسانه گستر» به دخالت در انتخابات آمریکا متهم هستند

ایرج مسجدی (وسط تصویر) در مراسم سوگواری برای قاسم سلیمانی در نجف-Haidar HAMDANI / AFP

خزانه‌داری آمریکا،  ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی در عراق و از فرماندهان سابق سپاه را به اتهام کمک به عملیات نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه در عراق، تحریم کرد. همزمان، پنج نهاد و شرکت ایرانی نیز به اتهام «دخالت در انتخابات آمریکا» تحریم شدند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، مسجدی که از چهره‌های نزدیک به قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس به‌شمار می‌رفت را به «سوء‌استفاده از موقعیت خود به عنوان سفیر ایران در عراق برای تسهیل نقل و انتقال‌های مالی نیروی قدس» متهم کرد. آمریکا ادعا می‌کند، نیروی قدس با استفاده از این منابع مالی نیروهای شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت خود در عراق را ساماندهی می‌کند و از این طریق امنیت و ثبات عراق و منافع آمریکا در این کشور را به خطر می‌اندازد.

همزمان با تحریم مسجدی و یک روز پس از اینکه مقامات امنیتی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در انتخابات این کشور متهم کردند، خزانه‌داری ایالات‌متحده پنج نهاد ایرانی را به همین اتهام، تحریم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی قدس که شاخه برون مرزی آن به‌شمار می‌رود، موسسه بیان رسانه گستر، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های بصری، به عنوان عاملان کلیدی در روند تلاش برای انتشار اطلاعات غلط در آستانه انتخابات آمریکا معرفی شده‌اند.

به گزارش گفته خزانه‌داری آمریکا، این گروه‌ها در انتشار اطلاعات غلط با هدف گمراه کردن رای‌دهندگان آمریکایی نقش داشته‌اند. برخی انگیزه احتمالی تهران از این اقدامات را نگرانی از پیروزی دوباره دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا و افزایش فشار بر جمهوری اسلامی عنوان کردند.

روز گذشته مقامات امنیتی آمریکا از جمله اف‌بی‌آی مدعی شدند که ایران با ارسال ایمیل‌های تهدیدآمیز، رای‌دهندگان آمریکایی را تهدید می‌کند.

مقامات وزارت امور خارجه و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل این اتهام‌ها را رد کرده و اعلام کردند که ایران در انتخابات پیش رو در آمریکا «هیچ ترجیحی ندارد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت «بیان رسانه گستر» که خزانه‌داری آمریکا آن را «شرکت پوششی» نیروی قدس سپاه پاسداران معرفی کرده، نقش رهبری در کمپین انتشار اطلاعات غلط و پروپاگاندا را بر عهده داشته است.

بنابراین گزارش، طرح «بیان رسانه گستر» این بود که با سوء‌استفاده از مشکلات اجتماعی در ایالات‌متحده شامل شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ یا حمله به چهره‌های سیاسی ایالات‌متحده، در روند انتخابات مداخله کند. بیانیه خزانه‌داری آمریکا می‌افزاید: «در تابستان امسال، «بیان رسانه گستر» مجموعه عملیاتی را با هدف اثرگذاری بر توده آمریکایی‌ها دنبال کرده و دو گروه رسانه‌ای نیز عضو این عملیات بودند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، خزانه‌داری آمریکا به جزئیات اقداماتی که گفته می‌شود ایران انجام داده اشاره‌ای نکرده، اما شرکت‌های شبکه اجتماعی آمریکایی «حساب‌‌های کاربری و پست‌های مربوط به پروژه حکومت ایران برای دخالت در انتخابات آمریکا را مسدود کرده‌اند.»

سپاه پاسداران و شاخه برون مرزی آن پیش از این نیز هدف تحریم‌های دیگری قرار داشته‌اند و آمریکا از سال گذشته نام سپاه را به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه کرده است.

بیشتر از