اوکراین: حداکثر مجازات برای متهمان سرنگونی پرواز ۷۵۲ سه سال زندان است

دادستانی اوکراین به لزوم مجازات عادلانه مسئولان این حادثه تاکید کرده است

پرواز هواپیمای اوکراینی ۷۵۲ با ۱۷۶ سرنشین روز ۱۸ دی‌ماه ۹۸ هدف دو موشک سپاه پاسداران در ایران قرار گرفت- STR / National Security and Defense Council of Ukraine / AFP

معاون دادستان کل اوکراین گفته مجازات برای عاملان سرنگونی هواپیمای اوکراینی حداکثر تا سه سال زندان در نظر گرفته شده است. این نهاد قضائی ایران را به توجیه در عدم ارائه اطلاعات در خصوص این حادثه متهم کرده است. 

دادستانی اوکراین به لزوم مجازات عادلانه مسئولان این حادثه تاکید کرده است.  

دادستانی کل اوکراین می‌گوید از ژانویه ۲۰۲۰ (دی ماه سال گذشته) از دولت ایران خواستار دریافت اطلاعات مربوط به شش مظنون این حادثه در ایران بوده است که از سوی مقام‌های ایرانی به کلی نادیده گرفته شده است. 

به گفته دادستانی اوکراین، از تاریخ مذکور (ژانویه ۲۰۲۰) دفتر این نهاد، پنج درخواست به ایران فرستاده که تنها پاسخ‌های کلی دریافت کرده است. 

صبح امروز دفتر مطبوعاتی دادستانی اوکراین اطلاعیه‌ای درمورد دریافت اطلاعات تکمیلی علل سقوط پرواز ۷۵۲ تهران به کی‌یف منتشر کرده است که در آن، «معاون دادستان کل اوکراین توجه دادستانی نظامی ایران را به لزوم مجازات عادلانه مسئولین جلب کرد، چرا که بر اساس اتهامات مجازات حداکثر تا سه سال زندان در نظر گرفته می شود.»

گفته شده در جریان مذاکرات دفتر دادستانی کل اشاره کرده که طرفین همچنین اسنادی را تایید کردند که طی ده ماه توسط اوکراین و در چارچوب کمک‌های حقوقی بین المللی به ایران فرستاده شده است. 

ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نوشته است، دفتر مطبوعاتی دادستان کل اوکراین در پی وعده ایران به اوکراین در پایان دور دوم مذاکرات درباره سقوط هواپیمای اوکراینی که روزهای قبل در تهران برگزار شده بود اطلاعیه‌ای صادر کرده است. در این اطلاعیه اشاره شده که هیات مذاکره کننده ایرانی به دولت اوکراین وعده داده که تاییدیه مستند بازداشت شش فرد مظنون در سقوط هواپیما بوئینگ اوکراینی در ماه ژانویه و همچنین یکی از شواهد مادی در پرونده را تحویل کی‌یف می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در متن این اطلاعیه درج شده است که بر اساس توافق‌های بدست آمده توسط طرفین طی یک هفته، کارشناسان اوکراینی باید اطلاعات مفصل‌تری درباره رسیدگی به پرونده‌های کیفری در ایران و از جمله تاییدیه مستند بازداشت شش فرد مظنون در سقوط هواپیما به دولت اوکراین تحویل دهد.

در ادامه این اطلاعیه همچنین مقرر شده که ایران قول داده، پایان ماه اکتبر به اوکراین یکی از شواهد مادی را نیز بدهد. چرا که بر اساس اطلاعات اولیه، تبلت خدمه پرواز در روزهای اول پس از فاجعه توسط گروه امداد و نجات اوکراینی پیدا شده است. 

در انتها، دادستانی اوکراین تاکید کرده است که بررسی فاجعه هواپیمای میهنی نمی‌تواند یک راز نظامی باشد، آنچه که ایران دائما با توجیه عدم ارائه اطلاعات به آن متوسل می‌شود. 

پرواز هواپیمای اوکراینی ۷۵۲ با ۱۷۶ سرنشین روز ۱۸ دی‌ماه ۹۸ با دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران تنها چند دقیقه بعد از بلند شدن از آسمان ایران مورد هدف دو موشک سپاه پاسداران در ایران قرار گرفت و همه خدمه و سرنشینان این پرواز کشته شدند. 

سپاه پاسداران تا سه روز هرگونه اطلاعاتی در این خصوص را کتمان کرد و بعد از سه روز در نهایت مسوولیت این حمله را پذیرفت.

بیشتر از