آخرین مناظره انتخاباتی آمریکا: ترامپ و بایدن چه گفتند؟

هر یک از دو نامزد دیگری را به سوءمدیریت و بی‌دانشی متهم کردند

دومین و آخرین مناظره دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و رقیب دموکراتش جوبایدن پنجشنبه شب به وقت محلی (بامداد جمعه به وقت ایران) در شهر تنسی برگزار شد.

مناظره نهایی دو نامزد، بر خلاف رویارویی اولشان، از نظم بیشتری برخوردار بود، هرچند در ادامه، گهگاه صحبت‌های یکدیگر را قطع می‌کردند.

آقای ترامپ از کارنامه خودش در زمینه اقتصاد، مقابله با بحران همه‌گیری ویروس کرونا، روابط خارجی و اصلاحات قضایی دفاع کرد، و در مقابل، آقای بایدن را متهم کرد که در طول هشت سال معاونت ریاست جمهوری هیچ کار مثبتی انجام نداده است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین بارها جو بایدن، پسرش هانتر بایدن، و برادران او را به فساد مالی و دریافت پول از چین و روسیه متهم کرد.

آقای بایدن هم رئیس جمهوری کنونی را به بی‌کفایتی و پنهان‌کاری در مقابله با شیوع کووید-۱۹، آسیب رساندن به خانواده‌های طبقه متوسط و تهیدست، هواداری از طرفداران برتری نژاد سفید، و دامن زدن به بحران زیست‌محیطی متهم کرد.

تمرکز آقای ترامپ در زمینه بحران کرونا، لزوم بازگشایی سریع کسب و کارها و مدارس و دیگر مکان‌های عمومی بود، زیرا به گفته او در غیر این صورت «کشوری باقی نخواهد ماند که بخواهیم نجاتش بدهیم.» آقای بایدن در مقابل، بر «بازگشایی امن همراه با رعایت مقررات بهداشتی» تاکید داشت، و چند بار تکرار کرد که مردم و کسب و کارهایی که از بحران کرونا آسیب دیده‌اند باید از کمک مالی دولت برخوردار شوند. او از آقای ترامپ به‌شدت انتقاد کرد که چرا به جای مذاکره با اعضای کنگره در باره قانون کمک مالی «مشغول بازی گلف بوده است.» رئیس جمهوری آمریکا تقصیر تصویب نشدن این طرح را به گردن دموکرات‌ها و به‌خصوص نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان انداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از شش محور مناظره در باره امنیت ملی و سیاست خارجی بود که بیشتر به چین و روسیه اختصاص یافت.  گرداننده مناظره از گزارش‌های مبنی بر تلاش روسیه و ایران برای تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات ایالات متحده یاد کرد و پرسید که هر یک از دو نامزد در این زمینه چه خواهند کرد.

نامزد حزب دموکرات گفت که هر کشوری که در انتخابات آمریکا مداخله کند، بهایش را خواهد پرداخت. او پرسید «چرا [ترامپ] به پوتین هیچ چیزی دراین باره نگفته؟ نمی‌دانم به ایرانی‌ها چیزی گفته یا نه. در ارتباط با همه چیزهایی که درباره روسیه اتفاق افتاد، چرا این رییس جمهوری نمی‌خواهد با پوتین برخورد کند؟ نمی‌دانم چرا کاری نمی‌کند.»

آقای ترامپ در پاسخ رقیبش را متهم کرد که سه و نیم میلیون دلار از روسیه پول گرفته، و افزود: «هیچ کس به قاطعیت من با روسیه سخت برخورد نکرده. وقتی جو [بایدن] داشت بالش و ملافه  می‌فروخت، من به اوکراین سلاح ضدتانک دادم تا با روسیه مقابله کند.» آقای بایدن در پاسخ گفت که در عمرش حتا یک پشیز هم از هیچ کشور خارجی دریافت نکرده است. 

از دیگر مباحث داغ، بیمه درمانی همگانی بود که در این زمینه هم، دو کاندیدا یکدیگر را متهم کردند که با پی‌گیری سیاست‌های خود، شمار زیادی از مردم را از پوشش بیمه درمانی محروم خواهد کرد. هم ترامپ و هم بایدن وعده دادند که حق بیمه ها را پایین بیاورند، از بهای دارو بکاهند، و افراد دارای بیماری قبلی را زیر پوشش بگیرند.

در زمینه نابرابری نژادی، آقای ترامپ خود را بزرگترین حامی سیاهپوستان آمریکا بعد از آبراهام لینکلن خواند و گفت که نرخ بیکاری سیاهپوستان در دوره ریاست جمهوری او به حداقل رسیده است. آقای بایدن اما گفت که رئیس جمهوری مکررا از محکوم کردن گروه های طرفدار برتری نژاد سفید حمایت کرده است.

تا پیش از مناظره روز جمعه، آخرین نظرسنجی ها از برتری ده درصدی بایدن در ترامپ در سطح کشور حکایت داشت.