گزینه ترامپ برای عضویت در دیوان عالی آمریکا در کمیته قضایی سنا تایید شد

صلاحیت خانم برت در روزی تایید شد که دونالد ترامپ و جو بایدن در یک مناظره تلویزیونی دیگر شرکت خواهند کرد

 رأی‌گیری نهایی نمایندگان سنا برای تایید صلاحیت ایمی کنی برت دوشنبه آینده انجام خواهد شد- OLIVIER DOULIERY / AFP

ایمی کنی برت، گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده برای عضویت در دیوان عالی کشور، توانست روز پنجشنبه تایید اکثریت اعضای کمیته قضایی سنا را کسب کند و برای رأی‌گیری نهایی به صحن آن مجلس معرفی شود.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، هر چند ۱۰ عضو دموکرات کمیته رأی‌گیری در مورد صلاحیت این قاضی ۴۸ ساله را بایکوت کردند، اما او با ۱۲ رأی موافق سایر اعضا توانست از سد اول گذشته و یک گام دیگر به دیوان عالی نزدیک‌تر شود.

صلاحیت خانم برت برای تصدی یکی از ۹ کرسی دیوان عالی آمریکا در روزی تایید می‌شود که دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سوم نوامبر قرار است با جو بایدن رقیب دموکرات خود در یک مناظره تلویزیونی دیگر روبرو شود.

به دنبال درگذشت قاضی «روت بیدر گینزبرگ» قاضی باسابقه دیوان عالی در اواخر شهریور و خالی شدن یکی از کرسی‌های این بالاترین مرجع قضایی ایالات متحده، اختلاف جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای زمان معرفی جانشین او بالا گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قضات دیوان را رئیس جمهوری معرفی می‌کند و سنا باید آن را تایید کند. اما دموکرات‌ها می‌گویند معرفی قاضی جدید باید پس از انتخابات ریاست جمهوری و توسط رئیس جمهوری منتخب انجام شود. ترامپ و حامیان جمهوری‌خواه او این نظریه را رد می‌کنند.

تا پیش از درگذشت قاضی گینزبرگ، ۵ قاضی محافظه‌کار در برابر ۴ قاضی لیبرال در دیوان عالی آمریکا حضور داشتند، و با توجه به این که اندیشه‌های خانم برت به طیف محافظه‌کار نزدیک‌تر است، ترامپ اکنون فرصت دارد که شمار قضات محافظه‌کار را به ۶ برساند.

ایمی برت سابقه کار در دفتر قاضی آنتونین اسکالیا، عضو پیشین دیوان عالی که چهار سال پیش درگذشت، را دارد. ترامپ در سال ۲۰۱۷ او را برای قضاوت در دادگاه استیناف شیکاگو، و نیز یکی از گزینه‌های جانشینی آنتونی کندی در دیوان عالی در نظر گرفته بود.

قرار است رأی‌گیری نهایی نمایندگان سنا برای تایید صلاحیت او دوشنبه آینده انجام شود.