نبرد اصلی ترامپ و بایدن برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ در کدام ایالت‌هاست؟

مناظره امشب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده برای هر دو نامزد از اهمیت زیادی برخوردار است

طبیعی است که ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ بخواهد تمرکز خود را بر ایالت‌هایی بگذارد که پیروزی او را در انتخابات ۲۰۱۶ رقم زدند- SAUL LOEB / AFP

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده و نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر در آمریکا، و جو بایدن معاون رئیس جمهوری سابق و نامزد حزب دموکرات، پنجشنبه شب برای دومین بار در یک مناظره تلویزیونی در برابر هم قرار می‌گیرند.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده باید سه بار با یکدیگر مناظره کنند، اما امسال به دلیل ابتلای ترامپ به کووید۱۹ و در یک اقدام احتیاطی، مناظره دوم آنها در شامگاه پنجشنبه هفته گذشته پانزدهم اکتبر لغو شد. مناظره اول ۲۹ سپتامبر (هشتم مهر) برگزار شده بود.

مناظره امشب که دوازده روز پیش از موعد انتخابات برگزار می‌شود، برای هر دو نامزد از اهمیت خاصی برخوردار است و هر کدام تلاش می‌کنند بیشترین تاثیر را بر رأی دهندگان بگذارند؛ هر چند برخی از رأی دهندگان مدتی است که آرای خود را به مراکز اخذ رأی ارسال کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رأی دهندگان آمریکایی طبق قانون می‌توانند در یک دوره مشخص زودتر از موعد اقدام به رأی دادن کنند، که این دوره در ایالت‌های مختلف متفاوت است. بیش از ۲۲ میلیون نفر تاکنون آرای خود را تحویل داده‌اند، که برای رأی‌گیری زودهنگام در آمریکا یک رکورد محسوب می‌شود.

با این حال، نظام انتخاباتی آمریکا اندکی پیچیده است و به جای تک تک آرای مردم، بر مبنای آرای الکتورال یا کالج انتخاباتی طراحی شده است. به همین دلیل هیلاری کلینتون در انتخابات چهار سال پیش با وجود کسب آرای مردمی بیشتر، در کسب آرای الکتورال لازم شکست خورد.

کالج‌های انتخاباتی شامل افرادی هستند که یک نامزد را نمایندگی می‌کنند و به آنها الکتور یا انتخاب‌کننده یا گزیننده می‌گویند. هر کدام از نامزدهای انتخابات برای راهیابی به کاخ سفید باید دست کم ۲۷۰ رای از مجموع ۵۳۸ رای الکتورال در سراسر ایالت متحده را از آن خود کنند.

تعداد آرای الکتورال در هر ایالت متفاوت است و به همین دلیل رقابت نامزدها در برخی ایالت‌ها می‌تواند سنگین‌تر باشد، به ویژه در ایالت‌هایی که ساکنان آنها به طور سنتی به حزب خاصی وابستگی ندارند و در هر انتخاباتی به نامزد مورد علاقه خود، فارغ از گرایش سیاسی، رأی می‌دهند.

به این ایالت‌ها، چرخشی (swing) می‌گویند و در انتخابات امسال نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. به همین دلیل با نزدیک شدن به موعد انتخابات نظرسنجی‌های مردمی به تدریج کم‌اهمیت شده و تمرکز بر رقابت در ایالت‌هایی که از آنها با عنوان «میدان نبرد» یاد می‌شود افزایش می‌یابد.

طبیعی است که ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ بخواهد تمرکز خود را بر ایالت‌هایی بگذارد که پیروزی او را در انتخابات ۲۰۱۶ رقم زدند و راهکار آنها برای پیروزی کمابیش همانی خواهد بود که چهار سال پیش بود؛ یعنی کسب پیروزی دوباره در فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسن.

در عین حال، دونالد ترامپ برای ماندن در کاخ سفید برای یک دوره چهار ساله دیگر باید در ایالت‌هایی که چهار سال پیش نتوانست آرای بیشتر را کسب کند به پیروزی برسد؛ و از آن میان، ستاد انتخاباتی او امسال تمرکز خود را بر چهار ایالت مینه‌سوتا، نیوهمشایر، نوادا و مِین گذاشته است.

وضعیت برای جو بایدن نیز کمابیش مشابه است و علاوه بر حفظ موقعیت در ایالت‌هایی که به طور سنتی گرایش به حزب دموکرات دارند، باید برای کسب آرای الکتورال بیشتر و تضمین پیروزی، در چهار ایالت چرخشی فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسن تلاش زیادی به خرج دهد.

ستاد انتخاباتی حزب دموکرات برای جبران اشتباه چهار سال پیش که منجر به شکست خانم کلینتون شد، مانند حزب رقیب نیاز به تضمین دارد و برای اطمینان از پیروزی باید در ایالت‌هایی که نتوانستند آرای الکتورال بیشتری کسب کنند تمرکز فوق‌العاده‌ای به خرج دهند، که آریزونا مهم‌ترین آنهاست.

دموکرات‌ها در عین حال نیم نگاهی هم به کارولینای شمالی، آیووا و تگزاس دارند؛ سه ایالتی که به طور سنتی به حزب جمهوریخواه تمایل دارند و در نقشه‌های انتخاباتی با رنگ قرمز مشخص می‌شوند. اما به نظر نمی‌رسد که بتوانند در این ایالت‌ها به آسانی موفقیت چشم‌گیری کسب کنند.

به طور خلاصه می‌توان گفت که رقابت اصلی بین نامزدهای دو حزب عمده سیاسی ایالات متحده در انتخابات ریاست جمهوری امسال، در چهار ایالت چرخشی و چند ایالت دیگر خواهد بود که نام آنها در بالا ذکر شد و کسب اکثریت در آنها می‌توانند نتیجه نهایی انتخابات را رقم بزند.