دولت ترامپ فروش تسلیحات پیشرفته آمریکایی را به تایوان تأیید کرد

تقویت توانایی‌های دفاعی تایوان در برابر تهدیدات پکن یکی از اولویت‌های واشینگتن است

«این سلاح‌ها به بهبود توانایی‌های دفاعی تایوان آن‌ها کمک می‌کند»- SAM YEH / AFP

به نقل از وزارت دفاع آمریکا، وزارت خارجه این کشور فروش تسلیحات پیشرفته را به تایوان در یک معامله به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار شامل سامانه پدافند هوایی، موشک‌ها و توپخانه تایید کرد. 

موافقت نهایی همچنان منوط به تایید کنگره است. کنگره می‌تواند در مدت ۳۰ روز پس از صدور اعلامیه رسمی وزارت خارجه با فروش اسلحه مخالفت کند. 

معامله روز چهارشنبه شامل فروش ۱۱ سامانه پدافند موشکی سوار بر کامیون تولید شرکت لاکهید مارتین، موسوم به «سیستم موشکی توپخانه‌ای با تحرک بالا» (HIMARS) به ارزش ۴۳۶.۱ میلیون دلار است. 

این معامله همچنین شامل ۱۳۵ موشک کروز با هدایت دقیق و همچنین راکت‌اندازهای متحرک سبک و غلاف‌های شناسایی هوایی است که می‌تواند بر روی هواپیماهای جنگنده نصب شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تایوان وزارت دفاع و وزارت خارجه این کشور با استقبال از این خبر گفتند این سلاح‌ها به بهبود توانایی‌های دفاعی آن‌ها کمک می‌کند. 

وزارت دفاع تایوان گفت: «این فروش اسلحه نشان می‌دهد که منطقه هند-اقیانوس آرام و تنگه تایوان اهمیت راهبردی بالایی در محاسبات ایالات متحده دارد و آمریکا به طور فعال در تقویت توانایی‌های دفاعی تایوان به ما کمک می‌کند.» 

در پاسخ به این توافق تسلیحاتی، وزارت امور خارجه چین گفت که این تأثیر عمده‌ای در روابطش با ایالات متحده خواهد داشت و چین پاسخ مناسب خواهد داد. 

در سال‌های اخیر، چین بیش از پیش بر ادعای خود مبنی بر حاکمیت بر تایوان تاکید کرده است و این تنش‌ها را بر سر این جزیره خودگردان افزایش داده است. در ژانویه گذشته، خانم تسای اینگ ون بار دیگر با شعار دفاع از حاکمیت ملی به مقام ریاست جمهوری این کشور برگزیده شد. 

معامله تسلیحاتی همچنین در شرایطی اتفاق می‌افتد که روابط بین چین و دولت دونالد ترامپ، پیش از انتخابات ۳ نوامبر در ایالات متحده تیره شده است. موضع سختگیرانه در برابر چین یکی از موضوعات اصلی سیاست خارجی آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی برای دوره دوم ریاست جمهوری است. 

تحلیل‌گران می‌گویند تقویت توانایی‌های دفاعی تایوان در برابر تهدیدات پکن یکی از اولویت‌های واشینگتن بوده است. این تهدیدها از زمان انتخاب رئیس‌جمهور کنونی تایوان در سال ۲۰۱۶ رو به افزایش بوده است. ماه گذشته تایوان اعلام کرد که تقریباً ۹۰۰ میلیون دلار در سال گذشته برای مقابله با تهدید هوایی چین هزینه کرده است. 

© The Independent