سه انگیزه احتمالی ایران از «دخالت در انتخابات آمریکا»

تهران اتهام دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرد

«ایران علاقه‌ای به دخالت ندارد و در این انتخابات ترجیحی هم ندارد»-JIM WATSON, SAUL LOEB / AFP

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اتهام دخالت در انتخابات آمریکا را که مقامات امنیتی ایالات‌متحده مطرح کردند، رد کرد.

علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران با اشاره به اینکه «ایران در انتخابات کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند»، گفت: «ایران علاقه‌ای به دخالت ندارد و در این انتخابات ترجیحی هم ندارد.»

جان رتکلیف، مدیر امنیت ملی آمریکا، گفته بود که ایران به اطلاعات‌ رای دهندگان آمریکایی دست یافته و برای آنها ایمیل تهدیدآمیز ارسال کرده است.

 سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام احضار صبح امروز (پنجشنبه) سفیر سوییس و حافظ منافع آمریکا در ایران از سوی دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امورخارجه، که در پی انتشار «برخی ادعاهای بی‌اساس مقامات رژیم آمریکا در خصوص دخالت سایر کشورها در انتخابات پیش رو در این کشور صورت گرفت»، گفت: «جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای تکراری و گزارشات ساختگی، ناشیانه و متقلبانه مقامات رژیم آمریکا، بار دیگر تاکید میکند برای تهران هیچ تفاوتی نمی‌کند کدام یک از دو کاندیدای فعلی راهی کاخ سفید شود».

آمریکا چهار سال قبل نیز موجی از پیشرفته‌ترین حمله‌های سیبری را در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری پشت‌سر گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ای‌بی‌سی در تحلیل انگیزه‌های احتمالی ایران برای «دخالت در انتخابات آمریکا» می‌نویسد: «حکومت ایران به امید تغییر رئیس‌جمهور در واشینگتن است. جو بایدن، رقیب دمکرات دونالد ترامپ وعده بازگشت به برجام را داده که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا از آن خارج شده است.»

به گزارش ای‌بی‌سی، به نظر می‌رسد ایران با تهدید رای‌دهندگان دمکرات به رای دادن به ترامپ، از «روانشناسی معکوس» استفاده می‌کند. به این معنی که در حمله‌های سایبری سعی می‌کند فضای ناامنی را به تهدید‌های یک گروه راست افراطی به نمایش بگذارد. به این ترتیب برخی رای‌دهندگان ممکن است برای مواجه نشدن با آینده‌ای ناامن‌تر که در این حمله‌های سایبری فضاسازی می‌شود، به جو بایدن رای دهند.

به گزارش سی‌ان‌ان، ایرانی‌ها مسئول کمپین ایمیل‌های آزاردهنده‌ای هستند که به نظر می‌رسد از سوی گروه سایبری راست افراطی «پسران سربلند» ارسال می‌شود. این کمپین هدف انتشار اطلاعات غلط را از طریق لینک‌های ویدیویی مخدوش مرتبط با برخی ایمیل‌ها دنبال می‌کند.

ای‌بی‌سی در ادامه می‌نویسد، این استراتژی پرخطر برمبنای درک روانشناختی رای‌دهندگان دمکرات شکل می‌گیرد. از سوی دیگر روشن نیست که روانشناسی معکوس و استفاده از این استراتژی به طور گسترده در ترغیب رای‌دهندگان به حمایت از بایدن موفق باشد.

این خبرگزاری در ادامه به سناریوی دوم اشاره کرده و می‌نویسد: شاید این حمله‌های سایبری کار نیروی قدس سپاه پاسداران باشد تا ترامپ را در قدرت نگهدارد و از این طرق قدرت و نفوذ خود را در ایران افزایش دهد. اقدامی در جهت حفظ دست بالای سپاه در امور داخلی ایران.

ای‌بی‌سی در سناریوی سوم در تحلیل انگیزه‌های احتمالی ایران در «دخالت در انتخابات آمریکا» به دشمنی جمهوری اسلامی با آمریکا اشراه می‌کند و می‌نویسد: هدف تخریب یا حمایت از ترامپ نیست، موضوع نابودی آمریکا است.