نظریه سرآشپز: موزه برلین، مرکز شیطان‌پرستان

۶۰ اثر هنری در موزه مورد حمله باورمندان به نظریه توطئه قرار گرفت

بخشی از موزه برلین موسوم به جزیره که به آثار هنری آن حمله شد - STEFANIE LOOS / AFP

نظریه توطئه منتشر شده از سوی  یک سرآشپز معروف، به «یکی از بزرگ‌ترین حملات به آثار هنری و عتیقه» در تاریخ معاصر آلمان منجر شده که مقامات این کشور آن را پنهان کرده بودند.  

روز چهارشنبه و به دنبال انتشار گزارشی در نشریه «دی سایت» و پخش آن از رادیو «دویچه لَند فونک»،  پلیس آلمان اذعان کرد که بیش از ۶۰ اثر هنری در محوطه موسوم به «جزیره موزه» برلین – یکی از اماکن ثبت شده در میراث جهانی یونسکو – در روز سوم اکتبر مورد حمله و خراب‌کاری قرار گرفته است.

کریستینا‌هاک، معاون موزه‌های دولتی برلین می‌گوید یک مایع روغنی روی ۶۳ اثر هنری در موزه «پرگامون»، گالری ملی «آلته» و موزه «نویِز» پاشیده شده است.

خانم‌ هاک می‌گوید هیچ ارتباطی میان محتوا و موضوع آثاری که به آن حمله شده از جمله یک تابوت مصری، مجسمه‌های سنگی و تابلو‌های قرن نوزدهم وجود نداشته و هیچ الگو و نقشه خاصی در این حمله  دیده نمی‌شود.

اما در حالی که هنوز انگیزه این حمله روشن نیست، رسانه‌های آلمان گزارش داده اند که موزه «پرگامون» هدف یک نظریه توطئه قرار گرفته که می‌گوید این محل «مرکز شیطان‌پرستی جهانی» و «منشاء همه شرارت‌ها» است.

یکی از کسانی که این تئوری را پخش کرده آتیلا هیلدمن، سرآشپز معروفی است که به گروه راست‌گرای افراطی و باورهای «کیوانان» معتقد است و می‌گوید خانم مرکل که محل اقامتش مقابل موزه پرگامون است در میان رهبرانی است که در تولید واکسن ویروس کرونا به منظور کشتار جمعی دست دارد.

هیلدمن در ماه‌های اوت و سپتامبر که موزه تعطیل بود، ادعا کرد که این موزه محل «تاج و تخت شیطان» است و شیطان پرستان و «جنایتکاران کرونا... درساعات شب در آن انسان‌ها را قربانی می‌کنند و کودکان را آزار قرار می‌دهند.» 

ادعای او ظاهرا شامل بازسازی محراب پرگامون هم می‌شود که متعلق به یونان باستان بوده و معروفیت جهانی دارد.

رادیو «دویچه لند فونک» گزارش داده که در روز ۲۳ ام اوت هیلدمن در پستی در شبکه‌های اجتماعی که در آن ۱۰۰ هزار فالوئر دارد گفت: «روز شنبه این مقدس‌ترین مکان شیطان پرستان باید تخریب شود. این موزه پرگامون و این معبد سَروَر بزرگ! این منبع تمام شرارت‌ها روی زمین است.»

فلیکس هوُیزمَن، گزارشگری که کارشناس جنبش راست‌گرای افراطی است در توئیتی گفت: «البته آتیلا هیلدمن این یاوه را از خودش نساخته است. در ماه‌های اخیر این خبر در کانال تلگرام  و نیز توسط خاویه نایدوی خواننده و سراینده موسیقی منتشر شده است اما سال‌هاست یکی از روایت‌های محرمانه تئوری‌های توطئه بوده است.»

همه گیری ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی و محدودیت‌های آزادی‌های اجتماعی ناشی از آن، به گونه‌ای نگران‌کننده به انتشار تئوری‌های توطئه دامن زده است. ماه گذشته رئیس پلیس مبارزه با تروریسم در بریتانیا به نمایندگان پارلمان در مورد «رشد فضای افراط‌گرایی» هشدارداد. 

روز سه شنبه آتیلا هیلدمن در لینکی که در ارتباط با حمله به موزه‌های برلین به گروه تحقیقات رادیو «دویچه لند فونک» پست کرد نوشت: «واقعیت! این تاج و تخت سَروَر بزرگ (شیطان) است.»

اما پلیس از اظهارنظر در مورد این که طرفداران تئوری توطئه در حمله به موزه‌های برلین دست داشته اند خودداری کرد. هیچ‌گونه اشاره ای نیز به ارتباط هیلدمن با این واقعه نشده است. 

کارستن فوُل، یکی از افسران ارشد پلیس برلین می‌گوید کارآگاهان این واقعه را «از کلیه جوانب» مورد تحقیق قرار داده‌اند اما با توجه به نبود ارتباط میان آثاری که هدف حمله قرار گرفته یا «نامه ای که گواه چیزی مثل آن باشد، باید فرض را بر این قرار دهیم که در حال حاضر انگیزه (این حمله) روشن نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس می‌گوید تا هنگامی‌که خبر این حمله توسط رسانه‌ها افشا شد، آن را بخاطر «ملاحظات تاکتیکی مرتبط با تحقیقات» در خفا نگاهداشته بوده اند.

این حمله درساعات ۱۰ صبح و ۶ بعد از ظهر روز سوم اکتبر – سی امین سالگرد اتحاد میان آلمان شرقی و غربی – صورت گرفت که به گفته آقای فوُل درآن روز حدود ۳ هزار نفر از محل موزه دیدار کرده بودند.

این که بیشتر بلیت‌های ورودی موزه در آن روز در محل فروخته شده بوده و تنها ۱۴۰۰ نفر آن را از طریق اینترنت رزرو کرده بودند به پیچیدگی تحقیقات پلیس می‌افزاید. با تمام کسانی که بلیت‌هایشان را از طریق اینترنت خریداری کرده بودند تماس گرفته و پرسیده شده که آیا متوجه حرکتی غیرعادی شده بودند یا نه.

پلیس می‌گوید ساعت‌ها ویدئوی دوربین‌های حفاظتی را بررسی کرده اما هیچگونه نشانه ای از کسی که مایع مذکور را به مجسمه‌ها پاشیده باشد، ندیده.

فریدریش زِیفرید، مدیر مجموعه آثار مصری که در موزه «نویز» قرار دارد، می‌گوید این مایع روغنی اما مخرب نبوده است. او با اشاره به ادامه تحقیقات در این مورد می‌گوید نمی‌تواند اطلاعات بیشتری از ماهیت این مایع بیرنگ بدهد.

اما نشریه «دی سایت» این حمله را به عنوان «یکی از گسترده ترین حملات علیه آثار هنری و باستانی در تاریخ آلمان پس از جنگ جهانی » توصیف کرده است.

رادیو «دویچه لند فونک» گزارش داده که «هرکه فکر کند حمله به موزه‌های برلین چندان جدی نبوده در ارزیابی گستردگی آن در اشتباه است نه تنها بخاطر آن که این مایع می‌توانست اسید مخرب باشد بلکه گستردگی حمله حاکی از بزرگترین حمله عظیم در تاریخ آلمان پس از جنگ است.» 

مونیکا گروترز، وزیر فرهنگ آلمان لطمات به آثار هنری موزه‌های برلین را تقبیح کرده است.

خانم گروترز گفت: «امید واقعی وجود دارد که خسارات ترمیم شود.» او افزود که به دنبال سرقت ۱۰۰ کیلوگرم سکه کانادایی از موزه «بوُد» درسال ۲۰۱۷، بار دیگر موزه‌های ملی آلمان باید در مورد تدابیر امنیتی اشان توضیح دهند.

خانم‌هاک گفت سیستم‌های حفاظتی موزه‌ها دائما زیر نظارت‌اند و مقامات مسئول اکنون مشغول بررسی بهبود کارکرد آن هستند اما «حفاظت صد درصد از آن‌ها به معنی خارج کردن این آثار از دید عموم است.» 

آقای فول نیز گفته است که لطمه به آثارهنری توسط کارکنان موزه‌ها کشف شده و مقامات مسئول هیچگونه اطلاعی از تهدید علیه آن‌ها نداشته اند. او گفت حمله به آثار هنری با استفاده از مایع در دیگر کشورها نیز رخ داده است.

در سال ۲۰۱۸ دو زن بلغار پس از حمله به آثار موزه تاریخ ملی آتن با مایعی که می‌گفتند روغن مقدس و کندر است، بازداشت شدند. 

آنها به پلیس گفته بودند که انگیزه اقدامشان این بوده که «انجیل مقدس گفته که این معجزه آفرین است.»

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتد پرس

رلین می گوید یک مایع روغنی روی ۶۳ اثر هنری در موزه «پرگامون»، گالری ملی «آلته» و موزه «نویِز» پاشیده شده است.

خانم هاک می گوید هیچ ارتباطی میان محتوا و موضوع آثاری که به آن حمله شده از جمله یک تابوت مصری، مجسمه های سنگی و تابلو های قرن نوزدهم وجود نداشته و هیچ الگو و نقشه خاصی در این حمله  دیده نمی شود.

اما در حالی که هنوز انگیزه این حمله روشن نیست، رسانه های آلمان گزارش داده اند که موزه «پرگامون» موضوع یک تئوری توطئه قرار گرفته که می گوید این محل «مرکز شیطان پرستی جهانی» و «منشاء همه شرارت ها» است.

یکی از کسانی که این تئوری را پخش کرده آتیلا هیلدمن، یک سرآشپز معروف است که به گروه راست گرای افراطی و اعتقادات «کیواَنون» معتقد بوده و می گوید خانم مرکل که محل اقامتش مقابل موزه پرگامون است در میان رهبرانی است که در تولید واکسن ویروس کرونا به منظور کشتار جمعی دست دارد.

هیلدمن در ماه های اوت و سپتامبر که موزه تعطیل بود، ادعا کرد که این موزه محل «تاج و تخت شیطان» است و شیطان پرستان و «جنایتکاران کرونا... درساعات شب در آن انسان ها را قربانی کرده و کودکان را مورد آزار قرار می دهند.» 

ادعای او ظاهرا شامل بازسازی محراب پرگامون هم می شود که متعلق به یونان باستان بوده و معروفیت جهانی دارد.

رادیو «دویچه لند فونک» گزارش داده که در روز ۲۳ ام اوت هیلدمن در پستی در شبکه های اجتماعی که در آن ۱۰۰ هزار فالوئر دارد گفت: «روز شنبه این مقدس ترین مکان شیطان پرستان باید تخریب شود. این موزه پرگامون و این معبد سَروَر بزرگ! این منبع تمام شرارت ها روی زمین است.»

فلیکس هوُیزمَن، گزارشگری که کارشناس جنبش راستگرای افراطی است در توئیتی گفت: «البته آتیلا هیلدمن این یاوه را از خودش نساخته است. در ماه های اخیر (این خبر) در کانال تلگرام ( و نیز توسط خاویه نایدوی خواننده و سراینده موسیقی) منتشر شده است اما سال هاست یکی از روایت های محرمانه تئوری های توطئه بوده است.»

همه گیری ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی و محدودیت های آزادی های اجتماعی ناشی از آن، به گونه ای نگران کننده به انتشار تئوری های توطئه دامن زده است. ماه گذشته رئیس پلیس مبارزه با تروریسم در بریتانیا به نمایندگان پارلمان در مورد «رشد فضای افراط گرایی» هشدارداد. 

روز سه شنبه آتیلا هیلدمن در لینکی که در ارتباط با حمله به موزه های برلین به گروه تحقیقات رادیو «دویچه لند فونک» پست کرد نوشت: «واقعیت! این تاج و تخت سَروَر بزرگ (شیطان) است.»

اما پلیس از اظهارنظر در مورد این که طرفداران تئوری توطئه در حمله به موزه های برلین دست داشته اند خودداری کرد. هیچگونه اشاره ای نیز به ارتباط هیلدمن با این واقعه نشده است. 

کارستن فوُل، یکی از افسران ارشد پلیس برلین می گوید کارآگاهان این واقعه را «از کلیه جوانب» مورد تحقیق قرار داده اند اما با توجه به نبود ارتباط میان آثاری که هدف حمله قرار گرفته یا «نامه ای که گواه چیزی مثل آن باشد، باید فرض را بر این قرار دهیم که در حال حاضر انگیزه (این حمله) روشن نیست.»

پلیس می گوید تا هنگامی که خبر این حمله توسط رسانه ها افشاء شد، آن را بخاطر «ملاحظات تاکتیکی مرتبط با تحقیقات» در خفا نگاهداشته بوده اند.

این حمله درساعات ۱۰ صبح و ۶ بعد از ظهر روز سوم اکتبر – سی امین سالگرد اتحاد میان آلمان شرقی و غربی – صورت گرفت که به گفته آقای فوُل درآن روز حدود ۳ هزار نفر از محل موزه دیدار کرده بوده اند.

این که بیشتر بلیط های ورودی موزه در آن روز در محل فروخته شده بوده و تنها ۱۴۰۰ نفر آن را از طریق اینترنت رزرو کرده بودند به پیچیدگی تحقیقات پلیس می افزاید. با تمام کسانی که بلیط هایشان را از طریق اینترنت خریداری کرده بودند تماس گرفته و پرسیده شده که آیا متوجه حرکتی غیرعادی شده بوده اند یا نه.

پلیس می گوید ساعت ها ویدئوی دوربین های حفاظتی را بررسی کرده اند اما هیچگونه نشانه ای از کسی که مایع مذکور را به مجسمه ها پاشیده باشد، ندیده اند.

فریدریکه زِیفرید، مدیر مجموعه آثار مصری که در موزه «نویز» قرار دارد، می گوید این مایع روغنی اما مخرب نبوده است. او با اشاره به ادامه تحقیقات در این مورد می گوید نمی تواند اطلاعات بیشتری از ماهیت این مایع بیرنگ بدهد.

اما نشریه «دی زایت» این حمله را به عنوان «یکی از گسترده ترین حملات علیه آثار هنری و باستانی در تاریخ آلمان پس از جنگ جهانی » توصیف کرده است.

رادیو «دویچه لند فونک» گزارش داده که «هرکه فکر کند حمله به موزه های برلین چندان جدی نبوده در ارزیابی گستردگی آن در اشتباه است نه تنها بخاطر آن که این مایع می توانست اسید مخرب باشد بلکه گستردگی حمله حاکی از بزرگترین حمله عظیم در تاریخ آلمان پس از جنگ است.» 

مونیکا گروترز، وزیر فرهنگ آلمان لطمات به آثار هنری موزه های برلین را تقبیح کرده است

خانم گروترز گفت: «امید واقعی وجود دارد که خسارات (وارد بر آثار هنری) ترمیم شود.» او افزود که به دنبال سرقت ۱۰۰ کیلوگرم سکه کانادایی از موزه «بوُد» درسال ۲۰۱۷، بار دیگر موزه های ملی آلمان باید در مورد تدابیر امنیتی اشان توضیح دهند.

خانم هاک گفت سیستم های حفاظتی موزه ها دائما زیر نظارت بوده و مقامات مسئول اکنون مشغول بررسی بهبود کارکرد آن هستند اما «حفاظت صد درصد از آن ها به معنی خارج کردن این آثار از دید عموم است.» 

آقای فول نیز گفته است که لطمه به آثارهنری توسط کارکنان موزه ها کشف شده و مقامات مسئول هیچگونه اطلاعی از تهدید علیه آن ها نداشته اند. او گفت حمله به آثار هنری با استفاده از مایع در دیگر کشورها نیز رخ داده است.

در سال ۲۰۱۸ دو زن بلغار پس از حمله به آثار موزه تاریخ ملی آتن با مایعی که می گفت روغن مقدس و کندر است، بازداشت شدند. 

آنها به پلیس گفته بودند که انگیزه اقدامشان این بوده که «انجیل مقدس گفته که این معجزه آفرین است.»

گزارش های تکمیلی از آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان