هیوم: سودان با عادی‌سازی کامل روابط با اسرائیل موافقت کرد

اعلام رسمی عادی‌سازی روابط احتمابا قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است

عکس آرشیوی- زنان سودانی پرچم خود را در تل‌آویو به اهتزار درآورده‌اند- بزرگداشت استقلال سودان ۲۰۱۱ - MENAHEM KAHANA / AFP

گزارش اوليه‌ای که از سوی «اسرائيل هيوم» منتشر شده حاکی از آن است که سودان با عادی‌سازی کامل روابط با اسرائيل موافقت کرده است.

به گفته اسرائیل هایوم، تنها رسانه مهمی که تا کنون این گزارش را منتشر کرده، یک منبع سیاسی درگیر در مذاکرات دیپلماتیک اسرائیل و سودان تایید کرد که دو کشور خیلی زود روابط خود را عادی خواهند کرد.

گزارش اسرائیل هیوم حاکی از آن است که انتظار می‌رود اعلام رسمی و عمومی عادی سازی روابط در چند روز آینده و در پی تماس تلفنی مورد انتظار دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان صورت گیرد.

 این خبر در ساعاتی پایانی چهارشنبه، ۳۰ مهرماه، منتشر شد. در ساعات اولیه همان روز، اوفیر آکونیس، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای و الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل گفته بودند که فکر می‌کنند اسرائیل به عادی‌سازی روابط با سودان نزدیک شده است.

آکونیس به رادیوی ارتش اسرائیل گفت: «من دلایل منطقی دارم که این موضوع قبل از سوم نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) اعلام می‌شود.»

به گفته وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل، چند کشور کانديدای عادی‌سازی روابط با اسرائيل هستند اما نام آنها اعلام نشده ‌است: «مرسوم است که اجازه دهيم اولين گفته‌های رسمی از واشنگتن بيايد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مايک پمپئو، وزير امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه گفت آمريکا روند حذف سودان از فهرست حامين دولتی تروريسم را آغاز کرده است، هرچند هنوز نمی‌تواند زمان دقيقی را برای تکميل اين اقدام مشخص کند.

پمپئو در پاسخ به این پرسش که آیا این تصمیم به عادی‌سازی احتمالی روابط سودان و اسرائیل مرتبط است یا خیر، پاسخ داد: «ما به کار خود ادامه می‌دهیم تا هر ملتی اسرائیل، میهن بر حق یهودیان را به رسمیت بشناسد و بر حق اساسی و اولیه آن برای وجود به عنوان یک کشور اذعان داریم. این قطعا سودان را شامل می‌شود.»

به نوشته اورشلیم پست، در حالی که پمپئو از پاسخ به مساله ارتباط حذف سودان از فهرست ترور با موضوع عادی سازی با اسرائیل اجتناب کرد، چندین مقام دیگر اعلام کرده‌اند که عادی‌سازی شرطی برای موافقت آمریکا با حذف سودان از این فهرست بوده‌است.

همچنین گزارش شده که روز چهارشنبه یک جت خصوصی از فرودگاه بن‌گوریون به خارطوم رفته است. این دومین بار است که چنین پروازی صورت می‌گیرد. نخستین بار این پرواز کمک‌های پزشکی را از اسرائیل به سودان برده بود. 

بیشتر از جهان