رئیس اوپک فعالان محیط زیست را «تهدید» دانست؛ گرتا تانبرگ از او تشکر کرد

رئیس صنعت سوخت فسیلی نگران آن است که افکار عمومی جهان علیه نفت بسیج شود

AFP

گرتا تانبرگ، کنش‌گر تغییرات آب و هوایی، از انتقاد رئیس صنعت سوخت فسیلی که فعالان محیط زیست را «بزرگترین تهدید احتمالی» برای بخش نفت خوانده است، استقبال کرده است.

بنیانگذار ۲۶ ساله جنبش محیط‌ زیستی  «اسکول استرایک» گفته‌های رئیس سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، را «بهترین تعریف» از آن جنبش توصیف کرد.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که وزیران انرژی ۱۳ کشور تولید کننده نفت در جهان، در نشستی در اتریش درباره توافقی که میزان نفت جاری به بازار جهانی را برای بالا بردن تقاضا محدود می‌کند، به بحث پرداختند.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، در سخنانی پس از آن نشست در اوایل هفته گفت: «یک بسیج انبوه افکار عمومی جهان علیه نفت در حال شکل‌گیری است. جامعه مدنی برای آن که باور کند نفت عامل تغییرات جوی است، گمراه می‌شود».

آقای بارکیندو از حملات «غیرعلمی» فعالان تغییرات جوی بر صنعت نفت گله کرد و آنها را «بزرگترین تهدید احتمالی برای پیشرفت صنعت‌مان» نامید.

اظهارات او ظاهرا اشاره‌ای به جنبش «اسکول استرایک» تانبرگ بود که پس از فرار او از کلاس‌هایش برای حضور در اعتراضات در برابر پارلمان سوئد آغاز شد.

اعتراض او الهام بخش میلیون‌ها کودک دیگر در سراسر جهان شد که روزهای جمعه از مدارس بیرون بیایند و اقدامات بیشتری را در مساله تغییرات جوی درخواست کنند.

آقای بارکیندو افزود، تغییر نگرش‌ نسبت به سوخت‌های فسیلی «‌موجب تاثیرگذاری بر سیاست‌ها و تصمیمات جمعی، از جمله سرمایه‌گذاری در صنعت می‌شود».

در پاسخ به اظهارات بارکیندو، تانبرگ در توییتر نوشت:«اوپک جنبش و فعالان تغییرات جوی را «بزرگترین» تهدید علیه خود می‌نامد. متشکریم، این بزرگترین حرف تحسین‌آمیزی است که تا کنون درباره ما گفته شده است».

بیل مک کیبن، بنیان‌گذار گروه جوّی «۳۵۰» که خواهان صددرصد انرژی قابل بازیافت است نیز از اظهارات آقای بارکیندو استقبال کرد.

او در توییتر نوشت: «عالی، عالی، از همه به خاطر این کار خوب سپاسگزارم».

رئیس اوپک نظر خود را نزدیک به یک سال پس از آن ابراز می‌دارد که سازمان ملل متحد، گزارش مهم «آی‌پی‌پی‌سی» را منتشر کرد که بر اساس آن، این سازمان ۱۱ سال مهلت داشت افزایش دمای جهان را برای محدود ساختن آثار تغییر آب و هوا در حداکثر ۱.۵ درجه سانتیگراد نگاه دارد.

از آن هنگام، جنبش «اِکستینکشن ربلیون» با هدف تقاضا برای انجام اقداماتی در مورد تغییرات آب و هوا، در ماه آوریل بخش‌هایی از لندن را به حال تعطیل درآورد، و نمایندگان پارلمان در ماه مه به اعلام فوریت در مورد مسئله تغییرات آب و هوا رای دادند.

در آمریکا، الکساندریا اوکاسیو کورتز پیشنهاد «توافق جدید سبز» را در ماه فوریه به مجلس نمایندگان ارائه داد. این «توافق» که خواهان به‌صفر رساندن میزان گازهای گلخانه‌ای ظرف یک دهه و انتقال کامل از سوخت‌های فسیلی است، از حمایت کاندیداهای دموکرات ریاست جمهوری، از جمله الیزابت وارن و کامالا هریس برخوردار شده است.

اوپک یک سازمان غیر دولتی، تشکیل یافته از ۱۳ کشور است که در نشست‌ها و توافق‌های خود، قیمت‌ها را برای تثبیت بازار هماهنگ نگه می‌دارند. عربستان سعودی، ونزوئلا و نیجریه از جمله اعضای آن هستند.

© The Independent

بیشتر از جهان