ابر رایانه‌ای در فضا: پیوند مایکروسافت و استارلینک

اینترنت جدید برای بخش‌های کشاورزی، انرژی، مخابرات و خدمات سودمند است

شرکت مایکروسافت قصد دارد به پروژه استارلینک شرکت اسپیس‌اکس ملحق شود- GERARD JULIEN / AFP

مایکروسافت در شراکت با ایلان ماسک، امکانات پردازش ابری خود، «آزور»، را به فضا منتقل کرده است.

این شرکت «فضای آزور» را ساخت تا شاید برای شبیه‌سازی مأموریت‌های فضایی، یا تحلیل داده‌های ماهواره مورد استفاده قرار بگیرد.

مایکروسافت قصد دارد به پروژه استارلینک شرکت اسپیس‌اکس ملحق شود که طرحی است برای ساخت یک شبکه‌ از ماهواره‌های مدار پایین زمین که برای ارسال امواج به تقریبا تمام نقاط زمین قابل استفاده خواهد بود.

این شرکت می‌گوید از این طرح، نه تنها صنعت فضایی، بلکه عرصه‌های کشاورزی، انرژی، مخابرات و دولت نیز سود خواهند برد.

تام کین، معاون شرکت در بخش آزور جهانی، در یک مقاله وبلاگی نوشت: «شبکه جهانی ما با بیش از ۱۶۰ هزار مایل کابل نوری در زیر دریا، روی خشکی و زیر زمین، میلیاردها نفر در سراسر جهان را به هم متصل کرده است. ولی بسیاری از مشتریان ما نیز در نواحی دور و محیط‌های سخت فعالیت می‌کنند که برای تأمین نیازهای فزاینده اطلاعاتی خود با دشواری روبه‌رو هستند.»

در این وبلاگ آمده است: «برای تأمین نیازهای رو به رشد ارتباطات جهان، مجموعه‌ای پویا از عرضه‌کنندگان خدمات ماهواره لازم است و ما خرسندیم که در همکاری با پیشروان صنعت بتوانیم این امکانات را هر چه سریع‌تر به دست مشتریان خود برسانیم.»

مایکروسافت می‌گوید یک سرویس «چند مداری، چند باندی، چند فروشنده مبتنی بر ابر» راه‌اندازی خواهد کرد.

مایکروسافت در کنار سفرهای فضایی‌اش، از «مرکز داده‌های مادولی آزور» خبر داد که سامانه قابل حملی است که در مناطقی که امکانات ابری قابل اتکا ندارند، استفاده خواهد شد.

این سامانه می‌تواند در شرایط آب و هوایی مختلف و دشوار برپا شود و در یک اتاقک محکم که در مقابل امواج رادیویی هم مقاوم است، از کامپیوترها میزبانی کند.

گواین شاتول، رئیس و مدیر عملیات اسپیس‌اکس، در ویدیویی گفت: «مرکز و امکاناتی داریم که می‌توانیم هر کجای کره زمین مستقر کنیم. می‌خواهید داده‌ها را به جای دیگری منتقل کنید و با یک سامانه ماهواره‌ای می‌توانید بدون فیبر نوری این کار را بکنید. نیازی به فیبر نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود: «شما اصولا با ماهواره‌هایی که در مدار داریم ارتباط برقرار می‌کنید و ماهواره‌ها خودشان به همدیگر وصلند و داده‌ها را به نقطه دیگری روی زمین که لازم باشد می‌رسانند.»

مایکروسافت همچنین «شبیه‌ساز مداری آزور» را نیز راه‌اندازی کرده است که یک محیط شبیه‌سازی برای سازندگان ماهواره است تا پیش از پرتاب هر ماهواره، به یادگیری الگوریتم‌های هوش مصنوعی و شبکه بپردازند.

کین می‌گوید: «آزور می‌تواند تمامی یک شبکه ماهواره‌ای، از جمله صحنه‌سازی‌های پیچیده و زمان حقیقی را با استفاده از تصویرسازی ماهواره‌ای شبیه‌سازی کند تا به طور مستقیم مورد پردازش سخت‌افزار مجازی و حقیقی ماهواره قرار بگیرند.»

اما مایکروسافت تنها شرکتی نیست که در عرضه خدمات ابری در فضا فعالیت می‌کند. آمازون نیز سرویسی دارد که محیط «سرویس‌های وبی آمازون» را به ماهواره متصل می‌کند و نام آن «راه‌حل‌های فضایی و ماهواره‌ای» است.

این شرکت با ناسا، ارتش آمریکا و شرکت‌های فضایی خصوصی نظیر «لاکهید مارتین»، همکاری می‌کند.

آمازون نیز طرحی به نام «پروژه کویپر» را در دست اجرا دارد تا با پرتاب هزاران ماهواره به فضا، یک شبکه اینترنتی جهانی را احداث کند. این علاوه بر طرح‌های شرکت فضایی «بلو اوریجین» است که مالک آمازون، جف بزوس، در اختیار دارد.

© The Independent

بیشتر از زندگی