بیت‌کوین پس از پیوستن به پی‌پال رکورد زد

بهای بیت‌کوین در حال حاضر به ۱۲۵۰۰ دلار رسیده‌است

بهایت بیت کوین در سال ۲۰۱۷ به بیست هزار دلار هم رسیده بود - OZAN KOSE / AFP

پس از آن که پی‌پال اعلام کرد طرحی برای وارد کردن ارز رمزنگاری شده در سیستم پرداخت اینترنتی خود دارد، قیمت بیت‌کوین روز چهارشنبه به بالاترین میزان در سال ۲۰۲۰ رسید.

قیمت بیت‌کوین با بیش از ۵ درصد افزایش پس از این خبر، در مجموع از هفته گذشته به این سو، به بهره‌ای بالای ۱۰۰۰ دلار دست یافت. این ارز در حال حاضر با قیمت بیش از ۱۲ هزار و ۴۰۰ دلار معامله می‌شود.

پی‌پال اعلام کرد از سال آینده مشتریان می‌توانند پرداخت‌های خود را با استفاده از بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده در ۲۶ میلیون مرکز خرید انجام دهند.

بدین ترتیب، بیت‌کوین با راه یافتن به بزرگترین سیستم پرداخت اینترنتی جهان، می‌تواند به نزدیک به ۳۵۰ میلیون کاربر در سراسر جهان دسترسی پیدا کند.

به گفته دن شولمان، رئیس پی‌پال، «برد جهانی ما، تجربه پرداخت دیجیتال، شبکه دو وجهی، کنترل‌های شدید امنیتی و قانونی به ما فرصت، و مسئولیتی، می‌دهد که در فهم، جا انداختن، و تعامل این ابزار جدید معامله سهیم باشیم.»

بیت‌کوین با روزهای اوجی که در اواخر سال ۲۰۱۷ به آنجا رسیده بود، که ارزشش مدتی به ۲۰ هزار دلار رسید، هنوز فاصله زیادی دارد. ولی این افزایش قیمت اخیر فقط ۷ ماه پس از آن حاصل شده که این ارز را زیر ۵ هزار دلار معامله می‌کردند.

برخی تحلیل‌گران افزایش قیمت از ماه مارس به این طرف را ناشی از تردیدهای اقتصادی در جهان می‌دانند که در اثر همه‌گیری ویروس کرونا به وجود آمده‌اند.

نایجل گرین، رئیس شرکت مشاوره مالی «گروه دی ور»، به ایندپندنت گفت «تلاطم مستمر و فزاینده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جهان نشان می‌دهد که پیش از پایان سال با جهش قیمت مواجه خواهیم شد.»

وی افزود «می‌توان توقع داشت که بیت‌کوین هم مثل طلا، وقتی سایر دارایی‌ها با افت قیمت مواجه می‌شوند، ارزشش  حفظ شود یا حتی بالا برود، و بنابراین سرمایه‌گذار فرصت می‌یابد نقاط ضعف خود را در مقابل زیان بیشتر بپوشاند. سرمایه‌گذاران با روی آوردن به ارزهای دیجیتال نامتمرکز بی‌صاحب امن، نظیر بیت‌کوین، در مقابل معضلات احتمالی بازارهای مرسوم حفاظی برای خود ایجاد می‌کند.»

او گفت «حس رو به رشدی وجود دارد که گویا قرار است جهش کوچکی را مشابه آن چه در اواخر سال ۲۰۱۷ شاهد بودیم تجربه کنیم.»

سایر تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که ماهیت متغیر بیت‌کوین بدین معنی است که سرمایه‌گذاران باید آمادگی هرگونه جهش ناگهانی قیمت را داشته باشند.

سایمون پیترز، تحلیل‌گر سرمایه‌گذار در سامانه معاملات اینترنتی «ای ترو»، به ایندیپندنت گفت «تکیه بر این است که قیمت در مرز ۱۲ هزار دلار چه واکنشی در پی دارد، با توجه به این که امسال مدت زیادی روی این مرز باقی نمانده‌ایم. پیش از آن که سرمایه‌گذاران به ناظر جهش بعدی قیمت‌ها باشند، باید ببینیم قیمت تا چه زمان بالای ۱۲ هزار دلار باقی می‌ماند.»

 

بیشتر بخوانیم

How bitcoin, gold and other assets have fared through the pandemic

© The Independent

بیشتر از اقتصاد