وحشت آمریکایی‌ها از خشونت احتمالی پس از انتخابات

اولین بار است که انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در تاریخ معاصر آمریکا به پرسش کشیده می‌شود

بیش از ۷۰ درصد طرفداران هر دو رقیب ریاست جمهوری، دونالد ترامپ و جو بایدن، گفته‌اند که از موضوع خشونت احتمالی پس از انتخابات نگرانند- Brendan Smialowski / AFP

براساس نظرسنجی جدید ایندیپندنت ایالات متحده مانند انبار باروتی از هواداران دوآتشه است و تقریبا سه‌چهارم آمریکایی‌ها نگران آشوب‌ها و خشونت‌های بعد از روز انتخاباتند. 

براساس نظرسنجی مشترک جی‌ال پارتنرز و ایندیپندنت، از هر چهار رأی‌دهنده، سه نفر (معادل ۷۲ درصد) از خشونت‌های پس از انتخابات اظهار نگرانی زیاد یا نسبتا زیاد کرده‌اند. 

بیش از ۷۰ درصد طرفداران هر دو رقیب ریاست جمهوری، دونالد ترامپ و جو بایدن، گفته‌اند که از این موضوع نگرانند. 

نگرانی‌ها درمیان حامیان رئیس جمهور بالاتر است به طوری که ۷۷ درصد گفته‌اند بیم راه افتادن خشونت و آشوب دارند. از میان طرفداران معاون رئیس جمهور پیشین، ۷۳ درصد اظهار نگرانی کرده‌اند. 

چنین ترسی ظاهرا ارتباط مستقیم به این نگرانی آمریکایی‌ها دارد که تا ۴ نوامبر معلوم نخواهد شد چه کسی از رقابت ریاست جمهوری برنده بیرون آمده است. 

بیش از دو سوم کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند (۶۸ درصد) گفته‌اند که از روشن نبودن نتایج انتخابات «خیلی یا تا اندازه‌ای نگران» هستند. 

ترامپ بارها از پاسخ به سؤالاتی که پرسیدند آیا نتیجه انتخابات را قبول می‌کند و تضمین می‌کند که انتقال قدرت با آرامش انجام شود، طفره رفته است. در عین حال، هیلاری کلینتون به طور عمومی به بایدن هشدار داد که در صورت نزدیک بودن شمارش آراء، نتیجه انتخابات را قبول نکند. 

نتایج نظرسنجی ظاهرا به نگرانی دیگری که در میان مردم شایع است نیز ارتباط دارد: انتخابات، آزادانه یا عاری از مداخله نیست. ۶۶ درصد نظرسنجی‌شوندگان پس از آن که ترامپ ماه‌ها در بوق و کرنا کرده که رأی‌گیری پستی به صورت انبوه به اندازه رأی غیابی که به صورت درخواستی صورت می‌گیرد ضمانت ندارد، چنین نگرانی‌هایی دارند. 

افزون بر این، دموکرات‌ها از اظهارات اخیر ترامپ درباره گروه‌های تندرو سفیدپوست نظیر «پراود بویز» که ایجاد خشونت کرده‌اند، ابراز نگرانی کرده‌اند. 

رئیس جمهور روز ۳۰ سپتامبر مدعی شد چیز زیادی در مورد این گروه نمی‌داند، در حالی که شب قبل از اولین مناظره وقتی از او خواسته شد چنین گروه‌هایی را محکوم کند، از اعضاء این گروه خواست «عقب بایستند و آماده باشند.» 

این اظهارات یکی از برجسته‌ترین لحظات در مناظره بود. کریس والاس از فاکس نیوز که مجری مناظره بود از آقای ترامپ پرسید آیا «مایل است گروه‌های شبه‌نظامی و تندروهای سفید پوست را محکوم کند»؟ 

رئیس جمهور گفت: «مایلم این کار را بکنم.» اما در عوض بحث اعتراضات «جان سیاه‌پوستان مهم است» را پیش کشید و افزود «تقریبا هرچه پیش می‌آید از جناح چپ است نه جناح راست… من خواهان آرامش هستم.» 

والاس و بایدن هر دو در یک لحظه رئیس جمهور حزب جمهوری‌خواه را تحت فشار گذاشتند که گروه «پراود بویز» و گروه‌های دیگر را محکوم کند. رئیس جمهور طفره رفت و بعد گفت «پراود بویز، عقب بایستید و آماده باشید. اما بگذارید به شما بگویم، بگذارید به شما بگویم، کسی باید کاری در مورد آنتیفا و چپی‌ها بکند زیرا این مشکل از جناح راست نیست، این مشکل از جناح چپ است.» 

اعضاء «پراود بویز»، که بعضی از آن‌ها در اعتراضات تبعیض‌نژادی به صورت مسلح حاضر شدند، از اظهارات ترامپ در مناظره استقبال کردند. 

در عین حال، اعتراضات در صورتی که رئیس جمهور از نتیجه انتخابات راضی نباشد، همین الان هم در سراسر آمریکا برنامه‌ریزی شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ائتلافی به نام «حفاظت از نتایج» مدعی است آماده اجرای ۲۵۰ راه‌پیمایی است که از لاس وگاس تا فلوریدا انجام می‌شوند. 

این ائتلاف ادعا کرده نماینده صدها گروه و دارای ۱۰ میلیون عضو است. شان الدریج به ای‌اف‌پی گفت: «در سیاست آمریکا خیلی عجیب است که نگران این موضوع باشیم که آیا رئیس جمهور در قدرت نتایج انتخابات را می‌پذیرد و روند انتقال قدرت را به آسانی انجام می‌دهد. 

ما باید خاطرجمع شویم که هر فشار مفسدانه‌ای که ترامپ برای پایین کشیدن نتایج انتخابات وارد می‌آورد، با پاسخ سریع مردم آمریکا مواجه خواهد شد که خواستار شمارش تک‌تک آراء و احترام به نتایج معتبر نهایی هستند.» 

یک گروه دموکراسی‌خواه نیز اظهار نگرانی‌هایی کرده است. 

مرکز عدالت برنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با نزدیک شدن به روز انتخابات، آقای ترامپ به طور فزاینده تهدیداتی کرده است که موجب هراس رأی‌دهندگان شده است. او ابتدا موضوع اعزام نیروی انتظامی یا استفاده از گارد ملی را برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی در حوزه‌های رأی‌گیری پیش کشید. رئیس جمهور قبلا هم از اختیارات خود در بحث انتظامی سوءاستفاده کرده است.» 

در ادامه بیانیه آمده است: «قوانین فدرال و ایالتی اعزام هرگونه نیروی نظامی، انتظامی یا کمیته به حوزه‌های رأی‌گیری را که موجب وحشت رأی‌دهندگان یا دخالت در هر امر نامربوط به حفظ آرامش در زمان برگزاری انتخابات می‌شود، به وضوح ممنوع کرده است. مهم است که از اظهارات ترامپ همان برداشتی شود که منظورش بوده: نه فقط فراخوان برای اقدام غیرقانونی، بلکه تلاش برای سرکوب رأی‌دهندگان. مردم نباید به دل خود وحشت راه بدهند.» 

شرکت جی‌ال پارتنرز از طرف ایندیپندنت مأمور نظرسنجی از رأی‌دهندگان آمریکا شد و با ۱۰۳۴ نفر در سراسر آمریکا تماس گرفت. 

© The Independent