ناتوانی از آهیختگی مردانه چه موقع موجب نگرانی است؟

این روزها بسیاری از مردان جوان هم ناتوانی ازآهیختگی آلت را تجربه می کنند

pixabayبسیاری از داروهایی که در اینترنت برای افزایش آهیختگی فروخته می شوند جعلی و بی فایده اند- 

[این مقاله بازنشر مقاله‌ای از سال ۲۰۱۷ است]

تعریف اختلال آهیختگی،  ناتوانی از حفظ آهیختگی آلت مردانه (نعوظ) به آن اندازه که مانع فعالیت جنسی شود، است. حداکثر ۵۲ درصد از مردان در سنین ۴۰ تا ۷۰ سالگی درجاتی از اختلال آهیختگی را تجربه می‌کنند و این با سن مرتبط است.

با این حال، این روزها بسیاری از مردان جوان نیز دچار اختلال آهیختگی هستند. استرس، نگرانی‌های زندگی زناشویی، الکل، استعمال دخانیات، مواد مخدر، تا اواخر شب کار کردن یا نگرانی‌های روزمره از جمله عوامل ایجادکننده اختلال آهیختگی است.

چند نفر از شما که این  مطلب را می‌خوانید، این تجربه را داشته‌اید که آهیختگی در مواقعی که انتظار دارید ظاهر نمی‌شود‌، یا سفت‌تر از حد انتظار شما نیست‌، یا ظاهر می‌شود و بعد یک‌باره ناپدید می‌شود؟

نمره سفتی آهیختگی چقدر است؟

فایزر (یک شرکت دارویی تولیدکننده ویاگرا) نمره سفتی آهیختگی را در یک مقیاس چهارگانه تعریف می‌کند که خود فرد می‌تواند آن را اندازه‌گیری کند. 

هدف از این مقیاس کمک به مردان، همسران و پزشکان آنها در تشخیص اختلال آهیختگی است. نمره یک عدم آهیختگی آلت تناسلی و نمره چهار آهیختگی کامل و سفت است. یک تمثیل غذایی می‌تواند فهم آن را آسان‌تر کند.

نمره یک (مارشمالو): آلت تناسلی مرد بزرگتر است، اما سف نیست.

نمره دو (موز پوست‌کنده): آلت تناسلی مرد سفت است، اما به اندازه کافی برای دخول سفت نیست.

نمره سه (موز باپوست): آلت تناسلی مرد برای نفوذ به اندازه کافی سفت است، اما کاملاً سفت نیست.

نمره چهار (خیار): آلت تناسلی مرد کاملاً سفت است.

اختلال آهیختگی می‌تواند باعث اضطراب و اختلال شدید در روابط زناشویی شود. اضطراب مفرط ناشی از اختلال نغوظ  مشکل رایجی است. اختلال آهیختگی در برخی از مردان این نگرانی را ایجاد می‌کند که ممکن است به واسطه خودارضایی به آلت تناسلی خود آسیب رسانده باشند، یا برای شرکای جنسی‌شان دیگر جذابیتی نداشته باشند. فهرست نگرانی‌ها بی‌پایان است.

این نکته مهم است که در زندگی هر مرد روزهایی هست که آهیختگی به سفتی‌ اتفاق می‌افتد. بسیاری دریافته‌اند که بعد از چند هفته یا چند روز این مسئله خود به خود برطرف می شود. بنابراین مهم است که واقع‌بین بود.

اگر در طول شب و به طور خود به خودی دچار آهیختگی می‌شوید، نشانه خوبی است که جریان خون و اعصاب آلت تناسلی مرد در وضعیت مطلوبی است.

در وهله اول، همیشه باید به یاد داشت که حتی اگر شما اکثر اوقات بدون تحریک جنسی به آهیختگی دست پیدا کنید، روزهایی خواهد بود که به تحریک جنسی بیشتری نیاز خواهید داشت.

اختلال آهیختگی اغلب می‌تواند همزمان با علائم ادراری ظاهر شود و همچنین علامت هشداردهنده بیماری عروقی و دیابت باشد. بنابراین بسیار مهم است که فشار خون، کلسترول، قند خون و آزمایش ادرار همه در حد طبیعی باشد. همچنین ممکن است پزشک معاینه دستگاه تناسلی را پیشنهاد دهد.

بیش از ۵۰ درصد مردان مبتلا به دیابت برای مدتی دچار اختلال آهیختگی می‌شوند. این مربوط به خونرسانی ناکافی به آلت تناسلی مرد، نوروپاتی محیطی، کنترل ضعیف قند، فشار خون بالا یا تحت درمان، سطح تستوسترون پایین، چاقی و سابقه سیگار کشیدن است.

لازم است که مردان دیابتی به طور منظم ورزش کنند، رژیم خود را کنترل کنند، وزن اضافی خود را از دست بدهند، برای معاینات منظم به پزشک مراجعه کنند و سطح گلوکز خود را کنترل کنند.

اکنون درمان‌های مختلفی برای درمان نارسایی آهیختگی در دسترس است. با این حال، لازم است که این داروها توسط پزشک تجویز شود و برای رعایت مسائل ایمنی و موارد منع مصرف‌، فرد به خوددرمانی دست نزند.

به گفته مرکز اطلاع‌رسانی مراقبت‌های بهداشتی و اجتماعی [وابسته به وزارت بهداشت بریتانیا] در ۱۲ ماه گذشته فروش ویاگرا ۲۵ درصد افزایش یافته است.

واضح است که ویاگرا دارویی کاملاً شناخته شده است و به صورت آنلاین فروخته می‌شود. اما مردان جوان‌تر که از این دارو برای افزایش عملکرد جنسی خود، دستیابی به آهیختگی طولانی‌تر و تحت تأثیر قرار دادن شریک زندگی خود استفاده می‌کنند، باید توجه داشته باشند که داروهایی که آنلاین فروخته می‌شوند، ممکن است جعلی و خطرناک باشند و امکان تداخل دارویی با سایر داروهایی که ممکن است فرد مصرف کنند، وجود دارد. بنابراین همیشه بهتر است که با پزشک مشورت کرد، به خصوص که اختلال آهیختگی می‌تواند نشانه‌ای از یک نارسایی داخلی باشد.

بهترین تمرینات برای کمک به جلوگیری از اختلال آهیختگی حفظ تناسب اندام، تغذیه سالم، تمرینات کگل و البته تحریک جنسی قبل از دخول است.

انجمن مشاوره جنسی در مورد علل و روش‌های درمان اختلال آهیختگی اطلاعات بیشتری دارد.

© The Independent

بیشتر از زندگی