داوطلبان بریتانیایی واکسن کرونا عمدا به ویروس آلوده می‌شوند

مدافعان این تحقیق می‌گویند، این اقدام پتانسیل ایجاد نتیجه سریع‌تر برای تولید واکسن مؤثر را دارد

منتقدان درباره خطر آلوده کردن افراد با ویروسی که در حال حاضر درمانی برایش نیست، ابراز نگرانی کرده‌اند-Andrew Milligan / POOL / AFP

دولت بریتانیا اعلام کرد که قرار است که در چارچوب یک تحقیق سرتاسری جدید با هدف تسریع تولید واکسن مؤثر، جوانان داوطلب سالم در این کشور به ویروس کرونا آلوده شوند. 

کارشناسان خدمات سلامت همگانی، کالج امپریال لندن و بخش خصوصی قرار است برای آغاز «آزمایش‌های چالشی» دست‌به‌دست هم دهند که طی آن افراد با یک واکسن بی‌خطر مایه‌کوبی می‌شوند و بعد عمداً و در یک فضای تحت کنترل، در معرض ویروس قرار می‌گیرند. 

منتقدان درباره خطرهای آلوده کردن افراد با ویروسی که در حال حاضر درمانی برایش نیست، ابراز نگرانی کرده‌اند، اما مدافعان این تحقیق می‌گویند که به نظر آنان این اقدام پتانسیل ایجاد نتیجه سریع‌تر برای تولید واکسن مؤثر را دارد. 

عملکرد این برنامه با دیگر آزمایش‌های میدانی واکسن ویروس کرونا که سرعت آهسته‌تری دارد و دانشمندان باید منتظر بمانند تا شرکت‌کنندگان در یک جامعه بزرگ‌تر آلوده شوند، متفاوت است. 

الوک شارما، وزیر تجارت بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که دولت قرار است روی آزمایش‌های چالشی ۳۴ میلیون پوند سرمایه‌گذاری کند و گفت این تحقیقات «گام مهم بعدی در درک ما از ویروس و تسریع تولید امیدبخش‌ترین واکسن‌های ما» هستند. 

مرحله اول پروژه، طی مشارکت میان کالج امپریال لندن، بیمارستان رویال فری در لندن و شرکت اچ‌ویوو، وابسته به اوپن‌اورفن، شرکت داروسازی مستقر در دوبلین، صورت خواهد گرفت. 

کارشناسان در این تحقیق موسوم به «تحقیق شخصیت‌شناسی» تلاش می‌کنند تا دوز حداقل لازم ویروس برای ابتلا به کووید ۱۹ را در میان جوانان سالم ۱۸ تا ۳۰ ساله‌ای که در کمترین خطر بیماری قرار دارند، تعیین کنند. 

این مطالعه که قرار است در ماه ژانویه و در بیمارستان رویال فری آغاز شود، بررسی مقررات و اخلاقی را متوقف می‌کند، اما تا ۹۰ درصد داوطلبان ممکن است در این مرحله در آن مشارکت داشته باشند. 

دانشمندان، شرکت‌کنندگان را مورد آزمایش قرار خواهند داد تا دریابند که رفتار ویروس در بدن آنان چگونه است و با سیستم ایمنی آنان که از قبل برای مبارزه با پاتوژن تعلیم‌دیده، چه مراوداتی دارد. نتایج آن قرار است تا ماه مه ۲۰۲۱ اعلام شود. 

داوطلبان تا یک سال پس از شرکت در این تحقیق موردنظر خواهند بود تا از سلامت طولانی‌مدت آنان اطمینان حاصل شود. 

کیت بینگام، رئیس ستاد واکسن دولت، گفت که درباره سیستم ایمنی و مدت‌زمان حفاظتی که واکسن ارائه می‌دهد «چیزهای زیادی می‌توانیم بیاموزیم.» 

او گفت:‌ «این تحقیق درک از ویروس، بیولوژی بیماری، علائمی که نشان می‌دهد فرد در مقابل عفونت یا ابتلا به بیماری محافظت‌شده و انواع واکسن‌ها را ارتقا خواهد داد و به تصمیم‌گیری درباره تحقیق، انجام بی‌خطر و مبتنی بر شواهد به‌روز کمک خواهد کرد.» 

کرولاین کلارک، رئیس گروه اجرایی بیمارستان رویال فری در لندن، ابراز امیدواری کرد که مشارکت جدید به «ارتقاء فهم جهان از کووید۱۹ کمک کند.»

او افزود:‌ «بیمارستان رویال فری دارای یک سنت و تاریخ درخشان از درمان و تحقیقات درباره بیماری‌های عفونی است و مرکز ما در سطح جهان به دلیل کارش در این زمینه بخصوص، زبانزد است.» 

اچ‌ویوو گفت که داوطلبان شرکت‌کننده با نوعی از ویروس آلوده خواهند شد که در حال حاضر در میان جمعیت بریتانیا در حال انتقال است. این نهاد گفت که این نوع خاص از ویروس را از چهار ماه پیش جدا کرده است.

این شرکت داروسازی قرار است به دلیل کمک به اجرای این تحقیق شخصیت‌شناسی و بر اساس شمار داوطلبان مورداستفاده، از دولت ۱۰ میلیون پوند دریافت کند. دولت بریتانیا گفت، شرکت‌کنندگان در ازای شرکت در این برنامه آزمایشی پول دریافت می‌کنند. 

مطالعات آزمایشی بر انسان در دهه‌های اخیر و برای تسریع توسعه درمان‌ها و واکسن‌ها برای بیماری‌هایی چون مالاریا، تیفوئید، وبا، نوروویروس و آنفلوانزا، جا افتاده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روش در ابتدا در اواخر قرن ۱۸ آزمایش شد. در آن هنگام ادوارد جنر، پزشک انگلیسی، در ابتدا به یک پسربچه‌ نوعی ویروس آبله گاوی را تلقیح کرد و سپس او را در معرض آبله قرار داد. آبله تنها بیماری عفونی است که از میان جمعیت بشری ریشه‌کن شده است. 

دکتر استفن گریفین، پروفسور دانشکده پزشکی در دانشگاه لیدز، گفت که کمیته‌های انضباطی و اخلاقی در صدور تأییدیه برای این تحقیق «کاری دشوار» در پیش خواهند داشت. 

او گفت:‌ «باآنکه مجریان این تحقیق خردمندانه قرار است داوطلبانی را از میان گروه‌های سنی جوان انتخاب کنند، اما متأسفانه موارد نادر و یا طولانی‌مدت بیماری در این گروه وجود خواهد داشت که ما برایشان هیچ توضیح شفافی نداریم. ازآنجاکه هنوز یک گروه تراپی مؤثر برای سارس-کو۲ وجود ندارد، کمیته انضباطی و اخلاقی برای رسیدگی به این مورد، در یک دوراهی اخلاقی جدی قرار دارد.» 

جاناتان بال، استاد ویروس‌شناسی مولکولی در دانشگاه ناتینگهام، گفت که با توجه به تمرکز این تحقیق بر داوطلبان جوان‌تر و سالم‌تر، نتایج آن ممکن است این تحقیق ممکن است «ازنظر ارتباط گسترده، محدود باشد.»‌

او افزود: «افرادی که نیاز داریم در مقابل این بیماری جدی از آنان محافظت کنیم، عمدتاً افراد مسن و آسیب‌پذیر هستند.»

پرفسور جولیان ساوولسکیو، شریک مدیریت مرکز ولکام برای امور اخلاقی و انسانی در دانشگاه آکسفورد، گفت «برای تولید واکسن بی‌خطر و مؤثر و تا جای ممکن سریع، یک ضرورت اخلاقی وجود دارد.»

او گفت:‌ «شانس مگ یک فرد ۲۰ تا ۳۰ ساله از کووید۱۹، تقریباً برابر با ریسک سالانه مرگ بر اثر تصادف با اتومبیل است. این یک ریسک منطقی است، به‌ویژه برای نجات جان صدها هزار نفر. با در نظر گرفتن مزایا، انجام ندادن مطالعات چالشی، غیراخلاقی است.» 

© The Independent

بیشتر از جهان