ترامپ مساله خاورمیانه را از «منازعه اسرائیل و فلسطین» به «ایران» تغییر داد

«اولویت اول آمریکا در منطقه متوقف کردن ایران از تولید سلاح هسته‌ای و کاهش حملاتش به منافع و متحدان آمریکا است»

مردی فلسطینی از مقابل تصویر دونالد ترامپ که جای کفش بر صورتش کشیده شده، عبور می‌کند. غزه، اول ژوئیه ۲۰۲۰ - MOHAMMED ABED / AFP

ترامپ بدون شک سیستم ژئوپلیتیک خاورمیانه را تغییر داده‌است. بر اساس این تغییر، دیگر مساله اسرائیل و فلسطین درگیری اصلی منطقه نیست. بلکه هم برای ایالات متحده، و هم برای کشورهای مهم عربی، اولویت کنونی متوقف کردن ایران در تولید سلاح هسته‌ای و کاهش حملاتش به منافع و متحدان آمریکا است.

پایگاه خبری-تحلیلی کانورسیشن در مطلبی به مقایسه سیاست‌های دونالد ترامپ و جو بایدن درباره خاورمیانه و ایران پرداخته و افزوده است: «اگر بایدن در انتخابات پیروز شود، باید روابط خصمانه آمریکا و ایران را به آنچه او و باراک اوباما در سال ۲۰۱۶ به ترامپ تحویل دادند، برگرداند.»

در بخش دیگری از این تحلیل به مساله افغانستان پرداخته شده است: «هنگامی که طالبان در اظهارنظر اخیری ابراز امیدواری کرد دونالد ترامپ برای دومین بار پیروز شود چرا که نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد، این نکته یادآوری شد که انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده پیامدهای بزرگی برای خاورمیانه، و در نتیجه برای امنیت ملی آمریکا دارد.»

این مطلب با اشاره به اینکه به هر حال، نقش بین‌المللی ایالات متحده به برگه‌های آرای ماه نوامبر بستگی دارد، آورده است: «ترامپ چشم‌انداز «اول آمریکا» را در اولویت قرار داد که بر اساس آن تعریف محدود، منافع ایالات متحده، مهمتر از کمک به حفظ نظم جهانی تلقی می‌شود. بایدن که چندین دهه تجربه سیاست خارجی و ریاست کمیته روابط خارجی مجلس سنا را دارد، می‌خواهد جایگاه بین‌المللی ایالات متحده را بازیابی کند.»

در بخش دیگری از این مطلب آمده است که ترامپ با نوید پایان دادن به دولت اسلامی در ایران و «معامله قرن» بین اسرائیل و فلسطینی‌ها به دفتر ریاست جمهوری آمد او هیچ استراتژی بزرگی را در خاورمیانه اجرا نکرد.

در ادامه کانورسیشن به نتیجه سیاست‌های دونالد ترامپ در خاورمیانه اشاره شده است: «امروز ایران جسور شده است، هیچ توافق صلحی میان اسرائیل و فلسطین وجود ندارد و با وجود ادعاهای ترامپ، دولت اسلامی هنوز برجاست. ترامپ ایالات متحده را از یک توافق بین‌المللی در سال ۲۰۱۵ برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌ها محدود می‌کرد، خارج کرد. اما بازگرداندن تحریم‌ها نفوذ منطقه‌ای دولت ایران را مهار نکرده است، چه رسد به تغییر رژیم.»

این مطلب به عنوان نمونه، به تحریم‌های جدید اشاره کرده که فقط علیه سیستم بانکی ایران اعمال شده و به طور عمده، با کاهش ارزش پول ایران زندگی ایرانیان عادی را در دوران یک بیماری همه‌گیر دشوارتر کرده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته کانورسیشن، اسرائیل مساله‌ای است که سیاست ترامپ در خاورمیانه درباره آن ثبات دارد. ترامپ با قاطعیت از افزایش مخالفت خود با ایران و سیاست‌های تهاجمی در کرانه باختری و غزه تحت اشغال اسرائیل حمایت می‌کند. او همچنین سفارت ایالات متحده که سال‌ها در تل آویو بود را به اورشلیم، شهری مقدس برای مسلمانان که فلسطینی‌ها نیز به عنوان پایتخت خود ادعا می‌کنند – تغییر داد. این تغییر باعث خشم ملت‌های مسلمان در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن شد و امیدهای صلح با اسرائیل را عملا از بین برد.

در ادامه، این نکته یادآور شده که افزایش تعامل با ایران به روابط ایالات متحده و عربستان آسیب خواهد رساند، روابطی که با حضور جرد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور خاورمیانه نزدیکتر شده‌است. عربستان سعودی فشار ایالات متحده بر ایران را یکی از مولفه‌های اصلی استراتژی آن برای مهار نفوذ ایران می‌داند.

کانورسیشن از سوی دیگر به اولویت‌های بایدن در خاورمیانه اشاره کرده است. بر این اساس، او در صورت رئیس جمهور شدن، می‌خواهد با یک تحول جدید دیگر در خاورمیانه مقابله کند: ترکیه که اکنون در سوریه، عراق ، قطر و لیبی حضور نظامی دارد. ترامپ تا حد زیادی با ادعا و تأثیرات رو به رشد منطقه‌ای ترکیه کنار آمده‌است.