سفر مخفیانه فرستاده ترامپ به سوریه برای رهایی زندانیان آمریکایی

سوریه در ازای رهایی دو شهروند آمریکایی خواهان لغو تحریم‌ها و خروج نیروهای آمریکا شده است

یک خودروی نظامی آمریکا در منطقه کردنشین سوریه -  DELIL SOULEIMAN / AFP 

دولت ترامپ دوشنبه شب اعلام کرد که یک مقام بلندپایه کاخ سفید در سفری غیرعادی و مخفیانه به سوریه رفت تا در باره رهایی دو شهروند ایالات متحده که سالهاست در بحبوحه جنگ داخلی سوریه گم شده‌اند، مذاکره کند.

به گزارش روزنامه وال استریت جورنال، یک مقام کاخ سفید به شرط ذکر نشدن نامش گفت که کش پتل، دستیار آقای ترامپ، در ادامه تلاش کابینه او برای رهایی آمریکا‌یی‌های مفقودالاثر از جمله روزنامه‌نگاری به نام آستین تایس، به سوریه سفر کرد.

این نخستین دیدار یک مقام بلندپایه آمریکا از سوریه در سال‌های اخیر است. آقای تایس در سال ۲۰۱۲ هنگام پوشش خبری جنگ داخلی سوریه ناپدید شد.

به نوشته واشنگتن پست، اگر این شهروند آمریکایی پیدا و آزاد شود، پیروزی مهمی در سیاست خارجی دولت ترامپ خواهد بود، که پیش‌تر نیز از روش‌های نامعمول در مورد صلح خاورمیانه استفاده کرده‌است.

والدین آقای تایس در بیانیه‌ای گفتند: «ما سال‌هاست که خواهان گفتگوی دولت‌های ایالات متحده و سوریه هستیم تا پسرمان به‌سلامت به خانه برگردد، و از هر کسی که در این راه تلاش می‌کند عمیقا سپاسگزاریم.»

دیگر آمریکایی مفقودالاثر، مجد کمالماز، آسیب‌شناس بالینی اهل ویرجینیاست که در سال ۲۰۱۷ ناپدید شد و گمان می‌رود در زندان دولت سوریه باشد.

مریم، دختر او، گفت که خانواده‌اش هفته پیش از سفر آقای پتل به سوریه خبردار شدند. مریم کمالماز گفت: «دعا می‌کنیم خیر پیش بیاید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت سوریه علنا تصدیق نکرده ‌است که از محل آقای تایس اطلاعی دارد یا نه. اما نشریه نیوزویک در گزارشی اختصاصی نوشت که دولت سوریه برای آزادی دو آمریکایی ناپدید شده، از آمریکا خواسته تحریم‌ علیه دمشق را لغو کند و پادگان طنف را که در اختیار نیروهای آمریکایی است تخلیه کند و ببندد.

به گزارش نیوزویک، این خواسته‌ها از طریق ژنرال عباس ابراهیم، رئیس سازمان اطلاعات لبنان در سفری به واشنگتن به آگاهی دولت ترامپ رسید.

در سال‌های گذشته مقام‌های نظامی و غیرنظامی آمریکا به بخش‌هایی از سوریه که در تصرف شورشیان مخالف بشار اسد است سفر کرده‌اند، اما این نخستین دیدار رسمی با دولت سوریه است که از سوی آمریکا و اروپا تحریم شده‌است.

به گزارش واشنگتن پست، در ماه‌های اخیر، شماری از کشورهای عرب که پیش‌تر روابط خود را با دولت بشار اسد قطع کرده‌بودند، سفارت‌خانه‌های خود در دمشق را بازگشایی کرده‌اند.