دغدغه اندونزی و مالزی: واکسن کرونا حلال است؟

رئیس‌جمهور اندونزی می‌گوید تا رفع «نگرانی»‌ها نباید برای تولید واکسن عجله کرد

مقامات مالزی و اندونزی خواستار روشن شدن موضوع حلال و حرام بودن واکسن‌ها و انطباق آنها با موازین اسلامی شدند - Madaree TOHLALA / AFP

رئیس‌جمهور اندونزی به عنوان بزرگترین کشور دارای اکثریت جمعیت مسلمان، با توجه به دغدغه عمومی درباره حلال بودن واکسن‌ها، درخواست کرد که تولید واکسن با عجله صورت نگیرد.

جوکو ویدودو خواستار روشن شدن این موضوع شدن که آیا واکسن‌ها حلال هستند و با موازین اسلامی مطابقت دارند: «من خواستم که عجله صورت نگیرد چون این موضوع بسیار پیچیده است.»

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور اندونزی افزود: «من می‌خواهم اطمینان حاصل شود که آمادگی خوبی وجود دارد. در خصوص مسائل مربوط به ارتباطات جمعی، بخصوص مساله حلال و حرام، قیمت و کیفیت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با ابتلای بیش از ۳۶۵ هزار نفر به ویروس کرونا و ۱۲ هزار مورد مرگ، اندونزی تلاش کرده این ویروس را کنترل کند. دولت این کشور برای تامین واکسن در حالی که هنوز در دست تولید است، تلاش می‌کند.

اندونزی پیش از این متعهد شده بود که سال آینده بیش از ۱۰۰ میلیون نفر را واکسینه کند، اما رئیس‌جمهور این کشور روز دوشنبه گفت تلقیح در یک کشور مجمع الجزایری با ۲۷۰ میلیون نفر چالش‌برانگیز است.

در مالزی هم دغدغه‌هایی درباره حلال بودن واکسن به صورت رسمی مطرح شده است. شرکت مالزیایی توسعه حلال (HDC) اعلام کرده که در سال آینده آماده ارایه استاندارد صدور گواهینامه حلال برای محصولات بیولوژیکی از جمله واکسن می‌شود.

این امکان با توجه به دغدغه جامعه مسلمانان درباره ساخت واکسن کووید-۱۹ به صورت حلال فراهم شده است.

بر اساس گزارش نیواستریت تایمز، مدیر اجرایی شرکت هایرول اریفین ساهاری (HDC) اعلام کرد که این شرکت با همکاری اداره توسعه اسلامی مالزی (Jakim) و اداره استاندارد مالزی (JSM) در راستای این هدف کار می‌کنند.

او گفت در حالی که مالزی استانداردهای حلال در مورد محصولات دارویی، تجهیزات پزشکی، پذیرایی و خدمات پزشکی دارد، اما هنوز استاندارد حلال محصولات بیولوژیکی ندارد. 

بیشتر از جهان