ترامپ کشتن سلیمانی را از دستاوردهای مهم دوره ریاست جمهوری خود خواند

«ما تروریست شماره یک جهان را از میان بردیم»

ترامپ در میان طرفدارانش در فرودگاه توسان آریزونا - MANDEL NGAN / AFP

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، در ادامه سفرهای انتخاباتی خود روز دوشنبه دو توقف در ایالت آریزونا داشت و در فرودگاه برای هوادارانش سخنرانی کرد.

آقای ترامپ در دفاع از کارنامه چهارساله خود در کاخ سفید، کشتن قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز خروج آمریکا از برجام  را از افتخارات کابینه‌اش ذکر کرد.

 او در شهر پرسکت گفت: «ما عامل کشتار گسترده نظامیان آمریکایی، خیلی از نظامیان دیگر و مردم را از میان بردیم. سلیمانی مرده است. من از توافق هسته‌ای افتضاح دولت قبلی با ایران بیرون آمدم.»

آقای ترامپ چند ساعت بعد، در سخنرانی برای هوادارنش در شهر توسان آریزونا هم به ایران اشاره کرد و گفت:‌ «ما تروریست شماره یک در جهان و عامل کشتار نیروهای نظامی آمریکایی و خیلی‌های دیگر را از بین برداشتیم. سلیمانی مرده.» او همچنین بار دیگر به خروج ایالات متحده از برجام اشاره کرد: «من از توافق هسته‌ای افتضاح دولت قبلی با ایران خارج شدم. ۱۵۰ میلیارد دلار به [ایران] دادیم که که ۱.۸ میلیارد آن نقد بود. اصلا معامله خوبی نبود، آن‌هم بابت توافقی همین روزها خود‌به‌خود منقضی می‌شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت ترامپ تاکید کرده که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روز سوم نوامبر (سیزدهم آبان) هر چه باشد، سیاست فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد یافت تا سران جمهوری اسلامی حاضر به مذاکره با آمریکا شوند.

رئیس جمهور آمریکا پیشتر گفته بود: «احتمالا اولین تلفنی که بعد از پیروزی در کاخ سفید به من می‌شود از طرف ایران خواهد بود که برای معامله دارد له‌له می‌زند. اقتصادشان به دلیل تحریم‌ها دارد به جهنم می‌رود و تولید ناخالص داخلی‌شان ۲۸ درصد افت کرده.»

ایران پیشنهادهای قبلی آقای ترامپ برای مذاکره را رد کرده و گفته‌است تا زمانی که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا به جای خود باشد، با واشنگتن گفتگو نخواهد کرد.