پیشرفت بی‌سابقه در روابط اسرائیل با یک کشور عربی: لغو ویزا

در سفر هیات عالی‌رتبه مقامات امارات به اسرائیل توافقنامه‌های دوجانبه امضاء می‌شود

مشاور امنیت ملی اسرائیل (چپ) در پایان نخستین سفر رسمی خود به امارات متحده عربی،‌اول سپتامبر۲۰۲۰-NIR ELIAS / POOL / AFP

یک روز پس از آنکه کابینه امارات متحده عربی برقراری روابط کامل دیپلماتیک با اسرائیل را به تصویب رساند، هیاتی از امارات به اسرائیل می‌رود تا برای نخستین بار در تاریخ روابط اسرائیل با کشورهای عربی، توافقنامه لغو ویزا برای سفر بین دو کشور را امضاء کند.

به گزارش اورشلیم پست از دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو و وزیر امور مالی امارات متحده عربی امروز (سه‌شنبه)، توافق سفر شهروندان دو کشور بدون ویزا را امضاء خواهند کرد.

براساس این توافق شهروندان دو کشور می‌توانند بدون نیاز به گذراندن مسیر پردردسر درخواست صدور ویزا، بین اسرائیل و امارات سفر کنند. البته این توافق پس از امضاء باید به طور رسمی در نهادهای اجرایی و قانونگذاری دو کشور تصویب شود.

هرچند اسرائیل در چهار دهه اخیر با مصر، اردن و اخیرا بحرین نیز توافق صلح امضاء کرده، اما تا کنون تنها در مورد امارات متحده عربی موضوع  لغو ویزا مطرح شده است. حتی متحدان نزدیک اسرائیل مانند آمریکا نیز هنوز چنین قراردادی با تل‌آویو ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هاآرتص در این زمینه می‌نویسد: هیاتی متشکل از مقامات اماراتی و آمریکایی شامل استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری از امروز (سه‌شنبه) از ابوظبی به اسرائیل سفر می‌کند تا مجموعه‌ای از توافق‌های همکاری از لغو ویزا تا هوانوردی، سرمایه‌گذاری، علوم و تکنولوژی را به امضاء‌ برساند. این سفر پنج ساعت به طول می‌انجامد.

این در حالی است که روز گذشته نخستین پرواز مسافربری هواپیمایی اتحاد متعلق به امارات متحده عربی در فرودگاه بن‌گوریون در نزدیکی تل‌آویو به زمین نشست. در حال حاضر اسرائیل و امارات برای انجام ۲۸پرواز هفتگی توافق کرده‌اند.

به گزارش تایمز اسرائیل، بنیامین نتانیاهو و مقامات کابینه او از هیات امارتی  که در راس آنها وزیر اقتصاد حضور دارد، استقبال خواهند کرد. به گزارش این روزنامه، دو طرف توافقنامه‌های دوجانبه متعددی را منعقد می‌کنند.

بنابراین گزارش، پیمان لغو ویزا بین دو کشور، نخستین توافق از این دست بین یک کشور یهودی و یک کشور عرب مسلمان خواهد بود. این توافق در نشستی با حضور مقامات عالی‌رتبه در تل‌‌آویو امضاء می‌شود. در این نشست نتانیاهو، منوچین و دو وزیر بلندپایه امارات متحده عربی حضور خواهند داشت. این نخستین حضور یک هیات عالی‌رتبه اماراتی در اسرائیل است که پس از امضاء توافق عادی‌سازی روابط، انجام می‌شود.

اسرائیل و امارات ماه گذشته توافق ابراهیم را در کاخ سفید امضاء کردند. در هفته‌های گذشته تحولاتی در روابط دو کشور رخ داده که تا چند ماه قبل تصور آن نیز دشوار بود.

مقامات امارات و اسرائیل بر این باورند که این توافق نشان داد، می‌توان با نگاهی دیگر به راه‌حل مناقشه‌های منطقه‌ای نگریست. راه‌حلی بر مبنای پیشرفت تدریجی از مسیر مذاکره با هدف دستیابی به صلح و ثبات.

مقامات جمهوری اسلامی به‌شدت این توافق را محکوم کرده‌اند و کشورهای عربی که در مسیر صلح با اسرائیل گام برمی‌دارند را «به خیانت به آرمان‌های فلسطین» متهم کرده‌اند.

ناظران بر این باورند تهدید‌های ناشی از ستیزه‌جویی‌های جمهوری اسلامی در منطقه، نقش مهمی در شکل‌گیری توافق ابراهیم و صلح بحرین با اسرائیل ایفا کرده‌ است. روندی که انتظار می‌رود به زودی سودان نیز به آن ملحق شود.