دیپلمات‌های چینی همتای تایوانی خود را راهی بیمارستان کردند

دو دیپلمات چینی قصد داشتند برای جمع‌آوری اطلاعات و عکاسی وارد مراسم بزرگداشت روز ملی تایوان شوند

معترضان در مقابل کنسولگری چین در واشینگتن به مناسبت کمپین جهانی علیه رژیم کمونیست چین پلاکاردی به دست دارند که روی آن نوشته شده:«تایوان را به حال خود بگذارید»-Frederic J. BROWN / AFP

تایوان مقامات چینی را متهم کرده که اخیرا در جریان برنامه‌ای در فیجی، دیپلمات‌هایش را طوری مورد حمله قرار داده که یکی از آنها برای درمان به بیمارستان منتقل شد.

وزارت خارجه تایوان گفته این حادثه در روز پنج شنبه ۸ اکتبر در جریان برنامه‌ای برای بزرگداشت روز ملی تایوان در هتل گراند پاسیفیک اتفاق افتاده است.

این وزارتخانه اعلام کرد، دو دیپلمات چینی سعی داشتند به زور وارد برنامه شده و به جمع‌آوری اطلاعات، از جمله عکاسی از شرکت‌کنندگان بپردازند. وقتی دیپلمات‌های تایوانی مانع آنها شدند، درگیری آغاز شد و یکی از دیپلمات‌های تایوانی با جراحتی که بر سرش وارد شده بود، به بیمارستان منتقل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، معاون وزیر خارجه تایوان، هنری تسنگ، به مجلس کشور اطلاع داده که دولت ضمن محکوم کردن «این اقدام نابخردانه دیپلمات‌های چینی» تحقیقاتی را آغاز کرده تا دریابد این حادثه یک اقدام برنامه‌ریزی شده بوده یا به صورت خودجوش اتفاق افتاده است.

به گزارش گاردین، تایوان روابط دیپلماتیک رسمی با فیجی ندارد، اما دست کم دو وزیر از دولت فیجی، و دیپلمات‌هایی از سایر کشورها و کارکنان سازمان‌های غیرانتفاعی محلی و بین‌المللی در این برنامه حضور داشتند.

چین روایت دولت تایوان را مورد تردید قرار داده است. سفارت جمهوری خلق چین در فیجی گفته چنین «اتهاماتی درباره اعضاء سفارت چین  با حقیقت کاملا ناسازگاری دارند.»

در این اطلاعیه آمده است: برنامه «موسوم به روز ملی» در معرض عموم «به وضوح ناقض اصل چین واحد و قوانین و مقررات دولت فیجی است چرا که تلاشی محسوب می‌شود در جا انداختن مفهوم دو چین یا یک چین و یک تایوان در جامعه بین‌الملل.»

در ادامه اطلاعیه سفارت چین آمده است: «در آن روز، اعضاء دفتر تجاری تایپه در فیجی با ایجاد تحریکاتی در مقابل کارکنان سفارت چین که در محوطه عمومی خارج از محل برنامه در حال انجام وظیفه بودند، موجب جراحت و صدمه دیدن یک دیپلمات چینی شدند.»

این بیانیه می‌افزاید: سفارت چین موجاب نگرانی جدی خود را در رابطه با این حادثه به مقامات فیجی اعلام کرده و خواستار دخالت پلیس برای بررسی موضوع شده‌اند.

اطلاعیه همچنین از تایوان به عنوان «بخشی تفکیک‌ناپذیر از قلمرو چین» اشاره کرده است.

موضوع حاکمیت تایوان در سال جاری بیش از گذشته مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار گرفته است. این جزیره، در مباحث بررسی جهانی ویروس کرونا در سازمان بهداشت جهانی به درخواست چین کنار گذاشته شد.

چین از راه‌های دیگر نیز بر ادعای خویش در حاکمیت تایوان تأکید کرده است. تایوان اخیرا اعلام کرد برای تجهیز نیروی هوایی خود در مواجهه با ماجراجویی‌های چین ۹۰۰ میلیون دلار فقط در سال جاری هزینه کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان