پیشنهاد هند برای تضمین دسترسی همگانی به واکسن کووید

کشورهای توسعه‌یافته با پیشنهاد مشترک هند و آفریقای جنوبی در سازمان جهانی بهداشت مخالفت کردند 

هندوستان و آفریقای جنوبی در اواسط اکتبر پیشنهادی را به شورای وجوه تجاری حقوق مالکیت معنوی (تریپس) سازمان جهانی تجارت عرضه کردند-Dibyangshu SARKAR / AFP

هم‌زمان با نگرانی‌هایی که درمورد رقابت کشورها و دامن زدن به «ملی‌گرایی واکسنی» وجود دارد، سازمان جهانی بهداشت از پیشنهاد هندوستان و آفریقای جنوبی مبنی بر مستثنا کردن پیشرفت‌های بهداشتی در زمینه مقابله با کووید-۱۹ از حقوق مالکیت بین‌المللی حمایت کرد.  

 پیشنهادی که این دو کشور نخستین بار در سازمان جهانی تجارت مطرح کرده‌اند، از سوی شماری از کشورهای توسعه یافته با مخالفت مواجه شد.  

 تدروس ادهانوم گبریسوس دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هم در توییتر نوشت: «سازمان جهانی بهداشت از پیشنهاد اخیر هندوستان و آفریقای جنوبی مبنی بر تسهیل پیمان‌های مالکیت معنوی و بین‌المللی مربوط به آزمایش‌ها، درمان‌ها و واکسن‌های کووید-۱۹ استقبال می‌کند تا این ابزارها ارزان در اختیار تمام نیازمندان قرار گیرد.»  

گبریسوس افزود: «پایان دادن به همه‌گیری کرونا با همکاری آغاز می‌شود. سازمان جهانی بهداشت در ماه مه مجموعه دسترسی به فناوری کووید-۱۹ (کتاپ) را ایجاد کرد و از کشورها دعوت کرد داده‌ها، دانستنی‌ها و مطالب مشمول مالکیت معنوی راجع به فرآورده‌های بهداشتی درمانی حیاتی برای مبارزه با ویروس کرونا را هم‌رسان کنند.»  

سازمان جهانی بهداشت قبلاً در مورد «ملی‌گرایی واکسنی» هشدار داده بود اما گروه آکسفام بعد از آن که پی برد گروهی از کشورهای ثروتمند و دارای فقط ۱۳ درصد جمعیت جهان بیش از ۵۱ درصد واکسن‌های احتمالی موجود را خریده‌اند با انتشار گزارشی نگرانی‌های کشورهای رو به توسعه را بازتاب داد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آکسفام در گزارش خود هشدار داده است اگر در رویدادی نامحتمل تمامی پنج واکسنی که قراردادهای خرید آن‌ها علنی شده است، موفقیت‌آمیز باشند نزدیک به دوسوم جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۲ به واکسن دسترسی نخواهند داشت.  

هندوستان و آفریقای جنوبی در تاریخ ۱۵ و ۱۶ اکتبر پیشنهادی را به شورای وجوه تجاری حقوق مالکیت معنوی (تریپس) سازمان جهانی تجارت عرضه کردند و از اعضا خواستند موقتاً  مقرراتی مثل قانون حفاظت از حق اختراع را لغو کنند تا مبادا تولید جهانی واکسن به تأخیر بیفتد.  

گروه‌ها و کشورهای توسعه‌یافته از جمله ایالات متحده، اتحادیه اروپا، کانادا، ژاپن، بریتانیا، استرالیا و سوییس با این پیشنهاد مخالفت کردند اما شماری از کشورهای آفریقا و کشورهای آسیایی رو به توسعه مثل بنگلادش، سریلانکا، پاکستان و نپال با آن موافقت کردند. چند کشور شامل چین، ترکیه، فیلیپین و کلمبیا نیز اطلاعات بیشتری درخواست کردند. اکنون کشورهای عضو در مورد این پیشنهاد بحث خواهند کرد و ممکن است تا قبل از پایان سال موضوع دوباره مطرح شود.

© The Independent

بیشتر از جهان