پمپئو: خرید و فروش تسلیحات با ایران مجازات آمریکا را در پی دارد

وزیر خارجه آمریکا گفت تحریم تسلیحاتی ایران به قوت خود باقی است

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده - Manuel Balce CENETA / POOL / AFP

همزمان با فرا رسیدن موعد لغو تحریم تسلیحاتی ایران بر اساس توافقنامه هسته‌ای موسوم به برجام، وزیر خارجه ایالات متحده روز یک‌شنبه ۲۷ مهر با صدور بیانیه‌ای گفت که تمامی تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، از جمله تحریم تسلیحاتی، از یک ماه پیش به جای خود برگشته‌اند.

مایک پمپئو در بیانیه‌ای که در توییتر هم منتشر شد گفت: «برهمین اساس، صادرات سلاح‌های متعارف خاص به ایران ناقض قطعنامه ۱۹۲۹ است، و خرید هرگونه تسلیحات از ایران ناقض قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل شمرده می‌شود».

تابستان امسال، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و بازگرداندن تحریم‌های پیش از برجام شورای امنیت، با رای منفی اعضای این شورا روبه رو شد.

این هفته حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفته بود که با لغو تحریم تسلیحاتی ایران، جمهوری اسلامی اکنون می تواند از هر کشوری سلاح بخرد یا به هر کشوری جنگ افزار بفروشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه آمریکا در ادامه بیانیه گفت: «آمریکا آماده است برای مجازات هر فرد یا نهادی که به تامین، فروش یا انتقال تسلیحات متعارف به ایران یا به بیرون از این کشور یاری برساند، و نیز اشخاصی که دانش فنی یا پشتیبانی مالی و خدماتی و دیگر کمک‌های مرتبط با این تسلیحات به ایران ارائه می‌کنند، از اختیارات داخلی خود استفاده کند».

آقای پمپئو افزود: «هر کشوری که خواهان صلح و ثبات در خاورمیانه است و از مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند، باید از هرگونه داد وستد تسلیحاتی با ایران خودداری کند».

در این بیانیه آمده‌است که فروش سلاح به ایران باعث افزایش تشنج در منطقه می‌شود و جنگ‌افزار‌های خطرناک بیشتری در دست گروه‌های تروریست و شبه‌نظامیان نیابتی ایران می‌رساند.

مایک پمپئو در پایان بیانیه گفت: « ایالات متحده خواهان صلح با ایران است و امیدوار است روزی برسد که رهبران ایران هم هدفشان همین باشد. اگر رهبران حکومت ایران از سودای صدور انقلاب دست بردارند، در واشنگتن شریکی سخاوتمند خواهند یافت که به گرمی به ایشان خوشامد می‌گوید.»