درخواست «هزار بار اعدام» برای روحانی: تنش در حاکمیت ایران

«رئیس جمهور بعدی از اصولگرایان است و نرمش قهرمانانه خواهد کرد»

تظاهرات علیه حسن روحانی در حوزه علمیه قم، سال ۱۳۹۸ - عکس از خبر آنلاین

سخنان هفته گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در جلسه هیات دولت که با اشاره به تحریم آمریکا از «صلح امام حسن» سخن گفته بود، چند روز پرتنش را برای وی در پی داشت.

ابتدا روزنامه تندرو کیهان که در محافل سیاسی از آن به عنوان ارگان بازگوکننده نظرات علی خامنه‌ای یاد می‌شود و حسین شریعتمداری، سردبیر آن را سخنگوی غیررسمی نظرات رهبر جمهوری اسلامی ایران عنوان می‌کنند، با تیتر«مردم انتظار کار دارند نه تحریف تاریخ»، به سخنان رئیس جمهوری ایران واکنش تندی نشان داد و حسن روحانی را به «تحریف تاریخ» متهم کرد. 

کیهان نوشت:« در شرایطی که کشور درگیر تبعات نسخه سازش به‌عنوان راه رونق اقتصادی است و حامیان آن باید پاسخگوی خسارت‌های حاصل از این تجویز در طی ۷ سال گذشته باشند، اما متأسفانه رئیس ‌جمهوری بار دیگر برای اقناع‌سازی افکار عمومی به تحریف وقایع تاریخی صدر اسلام روی آورد.»

کیهان آقای روحانی را متهم کرد که اصرار دارد حکایت صلح امام دوم شیعیان با خلیفه عباسی مصادره به مطلوب کند و »به خیانت برخی خواص و فرماندهان لشکر در این صلح تحمیلی نپردازد.»

همزمان مجتبی ذوالنوری، نماینده تندرو مجلس شورای اسلامی، در واکنش به حرف‌های حسن روحانی گفت که «اکثریت قاطع ملت» به کمتر از «عزل و مجازات» حسن روحانی راضی نیستند. این نماینده اصولگرا و مخالف توافق هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی، در واکنشی تند، خطاب به حسن روحانی در حساب توییتر خود نوشت: «جناب روحانی، اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن بامعاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکر می‌‌کنید! امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند؛ با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.»

آقای ذوالنوری پیش‌تر هم مسئله استیضاح حسن روحانی را مطرح کرده بود و یک روز پس از توییت خود، تاکید کرد که طرح استیضاح رئیس جمهوری به قوت خود باقی است. 

عبدالله رمضانزاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، اما در واکنش به گفته‌های آقای ذوالنوری در خصوص «اعدام حسن روحانی» درحساب توییتر خود نوشت: «می‌خواهید بدانید نظر مردم ایران راجع به مذاکره چیست؟ موضوع را به رفراندوم بگذارید تا معلوم شود مذاکره خدمت است یا خیانت.»

همزمان، حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، در یادداشتی در توییتر، در واکنش به نوشته‌های  ذوالنوری نوشت:‌ «استیضاح حق اکثریت قاطع مجلس است، اما ایجاد تزلزل در حاکمیت، تضعیف دولت در زمان جنگ اقتصادی، نخ دادن به هر دو نامزد انتخاباتی آمریکا برای کوتاه نیامدن در برابر دولت فعلی ایران و تعویق هرگونه رفع یا کاهش تحریم‌ها تا استقرار دولت بعدی در ایران، از وظایف نماینده‌ای با ۲۰۴ هزار رای نیست.»

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس دوره پیش (مجلس دهم) نیز در توییتی خطاب به معترضان به گفته‌های حسن روحانی، نوشت:« من مذاكره با آمريكا را در شرايط فعلی به صلاح كشور نمی‌دانم، اما معتقدم اظهارنظر هر ايرانی خصوصا رئيس جمهوری در اين مورد بايد آزاد باشد و نبايد موجب توهين و تهديد شود. اين كه مقام رهبری مخالف مذاكره هستند، مانع اظهارنظر ديگران نيست.»

اعتراض تندروهای حکومتی به گفته‌های حسن روحانی به دلیل طرح «صلح امام حسن» در دورانی که نیاز به صلح است، در حالی مطرح می‌شود که دولت ایران تحت فشار تحریم‌های چندساله آمریکا و بحران‌‌های اقتصادی ناشی از آن مشکلات بسیاری در پیش روی خود دارد. 

صادق زیباکلام، تحلیلگر اصلاح طلب موج تبلیغات علیه حسن روحانی را «آدرس غلط» اصولگریان عنوان کرد و گفت:«این موج تبلیغاتی ایجاد شده درباره استیضاح و اعدام روحانی، همه آدرس‌های غلط اصولگرایان به مردم است. این تبلیغات البته دیگر جوابگو نیست و شاید جز ۲۰ درصد از مردم کشور که نگاه تندرو‌های اصولگرا را می‌پسندند، کسی این آدرس‌های غلط را نمی‌پذیرد و مردم می‌دانند که چرا کشور به اینجا رسیده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در گفت‌وگو با فرارو با تشبیه وضعیت کشور به باتلاق، گفت: «کشور در وضع واقعا بدی قرار دارد. این وضعیت دیگر بحران نیست. از بحران فراتر رفته‌ایم و وارد باتلاق شده‌ایم. در باتلاق کسی باید وارد شود، دست ما را بکشد، تا بتوانیم بالا بیاییم. خودمان نمی‌توانیم کاری کنیم. اصولگرایان این را فهمیده‌اند. آن‌ها ریشه مشکلات و نابسامانی‌ها را می‌دانند. آن‌ها می‌دانند که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عامل اصلی ورود ایران به این باتلاق است.» 

او با اشاره به این که اصولگرایان نمی‌خواهند مذاکره با آمریکا به نام حسن روحانی ثبت شود، همچنین اشاره کرد که سال آینده رئیس جمهوری تغییر می‌کند و افزود :«اگرچه که امروز مدام به روحانی حمله می‌شود که چرا حرف از صلح می‌زنی، اما رئیس جمهوری بعدی که از تندرو‌ها خواهد بود، به سمت‌وسوی نرمش قهرمانانه می‌رود. آن وقت کسی انتقاد نمی‌کند. همچنان که شاهدیم تندروها هیچ کاری به مجلس یازدهم ندارند و از مجلس نمی‌پرسند پس از شش ماه کار به جز چند حرکت پوپولیستی چه گام دیگری در جهت رفع مشکلات برداشته‌اید.» 

در حالی که  پیش‌تر رهبر جمهوری اسلامی ایران مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کرده است، بیشتر رسانه‌های ایران سخنان روز سه‌شنبه گذشته آقای روحانی را تلاش برای مذاکره با آمریکا ارزیابی کردند.

بیشتر از