دبیرکل سازمان ملل: جهان طبقاتی در مبارزه با کووید شکست می‌خورد

«این همه‌گیری برای فقیرترین مردم جهان بحرانی مضاعف است»

گوترش: زنان بیشتر در معرض خطرند، چون احتمال بیکاری آنها بیشتر است - رویترز

دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داده است که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر ممکن است به علت نبودِ «اتحاد» جهانی در دوره بحران کووید-۱۹ به ورطه فقر و گرسنگی بیفتند.

آنتونیو گوترش، نخست وزیر سابق پرتغال که از سال ۲۰۱۷ تا کنون دبیر کل این سازمان بوده است، گفت احساس می‌کند اگر کشورها با یکدیگر همکاری نزدیکتری برای مبارزه با این ویروس داشتند، بیش از این‌ها می‌شد کار کرد.

آقای گوترش ۷۱ ساله در سخنرانی خود به مناسبت روز جهانی ریشه‌کنی فقر، گفت این همه‌گیری برای فقیرترین مردم جهان «دوبرابر بحران‌زا» است.

او گفت زنان در معرض بیشترین خطر قرار دارند، زیرا بیشتر احتمال دارد بی‌کار شوند و «کمتر احتمال دارد از حمایت اجتماعی برخوردار باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گوترش اصالتاً اهل کشوری است که به علت برقراری قرنطینه زودهنگام در جریان موج اول همه‌گیری مورد تقدیر قرار گرفت، اما هفته پیش رکورد بالاترین تعداد مبتلایان جدید روزانه را از آغاز همه‌گیری تا کنون زد (۲۰۷۲ مورد).

آنتونیو کوستا، نخست وزیر کنونی این کشور، اعلام کرد که برای نخستین بار در بازه بیش از یک ماه اخیر، محدودیت‌های جدیدی اعمال می‌شود. اجتماع بیش از پنج نفر ممنوع است و لایحه اجبار ماسک زدن در همه اماکن عمومی، به مجلس می‌رود.  

آقای گوترش در مصاحبه با خبرگزاری پرتغالی لوسا گفت: «همه‌گیری کووید-۱۹ چالش بزرگی برای کل جامعه جهانی، برای چندجانبه‌گرایی، و برای من به عنوان دبیر کل سازمان ملل است.»

«متأسفانه این آزمونی است که جامعه جهانی تا کنون از آن سربلند بیرون نیامده است.»

«امسال ممکن است تا ۱۱۵ میلیون نفر در اثر همه‌گیری کووید ۱۹ به ورطه فقر درافتند. برای مبارزه با این همه‌گیری نیاز به هم‌بستگی و اقدام جدی و هماهنگ داریم.

در این دوران استثنایی باید با تلاشی استثنایی به فقر پایان دهیم.»

آنتونیو گوترش، ۱۷ اکتبر ۲۰۲۰

آقای گوترش گفت اگر با هماهنگی اقداماتی انجام نمی‌دادیم، «یک ویروس ریز ممکن بود میلیون‌ها نفر را به ورطه فقر و گرسنگی دراندازد و اثرات اقتصادی‌اش می‌توانست تا سال‌ها باقی بماند.»

او روز شنبه هفته گذشته در پیامی ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شد، توضیح داد که فقیرترین مردم جهان در معرض بیشترین خطر از جانب کووید-۱۹ هستند.

او گفت: «اولاً احتمال تماس این مردم با این ویروس از همه بیشتر است و کمترین دسترسی را هم به خدمات بهداشتی و درمانی باکیفیت، همین‌ها دارند.»

«ثانیاً برآوردهای اخیر نشان می‌دهد این همه‌گیری ممکن است امسال تا ۱۱۵ میلیون نفر را به ورطه فقر بیندازد. این اولین بار در چندین دهه اخیر است که به جای کاهش فقر، شاهد افزایش آن هستیم.»

او افزود «زنان در معرض بیشترین خطرند، چون بیشتر احتمال دارد بیکار شوند و کمتر احتمال دارد از حمایت اجتماعی برخوردار شوند.»

دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار انجام «اقدام جدی و هماهنگ» شد و از دولت‌ها خواست تا با سرمایه‌گذاری برای بهبود پایدار وضع اقتصادی خود، هرچه سریعتر اقتصاد خود را سر و سامان دهند.

او گفت: «تنها راهمان برای این که به سلامت از این همه‌گیری به در آییم، این است که دست به دست هم بدهیم.»

© The Independent