سفیر جدید جمهوری اسلامی به پایتخت تحت کنترل حوثی‌ها رسید

گفته می‌شود سفیر جدید از نزدیکان قاسم سلیمانی بوده است

وزیر اطلاع‌رسانی دولت قانونی یمن می‌گوید که سفیر جدید ایران از نزدیکان قاسم سلیمانی است و قصد دارد شورشیان را آموزش نظامی دهد - عکس از ایمنا

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که حسن ایرلو، سفیر جدید این کشور وارد صنعا، پایتخت یمن، شد.

سعید خطیب‌زاده در این باره گفت که قرار است ایرلو استوارنامه خود را به رئیس شورای‌ عالی سیاسی یمن ارائه کند و رونوشتی از آن را نیز به هشام شرف، وزیر خارجه دولت نجات ملی بدهد.

معمر الارياني، وزیر اطلاع‌رسانی دولت قانونی یمن با اعتراض به این انتخاب گفته است، حسن ایرلو یکی از نیروهای قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس است که به عنوان سفیر به صنعا اعزام شده است.

او ادامه داد که این فرستاده حکومت ایران یک مقام نظامی است که قرار است به تروریست‌ها آموزش نظامی دهد.

پیشتر در مرداد سال گذشته، ابراهیم محمد الدیلمی به‌ عنوان سفیر فوق‌العاده جمهوری یمن در ایران انتخاب شده بود که این انتخاب مورد رضایت جنبش انصارالله یمن قرار گرفت و محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش نیز آن را تبریک گفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرایط یمن در حال حاضر بحرانی و بی‌ثبات است. این کشور از سال ۲۰۱۴ در پی استعفای عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور این کشور و فرارش به عربستان سعودی، وارد جنگ داخلی شد. نیروهای انصارالله و شورشیان حوثی با حمله به پایتخت و برخی دیگر از مناطق کشور، کنترل آن را به دست گرفتند.

اما از سال ۲۰۱۵، ائتلافی به رهبری عربستان سعودی با حمله به مواضع حوثی‌ها، آنها را تا حد زیادی عقب راند.

جمهوری اسلامی ایران نیز با حمایت از نیروهای حوثی به مقابله به حملات نظامی عربستان نظامی برخاست. اگرچه ایران تا به‌ حال هیچ‌گاه به ‌صورت رسمی، حمایت فنی و ارسال کمک‌های نظامی برای حوثی‌ها را تأیید نکرده است.

سازمان حقوق بشری «سام» پیشتر گزارش داده بود که بیش از صد هزار نفر تا به ‌حال در یمن کشته شده‌اند.

بیشتر از