شکایت خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی از سپاه در دادگاه واشنگتن

شاکیان می‌گویند هیچ اعتمادی به قوه قضاییه ایران برای اجرای عدالت ندارند

یادبود قربانیان هواپیمای اوکراینی در کانادا – 13 ژانویه 2020 - Walter Tychnowicz / AFP

خانواده‌های چندی از قربانیان پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین از ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دادگاه فدرال حوزه واشنگتن دی‌سی شکایتی را ثبت کردند.

بر اساس اعلام دفتر حقوقی هریسچی، خانواده تعدادی از قربانیان سقوط هواپیما که تبعه آمریکا هستند به دلیل قتل خانواده درجه یک خود با موشک‌های پدافند هوایی سپاه پاسداران، عدم حفظ امنیت جان مسافران در شرایط جنگی، مخفی کردن شواهد کلیدی و نابود کردن بقایای هواپیما و سرنشینان در محل سقوط شکایتی را تنظیم کردند.

این شکایت به ‌منظور روشن‌سازی زوایای مخفی این حادثه و جلوگیری از تبانی بین ایران و شرکت اوکراینی برای سرپوش ‌گذاشتن بر حقایق و نفی حقوق خانواده قربانیان حادثه ثبت شده ‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شکایت تنها یکی از چندین تلاش بین‌المللی حقوقی موجود علیه ایران است.

دفتر حقوقی هریسچی با تاکید بر این که شاکیان هیچ اعتمادی به قوه قضاییه ایران برای اجرای عدالت ندارند، اظهار امیدواری کرد که تشکیل این پرونده در دادگاه فدرال واشنگتن «قدمی تاثیرگذار در جهت دادخواهی و پاسخگویی عوامل و آمرین این جنایت باشد».

همزمان با اعلام این خبر، دیروز شنبه، ۲۶ مهرماه، اعلام شد که تهران میزبان دومین دور از مذاکرات ایران و اوکراین درباره ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی خواهد بود. دور دوم این مذاکرات از روز دوشنبه ۲۸ مهر آغاز می‌شود و تا روز چهارشنبه ۳۰ مهر ادامه خواهد یافت. اولین دور مذاکرات دو کشور در روزهای نهم و دهم مردادماه سال جاری در شهر «کی‌یف» پایتخت اوکراین برگزار شد.

پس از پایان دور اول این مذاکرات، انجمن خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه با انتشار بیانیه‌ای، خواستار شفاف‌سازی درباره اطلاعات «جعبه سیاه» این هواپیما شدند.

پرواز شماره ۷۵۲ با هواپیمای اوکراینی، بامداد ۱۸ دی‌ماه سال ۹۸ با شلیک پدافند سپاه پاسداران در اطراف فرودگاه «امام خمینی» سرنگون شد و ۱۷۶ سرنشین آن، از جمله شهروندان خارجی و دوتابعیتی، جان باختند.

بیشتر از