عبدالله عبدالله فردا به تهران می‌رود 

تهران از روند جاری مذاکرات صلح قطر راضی نیست

آقای عبدالله رابطه عمیق تاریخی با جمهوری اسلامی ایران دارد- ATTA KENARE / AFP

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان، فردا یکشنبه در راس هیات عالیرتبه دولتی به تهران می‌رود تا با مقامات ارشد سیاسی و نظامی این کشور همسایه درباره روند جاری صلح دیدار و گفت‌وگو کند.  

مجیب الرحمان رحیمی، مشاور ارشد آقای عبدالله، به ایندیپندنت فارسی گفت که این سفر دو روزه خواهد بود و آقای عبدالله با حسن روحانی، رئیس جمهوری، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس، سید محمود علوی و رضا اردکانیان، وزیران اطلاعات و نیرو و علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو خواهد کرد.  

این سومین سفر منطقه‌ای آقای عبدالله پس از رسیدن به مقام ریاست شورای عالی مصالحه ملی است که رهبری روند صلح افغانستان را به عهده دارد. محور اصلی این دیدارها، گفت‌وگو درباره صلح و تقویت اجماع منطقه‌ای برای روند مذاکرات دوحه است.  

او پیش از این با هدف جلب حمایت هند و پاکستان از روند صلح افغانستان، به آن کشورها سفر کرده بود. سه سفر دیگر منطقه‌ای آقای عبدالله به ترکیه، ترکمنستان، و ازبکستان خواهد بود.  

آقای عبدالله رابطه عمیق تاریخی با جمهوری اسلامی ایران دارد که به دوران حمایت تهران از نیروهای مقاومت ضدطالبان به رهبری فرمانده فقید، احمدشاه مسعود، برمی گردد. 

اما نشانه های زیادی وجود دارد که تهران از روند جاری صلح قطر راضی نیست و رهبری آمریکا را  بر روندی که در جریان است، برنمی‌تابد. 

تهران به صراحت گفته است که امید ندارد روند جاری صلح موفق شود. 

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، چندی پیش تاکید کرده بود که باید از رهگذر گفت‌وگوهای بین‌افغانی به روند صلح در افغانستان پرداخته شود، اما «عوامل گوناگونی وجود دارد که ایران را نسبت به برنامۀ صلح آمریکا با طالبان ناامید می‌کند.»

همین هفته پیش نیز زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه دولت آمریکا برای صلح افغانستان، گفت که ایران می‌خواهد آمریکا در افغانستان در یک جنگ غیرقابل پیروزی و پرهزینه درگیر بماند و دوست ندارد روند صلح افغانستان موفق شود. 

او که از راه دور در جلسه انستیتوی پیرسون دانشگاه شیکاگو شرکت کرده بود، گفت: «دو ایران وجود دارد، یکی وزارت خارجه ایران که اعلامیه‌هایی می‌دهد که می‌شود گفت موضع مثبت در قبال صلح افغانستان دارند، و ایران دیگری هم هست که می‌خواهد آمریکا در افغانستان در یک جنگ ناموفق و پر هزینه مشغول بماند و از افغانستان به عنوان ابزار برضد آمریکا استفاده می‌کند. ایران دومی، دوست ندارد روند صلح افغانستان موفق شود.»

در دیدارهای آقای عبدالله هیچ اشاره‌ای به ملاقات او با فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران که نقش مهمی در اجرای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان و دیگر همسایگانش دارد، اشاره نشده است. 

از سوی دیگر، رحمت الله نبیل، رئیس پیشین اداره امنیت ملی کشور، می‌گوید حمله خونین اخیر طالبان به ولایت هلمند که چند روز طول کشید و باعث آوارگی هزاران نفر شد، از سوی طالبانِ نزدیک به ایران اجرا شد. او می‌گوید که طالبان چند شاخه دارد و به خاطر رسوایی بیشتر نمی‌خواهند افشا کنند که این حملات کار شورشیان نزدیک به ایران بوده است. 

 نه ایران و نه طالبان، واکنشی به این اظهارات نشان نداده‌اند. اما این بزرگترین حمله طالبان از زمان توافق صلح آمریکا و طالبان در دوحه قطر قلمداد می‌شود. 

بیشتر از