جشن کابل؛ پایان لیگ فوتبال زنان و مردان در میان شادی و هلهله

مسابقات در ورزشگاهی برگزار شد که روزگاری طالبان در آن زن‌ها و مردان را می‌کشتند

امروز کاخ ریاست جمهوری میزبان کسانی است که در تمام دو هفته گذشته در سراسر کشور امید و افتخار آفریدند. فوتبالیست‌های لیگ برتر افغانستان دیروز آخرین رویارویی ورزش خود را در نهمین فصل این رقابت‌ها در میان شور و هلهله، رقص و آواز و در فضای امن برپا کردند.

ورزشکاران و حامیانشان مرد و زن و کودک آن‌ها از ولایت‌های مختلف خود را به پایتخت کابل رسانده بودند تا لیگ برتر را که معنایی فراتر از مسابقات ورزشی داشت، برگزار کنند.

این مسابقات در ورزشگاه‌‌‌هایی برگزار شد که پیش‌تر طالبان از آن‌ها به عنوان مکانی برای به گلوله بستن یا اعدام غیرقانونی زنان و مردان استفاده می‌کردند و پیام روشنی به مذاکره‌کنندگان صلح دو طرف فرستاد که افغانستان تغییر کرده و کشوری نیست که بیست سال پیش طالبان بر آن حکم می‌راندند. حدود چهل روز است که نمایندگان طالبان و دولت در پشت میز مذاکره در قطر بر سر اصول و موضوعات گفتگو توقف کرده‌اند و به‌رغم تلاش دیپلمات‌های خارجی گشایشی در کار وجود ندارد. 

از این رو برگزاری لیگ برتر در میان حضور پرشور تماشاچیان اهمیت مضاعف پیدا کرده است.

در میان هزاران تماشاچی که خود را به ورزشگاه‌ها رسانده بودند، تعدادی از سیاستمداران برجسته نیز دیده می‌شدند. 

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی و امرالله صالح، معاون‌ اول رئیس‌جمهور نیز برای تشویق فوتبالیست‌ها در کنار تماشاچیان دیده می‌شدند.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور نیز با انتشار پیام ویدئویی برای ورزشکاران آرزوی موفقیت کرد و آنان را پیام‌آوران صلح خواند.

او گفت دولت برای تقویت ورزش برنامه‌های خوبی دارد که در آینده‌ عملی خواهد شد. او گفت آن‌ها برای مردم افغانستان افتخار می‌آفرینند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله که مسئولیت تأمین امنیت مسابقات را به عهده داشت، در توییتی نوشت: «دشمن با تبلیغات کاذب قطعاً نمی‌توانست مانع خوشی مردم ما شود مسابقات لیگ برتر امسال در فضای آرامش و امنیت برگزار شد. نیروهای قهرمان امنیتی و دفاعی برای تأمین امنیت دائمی و صلح پایدار تلاش می‌کنند.»

رقابت‌های فصل نهم لیگ‌ برتر فوتبال افغانستان با حمایت مالی مستقیم دولت و وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار شده بود.

فصل نهم لیگ برتر فوتبال افغانستان، به دلیل شیوع ویروس کرونا نسبتاً کوتاه‌تر از فصل‌های دیگر و همچنین با تأخیر برگزار شد. فاصله میان مسابقات کم بود و این فصل به‌سرعت هم به پایان رسید.

فصل نهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال افغانستان، همانند هشت سال گذشته با شرکت هشت تیم از مناطق مختلف افغانستان در دو گروه ۴ تیمی برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گروه اول که به نام «گروه مرگ» نامیده شده بود، تیم‌های فوتبال شاهین آسمایی، د میوند اتلان، سیمرغ البرز و عقابان هندوکش حضور داشتند.

تیم‌های طوفان هریرود (مدافع عنوان قهرمانی) د اباسین سپی، د سپین غربازان و موج‌های آمو نیز تیم‌های گروه دوم مسابقات را تشکیل می‌دهند.

در فینال نهمین فصل لیگ برتر فوتبال افغانستان، شاهین آسمایی با تک گل فردین حکیمی توانست تیم سیمرغ البرز را شکست داده و برای پنجمین بار به مقام قهرمانی این مسابقات برسد.

در کنار رقابت‌های لیگ برتر مردان، تیم‌های زنان افغان نیز از ولایت‌های مختلف کشور در چهارمین فصل لیگ برتر خود را برگزار کردند که با قهرمانی تیم طوفان هریرود به پایان رسید. شش تیم ظرف نه روز در میدان‌های باز و پیش چشم هواداران زن و مرد به مصاف هم رفتند. بسیاری این را صرف‌نظر از کیفیت بازی و امکانات ورزشی، دستاورد بزرگ برای زنان افغان می‌دانند که خیلی از تابوها را شکسته‌اند.

 

بیشتر از ورزش