دومین شب ایران در جشنواره جهانی موسیقی رودل‌اشتات

اجرای علی قمصری در جشنواره- گزارش اختصاصی ایندیپندنت فارسی

علی قمصری- عکس از مهدیه پوریادگار

شعر ، موسیقی و آواز ایرانی در دومین روز بزرگترین جشنواره موسیقی فولکوریک جهان در شهر رودل اشتات آلمان بازتاب گسترده ای در میان رسانه ها، کارشناسان و علاقه مندان پروپا قرص موسیقی داشت.

رادیو فرهنگ آلمان در گزارشی درباره اجرای قطعه "تاروپود" ساخته حمید متبسم که مهدیه محمدخانی و وحید تاج آنرا اجرا کردند، گفت: " تاروپود " که داستان عاشقانه خسرو و شیرین است جادوی ادبیات فارسی و موسیقی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وبسایت «فولک ورلد» که پایگاه جهانی موسیقی فولکوریک است نوشته است: «اگر مروری بر تاریخ فرهنگ اروپا بیاندازید دو نقطه در غرب آسیا وجود دارد که تاثیر غیر قابل انکاری بر پیشرفت های ما داشته اند، یکی تمدن بین النهرین و دیگری ایران، در قرون گذشته پیشرو بوده اند».

ایران در آن زمان کشوری غنی از منظر فرهنگی بوده و از سطح و مرتبه بالای هنری و علمی برخواردار بوده است. به همین دلیل پرداختن به ایران به معنای بازگشت به ریشه های عمیق فرهنگی خودمان است. البته که امروز غرب پیشرفت بسیار کرده است اما انگیزه اصلی آن از خاور نزدیک آمده.»

با خبر ها و حس خوب از هنر ایرانی که شهره جهانی دارد به دیدار علی قمصری آهنگساز ایرانی می روم تا در حاشیه جشنواره با وی گفتگو کنم. قمصری چند ماه پیش بخاطر یک اجرای مشترک با یک خواننده زن در ایران، اجازه کارش لغو شده است. او می گوید که یک ماه دیگر این ممنوعیت کاری برطرف شده و می تواند دوباره فعالیت هایش را در ایران از سر بگیرد.

عکس از مهدیه پوریادگار

آخرین باری که قمصری را از نزدیک دیدم چهار سال پیش و در نخستین جشنواره موسیقی زنان ایرانی در برلین بود که وی در آ نوازندگی می کرد. او نوازنده سازهای زهی است ؛ آهنگساز است و البته خوانندگی هم می کند. بارها او را در کنار همایون شجریان دیده ایم و آهنگهایی را که برای علیرضا قربانی ، استاد شجریان و محمد معتمدی و دیگر خواننده های ایرانی ساخته است را شنیده ایم.

قمصری اینک شهرتی جهانی دارد. صدای ساز او را علاقمندان به موسیقی در کشورهای فرانسه، آمریکا، آلمان، اسپانیا، کانادا، مراکش، سوئیس و بسیاری از کشورها شنیده اند. قمصری تنها یک نوازنده نیست. وی محقق و مولف است و کتاب "هارمونی موسیقی ایرانی" حاصل تحقیقات وی در زمینه موسیقی سنتی ایرانی است.

همراه وی در اجرای امشب کامران منتظری نوازنده سازهای کوبه ای است که قطعاتی از هوشنگ ابتهاج و احسان افشاری با ملودی های ایرانی و موسیقی خراسانی و کردی را اجرا کردند.

در سکوت جمعیت حاضر شنیدن بداهه نوازی قمصری و منتظری چنان دلنشین بود که برخی چشم هایشان را روی هم گذاشته بودند تا موسیقی ایران زمین را با عمق جان نوش کنند. قمصری چنین می خواند:

گاهی از سوز دل خویش هوایی برسان

که جز این ناله سوزان تو دمسازم نیست

همه جا هستم و در حال تماشای توام

من تماشاگر نامرئی دنیای توام

بیشتر از فرهنگ و هنر