پیروزی چشمگیر جاسیندا آردرن در انتخابات نیوزیلند

حزب کارگر ۴۹ درصد آرا را به خود اختصاص داد و رقیبش یعنی حزب ملی تنها ۲۷ درصد

Mark Mitchell / POOL / AFP

جاسیندا آردرن، نخست وزیر ۴۰ ساله نیوزیلند از حزب کارگر، روز شنبه با رای اکثریت مردم این کشور برای یک دوره سه ساله دیگر به این مقام برگزیده شد.

خانم آردرن با رای اکثریتی قاطع به پیروزی دست یافته و به این ترتیب پس از چند دهه اولین دولتی را در نیوزیلند تشکیل خواهد داد که حتی نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب را ندارد.

حزب کارگر ۴۹ درصد آرا را به خود اختصاص داد و حزب رقیب یعنی حزب ملی تنها ۲۷ درصد.

آردرن از همان نخستین ساعات شمارش آرا بر جودیت کالینز، رقیب خود از حزب اپوزیسیون، برتری قابل ملاحظه‌ای داشت.

خبرگزاری رویترز با اعلام خبر پیروزی جاسیندا آردرن و حزب چپ میانه او در انتخابات نوشت که انتظار می‌رود او بتواند در کنار حزبش ۶۴ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان نیوزیلند را به دست آورد.

از سال ۱۹۹۶ هیچ حزبی در این کشور نتوانسته است به این برتری حزبی دست یابد.

اگر تحلیل شبکه ای‌بی‌سی استرالیا را بپذیریم که این انتخابات را رفراندومی برای آردرن توصیف کرده بود، حال می‌توان گفت که خانم آردرن از این همه‌پرسی سربلند بیرون آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در سال ۲۰۱۷ به قدرت رسید و کمتر از یک سال بعد دومین رهبر جهان در تاریخ بود که در دوره نخست ‌وزیری زایمان کرده است. نخستین بار تصاویر جاسیندا آردرن زمانی تمام نظرها را به خود جلب کرد که با نوزاد تازه متولد شده‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شد.

شعار انتخاباتی امسال آردرن «به حرکت ادامه‌ دهیم» بود و به جای دگرگونی بر احیا تاکید دارد. افزایش تعطیلات عمومی و حمایت مالی فوری برای مقابله با پیامدهای کووید ۱۹ از اولویت‌های آردرن به‌ شمار می‌رود.

در مقابل خانم آردرن جودیث کالینز، رهبر حزب ملی راست میانه، قرار داشت. کالینز ۲۱ سال از آردرن مسن‌تر است و بر خلاف او یک سیاستمدار سنتی است.

بیشتر از جهان