دولت بریتانیا علیه کارزار انتشار اخبار جعلی درباره واکسن کرونای آکسفورد

بریتانیا انتشار اطلاعات جعلی درباره واکسن کرونای آکسفورد را رقت‌انگیز خواند

تاکنون دستکم دو تصویر که به غلط  آن واکسن را به عنوان «واکسن میمون»‌ به تمسخر می‌گیرند، در رسانه‌های روسیه نشان داده شده‌اند- Vincenzo PINTO / AFP

یک کارزار روسی نشر اطلاعات غلط که برای از بین بردن اعتماد عمومی به کشف واکسن ویروس کرونا تحت نظارت دانشمندان دانشگاه آکسفورد تلاش می‌کند، از سوی دولت بریتانیا محکوم، و «بسیار رقت‌انگیز» توصیف شده است. 

توطئه افرادی در روسیه برای خطرناک جلوه دادن واکسن، که گفته می‌شود برخی مقام‌های دولتی نیز در میان آنان هستند، نخست در روز جمعه توسط روزنامه تایمز گزارش شد. 

این روزنامه ادعا می‌کند که تصاویری که نشان می‌دهد واکسن تولیدی بریتانیا، افراد را به میمون و شامپانزه تبدیل می‌کند، برای مخاطبانی در کشورهای مختلف، از جمله کشورهای غربی (جاهایی که روسیه می‌خواهد واکسن تولیدی خود را در آنها بفروشد) فرستاده می‌شود. 

این کارزار انتشار اطلاعات جعلی در تارنماهای کشورهای هدف، همچنین قصد دارد رسانه‌های دولتی روسی گزارش دهند که این تصاویر و اخبار، شاهد و مدرکی است مبنی بر شک و تردید عمومی نسبت به واکسن دانشگاه آکسفورد. 

تاکنون دستکم دو تصویر که به غلط  آن واکسن را به عنوان «واکسن میمون»‌ به تمسخر می‌گیرند، در برنامه سیاسی «وستی نیوز» در رسانه‌های روسیه نشان داده شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دامنیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، صبح جمعه در برنامه «امروز» کانال ۴ رادیوی بی‌بی‌سی گفت:‌ «راستش این یک اطلاعات جعلی نخ‌نما شده است. اما بسیار جدی است، زیرا تلاشی است برای مختل کردن تلاش‌ها در یافتن واکسن بی‌خطر.» 

او افزود: «ما می‌دانیم که روسیه در کاربرد اطلاعات جعلی به عنوان یک ابزار سیاست خارجی، سابقه دارد. قبلا درباره‌اش صحبت کرده‌ایم. اما در واقع تلاشی است برای انتشار دروغ درباره کووید-۱۹ و به ویژه واکسن آن، و در زمانی که ما به عنوان جامعه بین‌الملل در تلاش هستیم تا دست به دست هم دهیم و یک همه‌گیری جهانی را حل کنیم، بسیار رقت‌برانگیز است.»‌

پرفسور اندرو بولارد، مدیر گروه واکسن دانشگاه آکسفورد، گفت که هرگونه تلاش برای زیر سوال بردن بهداشت عامه «می‌تواند بسیار خطرناک باشد.» 

او گفت:‌ «واکسن، در امر بهداشت عمومی کودکان یک نقطه‌عطف بسیار مهم است، و هر آنچه دیدگاه گسترده‌تر در جوامع جهان را به این سمت ببرد که واکسن‌ها خطرناک هستند، بهداشت کودکان در سرتاسر جهان را نیز به خطر انداخته است.» 

واکسن‌ آکسفورد، که نوعی از ویروس شایعی را که بر انواعی از میمون‌ها موثر بوده است مورد استفاده قرار می‌دهد، یکی از ۱۱ واکسنی است که مرحله سوم و نهایی آزمون را سپری می‌کنند. 

پیش‌تر در ماه جاری، آژانس داروی اروپا، (ای‌ام‌ای) که عمده‌ترین نهاد اروپا برای سازماندهی و وضع مقررات بر داروهای پزشکی است، اعلام کرد که بررسی واکسن آکسفورد را آغاز کرده است. 

این بدان معنی است که کمیته واکسن آژانس داروی اروپا، کار بررسی اولین داده‌های مربوط به واکسن را آغاز کرده است. روند بررسی و تحلیل، تا وقتی که داده‌های کافی در دسترس باشد و درخواست رسمی صادر شود، ادامه خواهد یافت. 

این نهاد نظارتی گفت:‌ «این به این معنی نیست که هنوز بتوان درباره امنیت واکسن و تاثیر آن نتیجه‌گیری کرد، چرا که مدارک بیشتری هنوز باید به کمیته تسلیم شود.» 

مراحل آزمایشی واکسن در ماه سپتامبر و پس از آن که یکی از شرکت‌کنندگان در آن در بریتانیا، به واکسن واکنش شدید نشان داد، متوقف شد. 

آسترازنکا، شرکتی که واکسن را در سطح جهانی تولید می‌کند، این امر را وقفه‌ای «معمولی»‌ در مورد «یک بیماری ناشناخته» توصیف کرد. آزمایش واکسن در بریتانیا از آن پس از سر گرفته شد. 

بریتانیا ۳۰ میلیون واحد از آن واکسن را که تولید آن هم‌اکنون و پیش از تایید نهایی آغاز شده است، سفارش داده است. 

یک سخنگوی سفارت روسیه به روزنامه تایمز گفت که هرگونه اتهام علیه مسکو «خودش نمونه‌ای است از اطلاعات جعلی.» 

او گفت:‌ «بدون شک هدف از این اقدام بی‌اعتبار کردن تلاش‌های روسیه در مقابله با همه‌گیری بیماری است؛ از جمله همکاری خوبی که ما با بریتانیا در این زمینه تثبیت کرده‌ایم.» 

© The Independent

بیشتر از جهان