تلاش شرکت دارویی «فایزر» برای تولید و توزیع واکسن کرونا در ماه آینده میلادی

رئیس شرکت می‌گوید آنها قبل از هفته سوم ماه نوامبر برای مجوز اضطراری اقدام نمی‌کنند

Yasin AKGUL / AFP - این نخسیتن بار در جریان آزمایش واکسن کرونا در امریکا است که یک چارچوب زمانی برای ارائه احتمالی آن به عموم، اعلام می‌شود

شرکت تولید داروی «فایزِر» روز جمعه اعلام کرد که احتمالا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، واکسن کووید-۱۹ ساخت این کارخانه را برای دریافت مجوز به اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا (اف دی اِی) تسلیم خواهد کرد.

این نخسیتن بار در جریان آزمایش واکسن کرونا در امریکا است که یک چارچوب زمانی برای ارائه احتمالی آن به عموم، اعلام می‌شود.

آلبرت بورلا، مدیرعامل شرکت «فایزر»، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت همراه با شریک آلمانی آن، کارخانه تولید داروی «بیونتِک»،  تقاضای مجوز (برای واکسن) را در سومین هفته ماه نوامبر تسلیم خواهد کرد. درخواست مجوز، به نتایج مثبت از مرحله نهایی آزمایش کرونا بستگی دارد که در حال حاضر در جریان است. 

این بدان معناست که به رغم تلاش پرزیدنت ترامپ در ماه‌های اخیر، واکسن کرونا پیش از انتخابات سوم نوامبر مجوز استفاده در شرایط اضطراری را نخواهد یافت. 

با توجه به سرعت تولید واکسن توسط چند شرکت تولید دارو و قصد توزیع سریع آن در میان مردم، ایمنی آن زیر سوال رفته است.

آقای بورلا در بیانیه خود ضمن اشاره به این نگرانی‌ها در مورد جزئیات روند تولید واکسن پیش از دریافت اجازه اضطراری استفاده از آن، توضیح داد.  

او در آن بیانیه نوشت: «بگذارید روشن کنم، بر فرض داده‌های مثبت، فایزر در آمریکا تقاضای اجازه توزیع و استفاده  (از واکسن) را کمی پس ازسومین هفته نوامبر که به هدف ایمنی نهایی واکسن برسد، تسلیم (اف دی ای) خواهد کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«تمام اطلاعات موجود در درخواست ما نه تنها به نظر دانشمندان خود اف دی ای در آمریکا خواهد رسید، بلکه از سوی یک هیئت کارشناسان مستقل خارج (از اف دی ای) در یک اجلاس علنی که توسط اف دی ای برگزار می‌شود، بررسی خواهد شد.»

دخالت دادن یک کمیسیون مستقل متشکل از کارشناسان برای بررسی اطلاعات مرتبط با واکسن، می‌تواند تلاشی برای برطرف کردن نگرانی از دخالت احتمالی سیاست، در روند دریافت یا عدم دریافت مجوز تولید و توزیع عمومی واکسن باشد.

فایزر برای دریافت مجوز اضطراری واکسن تولیدی خود باید به اف دی ای ثابت کند که سه شرط را برآورده کرده است: موثر بودن، ایمنی، و توانایی شرکت برای تولید انبوه واکسن با استاندارد بالا.

شرکت فایزر می‌گوید تا هفته سوم نوامبر هر سه شرط را برآورده خواهد کرد.

آقای بورلا گفت: «فکر می‌کنم برای اطمینان خاطر عموم و برطرف کردن هرنوع ابهام، بسیار لازم است که مردم چارچوب زمانی تخمینی ما را درک کنند.» 

© The Independent

بیشتر از جهان